Podstawy statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-824 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0500) Natural sciences, mathematics and statistics
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy statystyki | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla I roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Ziomkiewicz-Wichary | |
Prowadzący grup: | Anna Ziomkiewicz-Wichary | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Student rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnianiu zjawisk biologicznych K_W02 +, rozumie znaczenie metod statystycznych oraz metod numerycznych w interpretacji zjawisk procesów biologicznych K_W03 ++. wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do nauk biologicznych z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach K_U05 ++. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych K_U07 ++. Potrafi przeprowadzać analizę informacji pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski K_U09 + . Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach K_U10 + |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny (test), zaliczenie ćwiczeń (zaliczenie praktyczne). Uwagi: Efekty kształcenia są weryfikowane w formie egzaminu pisemnego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych, umiejętność poprawnego przeprowadzenia wnioskowania statystycznego, a także oceny takiego wnioskowania. Zaliczenie ćwiczeń to sprawdzenie czy student nabył umiejętność wyboru odpowiedniego testu statystycznego do struktury danych i obróbki tych danych przy użyciu programu Excel. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W celu zaliczenia przedmiotu student powinien uzyskać co najmniej 50% z maksymalnej liczby punktów wynikających z testu oraz pozytywnie zaliczyć ćwiczenia |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca na komputerach. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach 10 godz. Udział w ćwiczeniach 10 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Łącznie 40 godz |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Kurs poświęcony zostanie zapoznaniem się podstawowym metodom statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o praktyczne wykorzystanie pakietu Excel i Statistica w tym: • Zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary zmienności • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka indukcyjna, jako narzędzie do testowania hipotez. Błędy I i II rodzaju. • parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA,) • korelacja i prosta analiza regresji, test Chi2, Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na warunki, w których należy je stosować, interpretację oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz. Student potrafi stworzyć bazę danych do przeprowadzenia analiz statystycznych. Jest w stanie przeprowadzić wnioskowanie statystyczne wykorzystując proste testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Efektem kursu będzie zastosowanie adekwatnych do problemu badawczego analiz statystycznych z wykorzystaniem pakietu Excel. | |
Literatura: |
A. Stanisz Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem statistica.pl, tom 1, Wydawnictwo Statsoft Red. A. Stanisz: Biostatystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego A. Łomnicki: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.