Methods of secondary data analysis on society and environment
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-868 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Methods of secondary data analysis on society and environment | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Kursy do wyboru programu Study Abroad API Kursy w języku angielskim dla studentów programu Erasmus+ (Wydział Biologii) Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021"
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Joanna Tusznio | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Joanna Tusznio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student zna podstawowe źródła danych zastanych (polskie i zagraniczne), zalety i ograniczenia związane z ich stosowaniem w badaniach naukowych. Student zna zasady korzystania z różnych źródeł danych zastanych oraz podstawowe metody ich analizy. Umiejętności: Student umie zaplanować i przeprowadzić analizę danych zastanych o środowisku, społeczeństwie i gospodarce. Student potrafi samodzielnie analizować i oceniać jakość danych pochodzących z różnych źródeł, przy wykorzystaniu metod statystycznych i wybranych jakościowych technik analizy danych. Student potrafi opisać wyniki analizy w postaci raportu w języku angielskim oraz przedstawić za pomocą prezentacji multimedialnej w języku angielskim. Postawy: Student jest świadomy znaczenia dostępu do wiedzy, danych i wyników badań naukowych dla prowadzenia skutecznej ochrony środowiska. Student jest świadomy znaczenia uczciwości i rzetelności w generowaniu, udostępnianiu i wykorzystaniu danych. |
|
Wymagania wstępne: | (tylko po angielsku) n/a |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Ocena raporty oraz prezentacji wyników analiz przeprowadzonych w ramach kursu |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | • Przygotowanie w grupach i złożenie raportu na podstawie analiz wykonywanych w ramach kursu (w języku angielskim) • Przygotowanie i wygłoszenie referatu na zakończenie w kursu (w języku angielskim) |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady, Ćwiczenia (pracownia komputerowa) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 10 godzin Udział w ćwiczeniach: 20 godzin Opracowanie danych: 20 godzin Przygotowanie referatu: 10 godzin Przygotowanie raportu: 20 godzin Razem: 80 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Kurs odbywa się wyłącznie w języku angielskim. Jego celem jest zapoznanie studentów kierunków przyrodniczych z metodami badań społecznych i zastosowaniami danych pochodzących z badań społecznych w rozwiązywaniu problemów z zakresu ochrony środowiska. W trakcie kursu zostanie położony nacisk na praktyczne wykorzystanie danych społecznych, razem z danymi o środowisku, w rozwiązywaniu problemów z zakresu ochrony środowiska. Studenci poznają różne źródła danych zastanych (przede wszystkim dostępnych w Internecie) o środowisku i społeczeństwie oraz będą je stosować do rozwiązywania praktycznych zadań. Studenci poznają podstawy badań społecznych, koniecznie do wykorzystywania danych społecznych ze zrozumieniem i bez błędów metodologicznych. Omówione będą również zasady i wymagania korzystania z danych zastanych. Na kursie przedstawione zostaną wybrane koncepcje łączące problemy społeczne i środowiskowe, które studenci będą wykorzystywać w rozwiązywaniu zadań. Omówione zostaną m.in. koncepcje usług ekosystemów i ich wyceny, teorie rozwoju społecznego, nowe idee w pomiarze dobrobytu i jakości życia (w tym koncepcja szczęścia narodowego brutto), koncepcja śladu ekologicznego. Wykorzystane będą różne materiały dydaktyczne, obejmujące artykuły naukowe, podręczniki, raporty instytucji publicznych, a także infografiki oraz wykłady TEDx. W trakcie ćwiczeń w pracowni komputerowej studenci będą rozwiązywali zdania z wykorzystaniem danych pochodzących z jednostek statystycznych ONZ, OECD, Europejskiej Agencji Środowiska, Eurostatu, a także z międzynarodowych badań społecznych (WVS, ISSP, Eurobaromets, ESS, Diagnoza Społeczna). Poznają również wybrane narzędzia do analiz on-line, np. Gapminder. | |
Literatura: |
Autorskie wykłady. Przykładowe raporty i literatura zagraniczna dostarczana studentom podczas kursu na bieżąco, w zależności od wybranej tematyki do projektu. Przykładowa literatura: Bennett N. J. Roth R. (eds.) 2015. The Conservation Social Sciences: What?, How? and Why? Vancouver, BC: Canadian Wildlife Federation and Institute for Resources, Environment and Sustainability, University of British Columbia http://nathanbennett.ca/2014/12/19/new-report-the-conservation-social-sciences-what-how-and-why/ Boslaugh S. Secondary Data Sources for Public Health: A Practical Guide. Cambridge University Press. Costanza R., Kubiszewski I., et al. 2014. Time to leave GDP behind. Nature 505: 283-285. Moon K., Blackman D. 2014. Guide to Understanding Social Science Research for Natural Scientists. Conservation Biology 28, No. 5, 1167–1177 Mikusiński G., Possingham H., Blicharska M. 2013. Biodiversity priority areas and religions—a global analysis of spatial overlap. Oryx. doi:10.1017/S0030605312000993 Robinson WS. 2009. Ecological Correlations and the Behavior of Individuals. International Journal of Epidemiology 38: 337–341. The Happy Planet Index: 2012 Report. The global index of sustainable wellbeing. http://www.happyplanetindex.org/assets/happy-planet-index-report.pdf | |
Uwagi: |
Wykłady (5 spotkań) odbywają się od 25 lutego do 25 marca. Zajęcia w pracowni komputerowej (7 spotkań) od 2 marca do 21 kwietnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.