Historia nauk przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-903 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia nauk przyrodniczych | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy dedykowane dla studentów I roku biologii (studia I stopnia) Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia molekularna, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Köhler | |
Prowadzący grup: | Piotr Köhler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie się studenta z interdyscyplinarną wiedzą na pograniczu nauk przyrodniczych i humanistyki dotyczącą historycznych przemian metodologii badań oraz roli indywidualności uczonych w rozwoju nauki. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: zna tło historyczne rozwoju nauk przyrodniczych, posiada podstawową wiedzę o metodach badawczych w poszczególnych epokach, zna osiągnięcia najwybitniejszych przyrodników. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu pisemna wypowiedź na ocenę na trzy pytania otwarte (1 godz.); do otrzymania zaliczenia należy uzyskać z każdego z nich co najmniej 50% punktów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie ma formę pytań otwartych na zadany temat. Efekty kształcenia zostaną uznane za zrealizowane, gdy student będzie potrafił opisać przynajmniej połowę metod badawczych stosowanych w poszczególnych epokach. Dodatkowo student powinien wymienić i opisać osiągnięcia przynajmniej połowy omawianych przyrodników. Oceniana będzie poprawność merytoryczna odpowiedzi. |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające (wykład informacyjny) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład 30 h Praca własna studenta: nakład pracy studenta: 54 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Wykłady zagadnienia: 1, 2. Problematyka współczesnego naukoznawstwa (science of science). 3. O sensie uprawiania refleksji historycznej nad nauką. 4. Podział nauk. Główne etapy rozwoju nauk przyrodniczych: początki wiedzy naukowej o przyrodzie w kulturach starożytnych. 5. Przyroda w średniowiecznym systemie nauk. 6. Narodziny nowożytnych nauk empirycznych w okresie renesansu. 7. „Rewolucja kartezjańsko-newtonowska” a kształtowanie się podstaw nauki współczesnej: przełomowe koncepcje XVIII w. („paradygmat linneuszowski” w biologii). 8-10. Rewolucja naukowa w biologii i rozwój innych dziedzin nauk o przyrodzie (XIX-XXI w.). 11. Dwa podejścia metodologiczne współczesnej nauki (redukcjonistyczne i systemowe). 12-13. Rozwój nauk przyrodniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim. 14. Wybrani przyrodnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bowler P. J., Historia nauk o środowisku. Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Huxley R. (red.), Wielcy przyrodnicy. Od Arystotelesa do Darwina. Warszawa 2009. Mägdefrau K., Historia botaniki. Wrocław 2004. | |
Uwagi: |
I rok I stopnia do wyboru Kurs może być zaliczony w poczet kursów humanistycznych i społecznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.