Różnorodność biosfery
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-845 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Różnorodność biosfery | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy dedykowane dla studentów I roku biologii (studia I stopnia) Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021"
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 3 godzin, 150 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wiąckowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wiąckowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | - w zakresie wiedzy: słuchacze (1) znają wzorce rozmieszczenia przejawów życia na Ziemi (biomów, ekosystemów, strategii adaptacyjnych różnych gatunków, bioróżnorodności, zasięgów gatunków). (2) rozumieją mechanizmy fizyczne, ekologiczne i ewolucyjne prowadzące do powstania obserwowanych wzorców na tle przestrzennej zmienności warunków geologicznych i geograficznych; - w zakresie umiejętności: Uczestnicy potrafią rozpoznać charakterystyczne wzorce krajobrazów i najważniejszych przedstawicieli fauny i flory biomów świata; potrafią interpretować mapy rozmieszczenia organizmów [Efekty kierunkowe, Biologia i geografia; - w zakresie kompetencji społecznych: słuchacze przyjmują krytyczną postawę metodologiczną w odniesieniu do ekologii globalnej, mają wyrobioną opinię nt. praktycznych problemów środowiska Ziemi (ochrona bioróżnorodności, zmiany globalne), w oparciu o przesłanki naukowe. |
|
Wymagania wstępne: | Kurs ekologii ogólnej, zalecany: kurs ewolucjonizmu. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny: test wyboru i pytania otwarte (2 godz.) – 75% oceny; aktywność na zajęciach, opracowanie własne – 25% |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Quizy (krótkie sprawdziany pisemne w toku kursu, nie oceniane indywidualnie). |
|
Metody dydaktyczne: | • Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, wykład konwersatoryjny (razem 15 x 2 godz.); • Indywidualne zwiedzanie ZOO; • 1 samodzielne opracowanie pisemne; • Indywidualne poszukiwanie informacji (lektury, filmy, Internet); |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach (30h): 30h Indywidualne odwiedziny w ZOO: 3h Przygotowanie raportu nt. roślin egzotycznych: 6h Przygotowanie indywidualne do egzaminu: 24h Egzamin: 2h Suma: 65h |
|
Pełny opis: |
Wykłady informacyjne, konwersatoryjne i prezentacje multimedialne przedstawiają i wyjaśniają zagadnienia z zakresu przestrzennej różnorodności zjawisk ekologicznych na Ziemi i ujawniają, jakie wiadomości studenci muszą nabyć indywidualnie (np. potoczna wiedza o występowaniu charakterystycznych gatunków zwierząt i roślin oraz krajobrazów itp.) poprzez lektury, filmy, internet. Zajęcia w ZOO zapoznają z charakterystycznymi przedstawicielami fauny krajowej i egzotycznej i pozwalają zaobserwować strategie adaptacyjne. Samodzielne zebranie danych o różnorodności roślin hodowanych pozwala zapoznać się z przedstawicielami flory egzotycznej i niektórymi strategiami adaptacyjnymi roślin. Teść kursu: 1. Zasady wyjaśniania wzorców zróżnicowania przestrzennego życia na Ziemi (czynniki fizyczne i historyczne, mechanizmy ekologiczne i ewolucyjne) w rygorach metodologii nauk przyrodniczych. 2. Historia badań na przestrzennym zróżnicowaniem życia na Ziemi: od Humboldta przez Darwina do Mayra; teoretyczne kontrowersje drugiej połowy XX wieku; przełom XX i XXI wieku: rewolucja molekularna, makroekologia, neutralna teoria biogeografii. 3. Czynniki fizyczne determinujące warunki energetyczne i biogeochemiczne życia na Ziemi. 4. Zmienność czasowa i przestrzenna czynników biotycznych warunkujących życie w różnych rejonach Ziemi. 5. Zróżnicowanie strategii adaptacyjnych organizmów do życia w różnych środowiskach lądowych i morskich. 6. Przestrzenne zróżnicowanie wzorców funkcjonowania ekosystemów morskich i lądowych; przegląd współczesnych biomów i mniejszych jednostek funkcjonalnych. 7. Współczesne wzorce różnorodności biotycznej biosfery; gradient geograficzny różnorodności gatunkowej i próby jego. 8. Czynniki warunkujące rozmieszczenie gatunków; pojęcie zasięgu geograficznego; aerografia. 9. Źródło różnorodności gatunkowej: specjacja. Metody kladystyki i metody molekularne. 10. Dynamika zasięgów (w różnej skali przestrzennej i czasowej); pojęcie niszy; dyspersja i wikariancja; inwazje. Dynamika zasięgów na poziomie populacyjnym. 11. Wyspy jako szczególny obiekt i laboratorium badawcze biologii ewolucyjnej. Teoria biogeografii wysp; „ekologia krajobrazu” – metapopulacja; „reguły składania”; spór teoretyczny o zespoły równowagowe i nierównowagowe; model neutralny Hubble’a. 12. Klinalne zmiany adaptacyjne u organizmów – „reguły” biogeograficzne; podejście makroekologiczne w wyjaśnianiu wielkoskalowych wzorców biogeograficznych. 13. Współczesne rozmieszczenie organizmów na Ziemi; ogniska bioróżnorodności; endemizm; biogeografia opisowa (zarys typologii krain biogeograficznych w świetle nowych poglądów. 14. Biogeografia człowieka. Historia rozprzestrzeniania się gatunku; człowiek jako czynnik zmieniający wzorce biogeograficzne (rolnictwo i inne „biomy antropogeniczne”, wpływ na dynamikę zasięgów). Zmiany zasięgu populacji ludzkich wskutek zmian środowiskowych, w tym wywołanych przez człowieka. | |
Literatura: |
Materiały podstawowe: udostępnione na stronie internetowej kursu (brak aktualnego podręcznika w jęz. polskim): http://www.eko.uj.edu.pl/weiner Literatura uzupełniająca: Weiner J. „Życie i ewolucja biosfery”, PWN 2003, rozdz. 8.1-8.3, 11. Futuyma D.J. Ewolucja. WUW, 2009, rozdz. 6. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., Geografia roślin. PWN 2002 Kostrowicki A.S., Geografia biosfery. PWN 1999. Krebs C.J. Ekologia. PWN 2011, rozdz. 4-7. Lomolino M.V., Riddle B.R., Whittaker R.J., Brown J.H., Biogeography. Sinauer, 2010 Cox C.B., Moore P.D., „Biogeography” Wiley 2010 Cox C.B., Moore P.D., "Biogeography" Wiley 2010 Weiner J. "Życie i ewolucja biosfery", PWN 2003 | |
Uwagi: |
Studia pierwszego stopnia: I rok. Kurs fakultatywny - zalecany. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.