Etologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-829 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Etologia | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Kursy obowiązkowe w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, II st. od roku ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() Konwersatorium, 3 godzin ![]() Wykład, 27 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kruczek, Zofia Prokop | |
Prowadzący grup: | Paulina Kosztyła, Paulina Kramarz, Małgorzata Kruczek, Piotr Nowicki, Joanna Palka, Elisa Plazio, Zofia Prokop, Wiktoria Rojek, Dominika Włoch-Salamon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student(ka) pozna metody stosowane w badaniach zachowań zwierząt oraz opanuje podstawową wiedzę w zakresie następujących zagadnień: funkcjonowanie narządów zmysłów, uczenie się (mechanizmy i wpływ na dostosowanie), zdobywanie pokarmu (sposoby i przystosowania do nich, optymalizacja pobierania pokarmu), dobór płciowy i konflikt płciowy, neurobiologiczne i hormonalne podstawy zachowania. Umiejętności: Stundent(ka) potrafi (1) czytać ze zrozumieniem teksty naukowe (w języku angielskim) dotyczące zachowań zwierząt, (2) przeprowadzić proste obserwacje behawioralne i opracować ich wyniki oraz (3) zaprezentować wyniki badań etologicznych w postaci raportu i krótkiego wystąpienia. Kompetencje społeczne: Potrafi współpracować z innymi student(k)ami przy planowaniu, wykonywaniu i opracowywaniu wyników eksperymentów lub obserwacji. Akceptuje konieczność rygorystycznego przestrzegania wymogów metodologicznych w prowadzeniu i analizie wyników badań empirycznych oraz ostrożności w wyciąganiu wniosków opartych o wyniki analiz. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Ćwiczenia: • Aktywna praca na ćwiczeniach • Punktacja za przygotowane prezentacje i raporty Kurs: • Egzamin końcowy: test + pytania otwarte • Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie ≥50% punktów |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | • Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę z zakresu materiału prezentowanego na wykładach • Prezentacja wybranego artykułu naukowego, sprawdzająca umiejętność przeczytania ze zrozumieniem tekstu naukowego w języku angielskim • Prezentacja badań wykonanych w ramach ćwiczeń, sprawdzająca umiejętność przeprowadzenia prostych obserwacji oraz przedstawienia ich wyników i wniosków przy pomocy prezentacji multimedialnej • Raporty z badań wykonanych w ramach ćwiczeń, sprawdzające umiejętność przeprowadzenia prostych badań i przedstawienia ich wyników i wniosków w formie pisemnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • Wykłady: 2 godz./tydzień przez cały semestr • Ćwiczenia praktyczne: 7 x 3.5 godz. zegarowej • Przygotowanie prezentacji na podstawie artykułu naukowego (praca studentów w parach) • Przygotowanie prezentacji wyników badań wykonanych w ramach ćwiczeń (praca studentów w parach) • Przygotowanie raportu z badań wykonanych w ramach ćwiczeń (praca studentów w parach) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 h Udział w ćwiczeniach: 30 h Przygotowanie do ćwiczeń: 8 h Przygotowanie prezentacji danych zebranych na ćwiczeniach: 20 h Przygotowanie do końcowego egzaminu : 15 h Razem: 103 h |
|
Pełny opis: |
Zakres treści wykładów: Funkcjonowanie narządów zmysłów uczenie się u zwierząt (mechanizmy i wpływ na dostosowanie), zdobywanie pokarmu (sposoby i przystosowania do nich, optymalizacja pobierania pokarmu), dobór i konflikt płciowy, neurobiologiczne i hormonalne podstawy zachowania. Zakres ćwiczeń: Metody badawcze stosowane w etologii, zachowania związane z pobieraniem pokarmu, dobór płciowy i zachowania seksualne. | |
Literatura: |
Podstawowe: P. Martin i P. Bateson. 1986. Measuring behaviour. An introducory guide. Cambridge University Press Uzupełniające: - J. Weiner: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. PWN (1998) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.