Różnorodność i ewolucja roślin, glonów i grzybów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-913 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Różnorodność i ewolucja roślin, glonów i grzybów | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla I roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin, 150 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Mleczko | |
Prowadzący grup: | Artur Górecki, Ewelina Klichowska, Piotr Köhler, Jacek Madeja, Piotr Mleczko, Piotr Osyczka, Grzegorz Pacyna, Artur Pliszko, Kaja Rola, Katarzyna Rożek, Hajnalka Szentgyörgyi, Lizaveta Vintsek, Michał Węgrzyn, Paulina Wietrzyk-Pełka, Joanna Zalewska-Gałosz, Szymon Zubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy Student posiada wiedzę na temat: - ewolucji i zróżnicowania głównych linii rozwojowych grzybów, organizmów grzybopodobnych; glonów prokariotycznych i eukariotycznych; roślin plechowych i telomowych - zasad współczesnej taksonomii grzybów, glonów i roślin - podstaw budowy, biologii, środowiska życia i roli w ekosystemach grzybów, organizmów grzybopodobnych, glonów i roślin - wybranych przedstawicieli omawianych grup systematycznych
BIOLOGIA – studia pierwszego stopnia: K_W01+, K_W09++, K_W10+, K_W13++K_W15+, K_W22+
W zakresie umiejętności Student umie: - rozpoznawać wybranych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych: grzybów i organizmów grzybopodobnych, glonów i roślin, - wykonywać preparaty mikroskopowe w celu obserwacji wybranych cech morfologicznych i anatomicznych oraz interpretować obserwowane struktury.
BIOLOGIA – studia pierwszego stopnia: K_U01+, K_U02+, K_U05+, K_U08+
W zakresie kompetencji społecznych Student: - ma świadomość wpływu omawianych przedstawicieli poszczególnych grup organizmów na funkcjonowanie ekosystemów oraz na człowieka, - ma świadomość zagrożeń w tym wpływu człowieka na różnorodność gatunkową omawianych organizmów, - zdobywa umiejętność pracy w zespole 2-3-osobowym, według udzielanych wskazówek, - kształtuje postawę odpowiedzialności za powierzony sprzęt oraz za bezpieczeństwo pracy.
BIOLOGIA – studia pierwszego stopnia: K_K02+, K_K06+ |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu: - Egzamin na ocenę (test jednokrotnego wyboru obejmujący zakresem grzyby, glony i rośliny). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń: - Zaliczenie wszystkich kolokwiów (wg wytycznych regulaminu ćwiczeń). - Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach (wg wytycznych regulaminu ćwiczeń). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | - W zakresie wiedzy i kompetencji społecznych – test jednokrotnego wyboru zawierający pytania z zakresu grzybów, glonów i roślin; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów. - W zakresie umiejętności – kolokwia na ćwiczeniach w zakresie teoretycznym i praktycznym (rozpoznawanie okazów i preparatów); do zaliczenia kolokwiów wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: - wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej) - prelekcje (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i tablic biologicznych; podczas ćwiczeń)
Metody praktyczne (ćwiczenia): - prezentacja okazów (podczas zajęć laboratoryjnych, wycieczki do Ogrodu Botanicznego oraz Herbarium), - wykonywanie i obserwacja preparatów mikroskopowych, - objaśnienia i instruktaż (podczas prezentacji okazów wykonywania i obserwacji preparatów), - konsultacje
Metody aktywizujące: - dyskusja dydaktyczna (podczas ćwiczeń) |
|
Bilans punktów ECTS: | AKTYWNOŚĆ NAKŁAD PRACY Udział w wykładach 30h Udział w ćwiczeniach 45h Przygotowanie się do ćwiczeń 15h Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 15h Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu 45h SUMA 150h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Wykład: - Rola i zadania systematyki, podstawy zasad systematyki i nowoczesnej nomenklatury botanicznej, algologicznej i mykologicznej. - Ewolucja, zróżnicowanie oraz systematyka głównych linii rozwojowych grzybów, organizmów grzybopodobnych; glonów prokariotycznych i eukariotycznych; roślin plechowych i telomowych oraz ich miejsce na drzewie rodowym organizmów. - Podstawy budowy, biologii, środowiska życia i roli w ekosystemach grzybów, organizmów grzybopodobnych, glonów i roślin. - Wybrani przedstawiciele omawianych grup systematycznych. Ćwiczenia: - Prezentacja przedstawicieli wybranych grup systematycznych omawianych organizmów z uwzględnieniem ich budowy, biologii i ekologii. - Ćwiczenie umiejętności wykonywania prostych preparatów algologicznych, botanicznych i mykologicznych. | |
Literatura: |
- Stace C.A. 1993. Taksonomia roślin i biosystematyka, PWN W-wa. - Podbielkowski Z. 1982. Rozmnażanie się roślin. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, W-wa. - Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A. 1982. Rośliny zarodnikowe. PWN, W-wa. - Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. Morfologia i Systematyka. T 1, 2. PWN, W-wa. - Turnau K., Stengl A. 1996. Botanika systematyczna. Glony, grzyby i porosty. Cz. I. Tekst, cz. II. Ilustracje. Wyd. Instytut Botaniki UJ, Kraków (skrypt) Literatura uzupełniająca: - Webster J., Weber R.W.S. 2007. Introduction to Fungi. Cambridge University Press - Moore D., Robson G., Trinci T. 2011. 21st century guidebook to fungi. Cambridge University Press |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.