Koordynacja wzrostu i rozwoju roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-898 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Koordynacja wzrostu i rozwoju roślin | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Kursy obowiązkowe w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin, 50 miejsc ![]() Wykład, 20 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Konieczny | |
Prowadzący grup: | Robert Konieczny, Olga Zastawny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W ODNIESIENIU DO ZAŁĄCZONYCH EFEKTÓW OBSZAROWYCH: 1/ W zakresie wiedzy: - ma wiedzę w zakresie budowy, właściwości i funkcji substancji chemicznych i czynników fizycznych uczestniczących w różnicowaniu komórek, tkanek i organów roślinnych - zna i rozumie przebieg procesów fizjologicznych związanych z różnicowaniem komórek, tkanek i organów roślinnych oraz rozumie ich znaczenie - poprawnie interpretuje złożoność procesów i fizjologicznych w różnicowaniu komórek, tkanek i organów roślinnych, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w biologii rozwoju roślin BIOLOGIA – studia drugiego stopnia: K_W01 (+++), K_W05 (+++), K_W10 (++) BIOLOGIA I GEOLOGIA, SPECJALNOŚĆ OCHRONA PRZYRODY – studia drugiego stopnia: K_W01 (+++), K_W05 (++) BIOLOGIA I GEOGRAFIA – studia drugiego stopnia: K_W01 (+++), K_W02 (+++), K_W03 (++) 2/ W zakresie umiejętności: - potrafi poszukiwać oraz wykorzystywać informację naukową z różnych źródeł w języku polskim i angielskim - posługuje się specjalistyczna terminologią w zakresie wybranej specjalności nauk biologicznych w języku polskim i angielskim - konfrontuje krytycznie informacje z zakresu nauk biologicznych pochodzące z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski BIOLOGIA – studia drugiego stopnia: K_U02(+++), K_U03(+++), K_U08 (++) BIOLOGIA I GEOLOGIA, SPECJALNOŚĆ OCHRONA PRZYRODY – studia drugiego stopnia: K_U03 (++), K_U08 (+++) BIOLOGIA I GEOGRAFIA – studia drugiego stopnia: K_U02 (+++), K_U03 (+++), K_U04 (++), K-U_08 (+) 3/ W zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych - ma nawyk korzystania z uznanych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów praktycznych - systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach BIOLOGIA – studia drugiego stopnia: K_K01 (+++), K_K09 (++), K_K11 (++) BIOLOGIA I GEOLOGIA, SPECJALNOŚĆ OCHRONA PRZYRODY – studia drugiego stopnia: K_K04 (++), K_K06 (++), K_K07 (+++) BIOLOGIA I GEOGRAFIA – studia drugiego stopnia: K_K01 (+++), K_K04 (++), K_K10 (+) |
|
Wymagania wstępne: | Warunkiem przystąpienia do kursu jest zaliczenie jednego z podstawowych kursów z biologii roślin tj.: Biologia roślin – podstawy (WBNZ-823), Biologia roślin z elementami cytologii (WB.IB.M-OP-010) lub Botanika (INS-04) oraz Fizjologia roślin (WBNZ-479), Ekofizjologia roślin (WB.IB.M-OP-016) lub Fizjologia roślin (INS-35) |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia modułu jest aktywny udział w konwersatoriach oraz zdanie końcowego kolokwium pisemnego (czas trwania 1 godz.) w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru, opisu materiału ilustracyjnego, krótkich odpowiedzi, uzupełnień tekstu, oceny prawdziwości twierdzeń. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie minimum 51% punktów. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład w formie prezentacji multimedialnej. Konwersatorium oparte na analizie bieżącej literatury naukowej z wybranych tematów. W przypadku mniejszej liczby studentów w ramach konwersatorium przewidziane są zajęcia laboratoryjne nad modelowaniem różnicowania organów roślinnych w układzie eksperymentalnym. |
|
Bilans punktów ECTS: | AKTYWNOŚĆ NAKŁAD PRACY Udział w wykładach: 20 godz. Udział w konwersatoriach 10 godz Przygotowanie do konwersatorium 10 godz Przygotowanie do egzaminu 20 godz. Suma: 60 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Skrócony opis: |
studia drugiego stopnia: I-II; kurs jest zaliczany do specjalności fizjologia eksperymentalna | |
Pełny opis: |
ZARYS TREŚCI WYKŁADÓW Charakterystyka molekularna głównych etapów wzrostu i różnicowania roślin, tj. ustalania kształtu komórki i symetrii zarodka, indukcji i przebiegu histogenezy, organogenezy oraz tworzenia ostatecznego pokroju ciała rośliny. Struktura chemiczna, biosynteza oraz mechanizm działania i funkcje w kolejnych etapach różnicowania wybranych substancji regulacyjnych, m.in. roślinnych regulatorów wzrostu, reaktywnych form tlenu i azotu, oligosacharydów i oksylipin, miRNA i siRNA. Geny kontrolujące poszczególne etapy wzrostu i różnicowania. Polarny transport auksyny, transport plazmodesmalny, apoplast oraz kontinuum ściana komórkowa-błona komórkowa-cytoszkielet jako integratory rozwoju roślin. Pola morfogenetyczne i informacja pozycyjna w procesach różnicowania. Rodzaje i funkcje programowanej śmierci komórki w różnicowaniu komórek i tkanek roślinnych. Czynniki fizyczne: światło, grawitacja, bodźce mechaniczne – podstawy oddziaływania na procesy wzrostowe i różnicowania. ZARYS TREŚCI KONWERSATORIÓW Specyfika różnicowania roślin transgenicznych oraz roślin w warunkach in vitro..Wybrane metody badawcze w biologii rozwoju roślin. | |
Literatura: |
Lieratura podstawowa: 1. Taiz L, Zeiger E (red), 2010, Plant Physiology, Sinauer Associates Inc,, Publisher Sunderland, Massachusetts, USA 2/ Coen E, 2010, The Art. Of Genes, Oxford University Press, UK 3/ Kopcewicz J, 2012, Podstawy biologii roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska 4/ Wojtaszek P, Woźny A, Ratajczak L (red), 2009 Biologia komórki roślinnej, Tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska 5/ Kopcewicz J, Lewak S (red), 2007, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska Literatura uzupełniajaca: 1/ Wojtaszek P (red) 2011 Mechanical integration of plant cell and plants. Springer-Verlag Berlin, Heidelberg 2/ Mujib A, Samaj J (red.) 2006. Somatic Embryogenesis. Plant Cell Monographs 2. Springer Berlin-Heidelberg. 3/ Jankiewicz LS (red) 1997. Regulatory wzrostu i rozwoju roślin, Tom I i II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4/ Alberts B, Johnson A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P 2008. Molecular Biology of the Cell. Garland Science, Taylor&Francis Group, New York. | |
Uwagi: |
Kurs zawieszony w r. ak. 2017/2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.