Technologie informatyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-937 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0588) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące nauki przyrodnicze, matematykę i statystykę
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informatyczne | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla I roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Osyczka, Łukasz Sobczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Fiałkowski, Jacek Madeja, Piotr Osyczka, Łukasz Sobczyk, Ewa Szlachcic, Kamila Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student analizuje i prezentuje wyniki badań biologicznych w postaci tabel, wykresów, raportów, publikacji itp. Student korzysta z różnorodnych źródeł i baz danych oraz baz publikacji przy równoczesnym poszanowaniu własności intelektualnej. (K_W04, K_W23) Umiejętności student korzysta z naukowych baz danych do pozyskiwania potrzebnych informacji. Potrafi spośród dostępnych w Internecie informacji wybrać źródła dostarczające wiedzy rzetelnej, sprawdzonej i na odpowiednim poziomie; student umie tworzyć, edytować, formatować dokumenty, tworzyć i formatować tabele, osadzać elementy graficzne, wprowadzać wzory matematyczne; student umie recenzować dokumenty, nanosić swoje komentarze i uwagi; student umie wykorzystać oprogramowanie do przeprowadzania powtarzalnych obliczeń; wykonać zadania związane z tworzeniem, formatowaniem, modyfikacją i zastosowaniem arkusza w wybranych obszarach zastosowania, tworzyć standardowe formuły matematyczne i logiczne, używać podstawowych funkcji matematycznych, statystycznych i logicznych, tworzyć i formatować wykresy; student potrafi w podstawowym zakresie edytować wykresy, rysunki i pliki graficzne, potrafi je importować oraz eksportować z i do innych programów, potrafi je zapisywać w różnych formatach. (K_U04, K_U05 K_U07, K_U17) Kompetencje społeczne Student ma świadomość potrzeby indywidualnego poszukiwania wiedzy poprzez wykorzystanie internetowych baz danych. Ma świadomość roli i miejsca technologii informatycznych w nauce i życiu społecznym, wykazuje aktywność we właściwym wykorzystaniu narzędzi informatycznych (K_K01, K_K06, K_K08, K_K09). |
|
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności obsługi komputera. Znajomość języka angielskiego na poziomie podstawowym. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie i ocena końcowa uzależniona jest od sumy punktów zdobytych indywidulanie przez każdego studenta w czasie realizacji poszczególnych zadań w trakcie warsztatów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zadania do samodzielnego wykonania podczas warsztatów, weryfikacja samodzielnie wykonanych dokumentów. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztaty w pracowni komputerowej |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w warsztatach – 15 godz. samodzielne opracowania dokumentów – 15 godz. Suma: 30 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Edytor tekstu (Word) – edycja i formatowanie tekstu na poziomie podstawowym, tworzenie tabel, import wykresów i rysunków z innych programów. Właściwa struktura raportu z badań, sprawozdania z ćwiczeń, publikacji naukowej. Arkusz kalkulacyjny (Excel) - zasady działania arkuszy kalkulacyjnych, praca z arkuszem kalkulacyjnym, wprowadzanie danych liczbowych i tekstowych, formatowanie i rozbudowywanie arkuszy kalkulacyjnych, korzystanie z zdefiniowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego (m.in. matematyczne, statystyczne, logiczne), definiowanie i wprowadzenia własnych formuł matematycznych, sortowanie i filtrowanie danych, tworzenie i modyfikacja wykresów, importowanie do arkuszy obiektów, przenoszenie informacji pomiędzy arkuszem a edytorem. Grafika (CorelDRAW) - wprowadzenie do grafiki wektorowej, praca ze stronami i narzędziami układu, tworzenie i przekształcanie grafiki wektorowej (m.in. rysowanie krzywych, definiowanie obiektów wektorowych, transformacje kształtu, wypełnianie obiektów wektorowych, tworzenie prostych obrazów), importowanie i obróbka obiektów rastrowych, wprowadzanie i edytowanie tekstu, łączenie grafiki z tekstem, zarządzanie obiektami i praca z warstwami, wykorzystanie palet kolorystycznych, wykorzystanie narzędzi interakcyjnych, eksportowanie plików graficznych. Naukowe bazy danych – wyszukiwanie literatury w naukowych bazach danych (np. Web of Science, Scopus) na podstawie słów kluczowych, tytułu artykułu, nazwiska autora itp., pobieranie plików z pełnym tekstem artykułu. Korzystanie z programu Adobe Reader, wstawianie uwag i komentarzy do plików PDF. | |
Literatura: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu są treści realizowane na warsztatach. Literatura uzupełniająca: 1. January Weiner, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Warszawa 2016. 2. Karin Knisely, A Student Handbook for Writing in Biology, W. H. Freeman; 4 edition 2013. 3. Ewa i Janusz Bielcowie, Podręcznik pisania prac, Arkadiusz Wingert, 2007. | |
Uwagi: |
Studia pierwszego stopnia: I rok; przedmiot obowiązkowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.