Mechanizmy determinacji płci i różnicowania się komórek płciowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-932 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Mechanizmy determinacji płci i różnicowania się komórek płciowych | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia molekularna, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: antropologia biologiczna, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 2 godzin, 45 miejsc ![]() Konwersatorium, 6 godzin, 45 miejsc ![]() Wykład, 22 godzin, 45 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Pecio, Rafał Piprek | |
Prowadzący grup: | Anna Pecio, Rafał Piprek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | - wiedza K_W01: Student rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w trakcie rozwoju ontogenetycznego, które są związane ze różnicowaniem się i rozwojem układu rozrodczego. Zna procesy związane z ewolucją i różnicowaniem się płci. Zna strukturę i funkcje gamet K_W02: Student rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnianiu zjawisk związanych z rozwojem i determinacją płci na przykładach modelu muszki owocowej oraz myszy. K_W07: Student zna mechanizmy molekularne przekazywania informacji genetycznej i regulacji ekspresji genów determinujących płeć K_W08: opisuje strukturę i przebieg procesów związanych z biologią rozrodu K_W09: opisuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego zwierząt oraz rozumie zależności funkcjonalne między narządami układu rozrodczego oraz między płciami - umiejętności K_U04: wykorzystuje dostępne bazy danych informacji naukowej K_U05: wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do zagadnień biologii rozrodu upowszechnianych w internecie i masowych mediach - kompetencje społeczne K_K08: wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej własnego rozwoju |
|
Wymagania wstępne: | ukończenie kursu Genetyka |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest udział we wszystkich zajęciach, aktywny udział w konwersatoriach, pozytywna ocena z części pisemnej zaliczenia (wymagane jest uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | - zaliczenie pisemne: część testowa: test jednokrotnego wyboru z 5 odpowiedzi - 30 pytań oraz pytania otwarte - 5-10 pytań |
|
Metody dydaktyczne: | - 22 godz. wykładu (prezentacja multimedialna) - 6 godz. konwersatoriów - dyskusja na bazie tekstów przesłanych do analizy - 2 godz. ćwiczenia - obserwacje mikroskopowe preparatów histologicznych |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach 22h Udział w konwersatoriach 6h Przygotowanie do konwersatoriów 4h Udział w ćwiczeniach 2h Przygotowanie się do zaliczenia 16h SUMA 50h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1-2. Płeć - definicja, powstanie i ewolucja 3-4. Genetyczne i środowiskowe mechanizmy determinacji płci 5-6. Rozwój gonad 7-8. Komórki linii płciowej - pochodzenie i różnicowanie się 9. Zaburzenia determinacji płci i rozwoju gonad 10-11. Zróżnicowanie budowy plemników wśród kręgowców. Aspekt filogenetyczny oraz adaptacje związane z biologią rozrodu (inseminacja, zapłodnienie) Tematy konwersatoriów: Molekularne mechanizmy determinacji płci. Mechanizmy rozwoju płciowego. Ćwiczenia: obserwacje mikroskopowe dotyczące zróżnicowania morfologicznego gonad w różnych grupach kręgowców wynikające z modyfikacji związanych z biologia rozrodu. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Podstawy Embriologii Zwierząt i Człowieka. C Jura, J Klag, PWN 2005. Część 1 - Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego. 2. Krótkie wykłady. Biologia Rozwoju. RM Twyman, PWN 2015. Sekcja E - Płeć, gamety i zapłodnienie. 3. Embriologia. H Bartel, PZWL, 2012. Rozdział 2 - Układ rozrodczy. Rozdział 3 - Gametogeneza. Rozdział 4 - Zapłodnienie. Rozdział 16 - Układ moczowo-płciowy. Literatura uzupełniająca: 1. Developmental Biology. SF Gilbert, Sinauer Associates, 2014. Chapter 15 - Sex Determination. Chapter 17 - The Saga of the Germ Line. | |
Uwagi: |
Kurs odbywa się w latach nieparzystych (co dwa lata). drugi stopień, kurs do wyboru dla specjalności: Genetyka i biologia rozrodu oraz Biologia komórki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.