Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania ochrony przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-846 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania ochrony przyrody | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin, 50 miejsc ![]() Konwersatorium, 5 godzin ![]() Wykład, 6 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grodzińska-Jurczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grodzińska-Jurczak | |
Strona przedmiotu: | http://www.eko.uj.edu.pl/ee/spoleko.html | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania ochroną przyrody i rozwiązywaniem konfliktów człowiek-przyroda. |
|
Efekty kształcenia: | wiedza • student zna i rozumie podstawowe procesy społeczno-ekonomiczne istotne dla funkcjonowania naturalnych procesów przyrodniczych • student potrafi szukać i krytycznie oceniać wiarygodność informacji z zakresu problemów na styku człowiek-przyroda • student zna różne formy i metody włączania różnych grup interesu w zarządzanie przyrodą oraz rozumie konieczność takiego postępowania • student zna teorie analizy konfliktów na styku przyroda-człowiek i wie jak zarządzać konfliktem przy użyciu prostych metod nauk społecznych • zna rolę instytucji państwowych i pozarządowych w zarządzaniu i ochronie przyrody. umiejętności • student umie znajdywać i korzystać z dostępnych baz danych informacji naukowej z poszanowaniem prawa autorskiego, • student umie wykazać krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do nauk na styku przyroda-społeczeństwo z literatury naukowej, popularnonaukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach polskich i zagranicznych, • student potrafi sformułować i uzasadnić własną opinię na temat praktycznych problemów środowiskowych, • student wie jak przygotować i wygłosić prezentację projektu badawczego z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i multimediów, • student potrafi zaplanować i przeprowadzić prostą akcję/kampanię edukacyjno-informacyjną z zakresu edukacji ekologicznej • student potrafi ocenić opinie różnych grup respondentów na temat metod rozwiązywania konfliktów na styku człowiek-przyroda kompetencje społeczne • student ma świadomość potrzeby i profitów współdziałania i pracy w grupie jako jej członek, a także kierowania pracami niewielkiego zespołu, • student rozumie potrzebę konieczności ustalania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania, • potrafi wchodzić w kontakt z potencjalnymi stronami konfliktów z pogranicza człowiek-przyroda • student ma świadomość konieczności zarządzania zasobami przyrody w sposób holistyczny |
|
Wymagania wstępne: | Zalecane kursy: Edukacja Ekologiczna, Naukowe Podstawy Ochrony Przyrody Inne przydatne: czytanie ze zrozumieniem w jęz. angielskim, łatwość pracy w grupie, kontaktu z innymi osobami. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunki zaliczenia wykładu: obecność na zajęciach, zaliczenie pisemne na ocenę odbywa się na zakończenie kursu. Ma ono formę testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi i dotyczy problematyki wprowadzanej na kursie. Do zaliczenia mogą przystępować studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia. Na ćwiczeniach studenci wykonują projekt. Warunki zaliczenia ćwiczeń: projekt i ćwiczenia praktyczne - nad projektem zaliczeniowym studenci pracują w grupach 4-5 osobowych, ocenianym na bieżąco podczas konwersatoriów. Tematyka projektu ustalana w porozumieniu z prowadzącym skierowana na społeczno-ekonomiczne aspekty bieżących problemów ochroniarskich w Polsce. Zasady pracy oraz kalendarz prac nad projektem podawane są na początku kursu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W zakresie wiedzy: Student potrafi: opisać i zinterpretować podstawowe procesy społeczno-ekonomiczne istotne dla funkcjonowania naturalnych procesów przyrodniczych, wymienić potencjalne grupy interesu mogące brać udział w konflikcie, zanalizować przyczyny konfliktu i rekomendować metody zarządzania konfliktem W zakresie umiejętności i kompetencji: projekt, ocena aktywności w dyskusji, ocena pracy w grupie nad zadanymi podczas zajęć ćwiczeniami i sposobu przedstawiania ich rezultatów, aktywność podczas zajęć, ocena przygotowania do zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody praktyczne - metoda projektów Metody praktyczne - pokaz Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach– 6 h Udział w ćwiczeniach - 5 h Udział w konwersatoriach – 5 h Przygotowanie do ćwiczeń, w tym czytanie zaleconych tekstów – 3 h Przygotowanie do zaliczenia – 5 h Przygotowanie do egzaminu – 5 h Suma: 28 h = 1 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Kurs wyposaża studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne odnośnie zarządzania ochroną i rozwiązywaniem konfliktów na linii człowiek-przyroda. | |
Pełny opis: |
Wykład: • Podstawy prawne partycypacji społecznej w ochronie przyrody, • Formy udziału społeczeństwa w ochronie przyrody, • Konflikty społeczno-środowiskowe – przyczyny, rodzaje, zaangażowane strony, • Konsultacje społeczno-ekologiczne wokół różnych inwestycji. Ćwiczenia: • Europejska Sieć Ekologiczna - NATURA 2000 - przykładem rozwoju partycypacji społecznej w zarządzaniu przyrodą w EU • Ekonomia ekosystemu i różnorodności biologicznej | |
Literatura: |
• Autorskie wykłady • Literatura krajowa i międzynarodowa dostarczana studentom podczas kursu na bieżąco w zależności od wybranej tematyki do projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.