Fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-945-IK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc ![]() Konwersatorium, 15 godzin, 12 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Konieczny | |
Prowadzący grup: | Robert Konieczny, Aneta Słomka, Halina Ślesak, Monika Tuleja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: student rozumie podstawowe zjawiska i procesy fizjologiczne zachodzące w organizmach roślinnych; rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnianiu zjawisk fizjologicznych; opisuje przebieg procesów fizjologicznych w organizmie oraz rozumie ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania roślin; zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach funkcji fizjologicznych organizmów roślinnych; g/ zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach interakcji organizmów ze środowiskiem h/ zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii K_W01 (+++), K_W02 (+++), K_W08 (+++), K_W09 (+++), K_W18 (+++), K_W19 (+) W zakresie umiejętności: stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla fizjologii roślin pod kierunkiem opiekuna naukowego; przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne; potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach; K_U01 (+++), K_U02 (+++), K_U06 (++), K_U07 (++), K_U08 (+++), K_U09(++), K_U10(+++),K_U14(++) W zakresie kompetencji społecznych: potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu; potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania; jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia; ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności za działania własne i działania innych osób K_K02 (+++), K_K03 (+++), K_K06 (++), K_K07 (+++) |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin w formie pisemnej składający się z pytań testowych jednokrotnego wyboru, opisu materiału ilustracyjnego, krótkich odpowiedzi, uzupełnień tekstu i oceny prawdziwości twierdzeń, zaliczenie w oparciu o uzyskanie 50% + 1 poprawnych odpowiedzi. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę oraz aktywny udział w konwersatoriach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W zakresie wiedzy – egzamin pisemny; w zakresie wiedzy i umiejętności - dyskusja w trakcie konwersatoriów, zaliczenie ćwiczeń sprawdzające wiedzę teoretyczną oraz umiejętność przeprowadzenia doświadczeń, analizę i interpretację uzyskanych wyników. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady w formie prezentacji multimedialnej. Konwersatoria oparte na analizie bieżącej literatury naukowej z wybranych tematów. Ćwiczenia o charakterze zajęć laboratoryjnych. W czasie ćwiczeń studenci przeprowadzają doświadczenia, analizują uzyskane wyniki oraz formułują wnioski. |
|
Bilans punktów ECTS: | AKTYWNOŚĆ NAKŁAD PRACY Udział w wykładach: 15 godz. Udział w konwersatoriach 15 godz. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 20 godz. Przygotowanie do konwersatoriów 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do egzaminu 25 godz. Suma: 120 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
ZARYS TREŚCI WYKŁADÓW Podstawy strukturalno-funkcjonalne komórki roślinnej. Energetyka komórki i podstawowe reakcje metabolizmu pierwotnego i wtórnego. Odżywianie mineralne. Transport wody, substancji mineralnych i organicznych związków pokarmowych. Spoczynek i starzenie się roślin. Biologia nasion i wzrostu. Fizjologia stresu: wpływ czynników środowiskowych na biologię roślin. ZARYS TREŚCI ĆWICZEŃ Gospodarka wodna i mineralna, oddychanie wewnątrzkomórkowe, fotosynteza, wzrost i rozwój, biologia nasion, stres fizjologiczny, metabolity wtórne ZARYS TREŚCI KONWERSATORIÓW: Odbiór i przekazywanie sygnałów w komórkach roślinnych. Cząsteczki regulujące wzrost i rozwój roślin. Wybrane zagadnienia z biotechnologii i botaniki eksperymentalnej, m.in. otrzymywanie, charakterystyka i znaczenie roślin transgenicznych, metody klonowania roślin, kształtowanie roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne, bioreaktory i wykorzystanie metabolitów wtórnych roślin | |
Literatura: |
Lieratura podstawowa: 1. Kopcewicz J, Lewak S (red), 2012, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska 2. Taiz L, Zeiger E (red), 2010, Plant Physiology, Sinauer Associates Inc,, Publisher Sunderland, Massachusetts, USA 3. Kopcewicz J, 2012, Podstawy biologii roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L 2013. Biochemia. Krótki kurs. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2. Malepszy S (red) 2011. Biotechnologia roślin, wyd. II. PWN, Warszawa 2/ Slater A (red) 2008. Plant biotechnology. The genetic manipulation of plants, wyd. II. Oxford University Press. 4. Woźny A, Przybył K (red), 2007. Komórki roślinne w warunkach stresu. T. I i II. Wydawnictwo UAM, Poznań | |
Uwagi: |
studia pierwszego stopnia; II rok, ścieżka kształcenia indywidualnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.