Biologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-861 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju człowieka | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Kursy obowiązkowe w ścieżce kształcenia: antropologia biologiczna, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 4 godzin ![]() Wykład, 16 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariusz Jaglarz, Teresa Szklarzewicz | |
Prowadzący grup: | Mariusz Jaglarz, Teresa Szklarzewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy o rozwoju embrionalnym i postembrionalnym człowieka |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: - student zna mechanizm zapłodnienia u człowieka - student potrafi scharakteryzować główne etapy rozwoju zarodkowego człowieka - student zna sposób formowania błon płodowych oraz funkcjonowania łożyska - student zna sposób powstawania układów narządów - student zna przebieg oogenezy oraz spermatogenezy W zakresie umiejętności: - student potrafi poszukiwać oraz wykorzystywać informację naukową z różnych źródeł w języku polskim i angielskim. - student konfrontuje krytycznie informacje z zakresu nauk biologicznych pochodzące z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Efekty kształcenia z zakresu wiedzy zostaną sprawdzone poprzez: Konwersatoria: Oceniane będzie : - przedstawienie przez studenta prezentacji na temat wpływu czynników teratogennych na rozwój człowieka oraz przyczyn powstawania wad rozwojowych - aktywny udział w dyskusji Wykłady: - Zaliczenie kolokwium końcowego w formie pisemnej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% punktów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest przedstawienie prezentacji dotyczącej wpływu czynników teratogennych na rozwój człowieka oraz przyczyn powstawania wad rozwojowych. Wiedza zostanie sprawdzona w czasie kolokwium końcowego, które będzie obejmować: pytania otwarte wymagające krótkiej odpowiedzi |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny Metody aktywizujące - prezentacje multimedialne, dyskusja na podstawie materiałów przygotowanych przez studentów w czasie konwersatoriów |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach - 16h Udział w konwersatoriach - 4h Przygotowanie do zaliczenia - 16h Przygotowanie do konwersatoriów - 4h Suma: 40h |
|
Skrócony opis: |
Przebieg ciąży, etapy rozwoju zarodkowego człowieka: bruzdkowanie, gastrulacja, powstawanie i funkcje błon płodowych i łożyska, rozwój układów: nerwowego, krwionośnego, mięśniowego, szkieletowego, pokarmowego, wydalniczego. Rozwój kończyn. Budowa jajnika i jądra, przebieg oogenezy i spermatogenezy. Molekularne podłoże procesu zapłodnienia. | |
Pełny opis: |
Wykład: Przebieg ciąży: okres przedzarodkowy, zarodkowy i płodowy, ciąże mnogie, diagnostyka prenatalna; etapy rozwoju zarodkowego człowieka: bruzdkowanie, gastrulacja; powstawanie i funkcje błon płodowych oraz łożyska; rozwój układów: nerwowego, krwionośnego, mięśniowego, szkieletowego, pokarmowego, wydalniczego; rozwój kończyn; budowa jajnika i jądra, przebieg oogenezy i spermatogenezy; proces zapłodnienia. Konwersatoria: znaczenie czynników teratogennych w rozwoju człowieka, wady rozwojowe i ich przyczyny | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1/ Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, 2005, red. C. Jura i J. Klag 2/ Bartel H. Embriologia. Podręcznik dla studentów. PZWL, 2012 Literatura uzupełniająca: Larsen W.J. Human embryology. Churchill Livingstone (wydania po 2001 r.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.