Neurofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-808 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Neurofizjologia | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia molekularna, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok; 3 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marian Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Marian Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: -student zna budowę komórki nerwowej, funkcję jej poszczególnych elementów składowych (K_W01). - student posiada wiedzę zakresu podstawowych mechanizmów leżących u podstaw funkcjonowania komórki nerwowej (K_W08, K_W09). - student rozumie mechanizmy jonowe leżące u podstaw potencjału spoczynkowego, generowania potencjału czynnościowego i przekaznictwa synaptycznego. zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach struktury i funkcji fizjologicznych organizmów wielokomórkowych (K_W18). Umiejętności: - student potrafi wyjaśnić na czym polega integracyjna funkcja ośrodkowego układu nerwowego. - student rozumie literaturę z zakresu neurobiologii w języku polskim (K_U02). - student czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim (K_U03). - student rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnieniu podłoża procesów neurobiologicznych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski (K-U09). - student potrafi komunikować się z innymi biologami wykorzystując różne kanały komunikacji i posługując się poprawnym językiem biologicznym (K_U12). Kompetencje społeczne: Student potrafi współpracować w grupie i kierować małym zespołem (K_K02), a także konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na podstawach empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych (K_K05). |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny w formie testu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Test wyboru, rozróżnianie zdań prawdziwych i fałszywych, opis schematów i podpisy do rysunków. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny, połączony z krótkimi filmowymi animacjami, pokazującymi elektrofizjologiczne procesy zachodzące na poziomie pojedynczych komórek nerwowych. Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające – prezentacja multimedialna Metody problemowe – metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Aktywność: Udział w wykładach (30h) 30 h Przygotowanie do egzaminu 15 h Suma 45 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Morfologia komórki nerwowej w zależności od miejsca jej występowania i pełnionych funkcji. Rodzaje komórek glejowych i ich funkcje. Budowa poszczególnych elementów komórki nerwowej - związek z ich funkcją. Perikarion, akson, dendryty, cytoszkielet, rodzaje transportu wewnątrz komórki nerwowej. Elektrotoniczne właściwości aksonów i dendrytów. Metody rejestracji elektrofizjologicznej. Budowa błony komórki nerwowej. Przewodnictwo i prądy błonowe, jonowa siła napędowa, potencjał równowago jonów. Potencjał błonowy i potencjał czynnościowy. Napięciowozależne kanały jonowe. Neuroprzekaźnictwo chemiczne i elektryczne. Neuroprzekaźniki klasyczne (aminy, aminokwasy) i nieklasyczne (peptydy). Neuroprzekaźniki niekonwencjonalne (gazy, endokanabinoidy). Synteza i uwalnianie neuroprzekaźników. Receptory postsynaptyczne (jonotropowe, metabotropowe). Mechanizmy jonowe. Receptory pozasynaptyczne. Sygnalizacja wewnątrzkomórkowa. Receptory sprzężone z białkami G i wtórne przekaźniki. Kinazy i fosfatazy. Regulacja ekspresji genów. Pobudzające i hamujące potencjały postsynaptyczne. Integracja potencjałów postsynaptycznych. Sumowanie czasowe i przestrzenne. Hamowanie oboczne. Przetwarzanie informacji w dendrytach i aksonie neuronu. Krótkotrwała i długotrwała plastyczność synaptyczna (LTP). Mechanizmy komórkowe i molekularne. Plastyczność strukturalna. Układy niespecyficzne mózgowia, udział w torowaniu informacji wzrokowych. Mechanizm reakcji wzbudzenia (arousal) mózgowia. Sen i jego patologie (narkolepsja – katapleksja). Neuronalny mechanizm zegara biologicznego ssaków. | |
Literatura: |
NEUROSCIENCE Exploring the Brain M. Bear, B.W. Connors, M.A. Paradiso Williams & Wilkins 2005. NEUROPHYSIOLOGY R.H.S. Carpenter Arnold 2003. MÓZG A ZACHOWANIE T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka PWN 1997, 2000, 2005 NEUROBIOLOGIA Krótkie wykłady. Longstaff 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.