Fizjologia ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-946-IK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia ekologiczna | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin, 12 miejsc ![]() Konwersatorium, 6 godzin, 12 miejsc ![]() Wykład, 14 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Koteja | |
Prowadzący grup: | Paweł Koteja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student zna podstawowe koncepcje ekologicznej i ewolucyjnej fizjologii i energetyki ekologicznej zwierząt; rozumie związki między budową i funkcjonowaniem zwierząt a środowiskiem ich życia; dostrzega ograniczenia wynikające z ewolucyjnego wykształcania adaptacji morfo-fizjologicznych; Zna podstawowe podejścia badawcze stosowane w fizjologii ekologicznej i metody testowania hipotez dotyczących adaptacji: analizy porównawcze, badanie korelacyjne na poziomie zmienności indywidualnej, eksperymenty manipulacyjne na poziomie fenotypowym, eksperymenty ewolucyjne; rozumie i rozróżnia pojęcia aklimatyzacja i adaptacja. Umiejętności: Potrafi zaplanować i wykonać klasyczne doświadczenie żywieniowe, wykonać pomiar tempa metabolizmu przy pomocy respirometru przepływowego oraz dokonać analizy wyników tych pomiarów i przedstawić w postaci raportu pisemnego. Potrafi pracować z gryzoniami laboratoryjnymi. Potrafi przeczytać oryginalny angielskojęzyczny artykuł dotyczący badań z dziedziny fizjologii ekologicznej i przedstawić jego zawartość w postaci pisemnej i wystąpienia ustnego. Kompetencje: Potrafi współpracować z innymi studentami przy projektowaniu i wykonywaniu badań, analizie danych i opracowaniu raportów oraz ich prezentacji. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs Fizjologii zwierząt |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Nie jest wystawiana osobna ocena z ćwiczeń. • Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest: o Aktywny udział w konwersatorium (przygotowanie i przedstawienie prezentacji); o Aktywny udział w eksperymencie wykonywanym w ramach ćwiczeń; o Wykonanie zadań domowych: indywidualnego (streszczenie artykułu) i zespołowego (raport z eksperymentu) (bez formalnej oceny). • Egzamin końcowy: test o mieszanym charakterze (test wyboru,, opisy schematów, pytania otwarte). Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie na egzaminie ≥50% punktów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | • Ewaluacja przedstawionych raportów (zaliczenie na ocenę). • Test pisemny sprawdzający wiedzę (zaliczenie: ≥50% punktów) |
|
Metody dydaktyczne: | • Wykłady: 2 x 2.5 godz./tydzień x 2 tygodnie • Konwersatorium (prezentacja cyklu artykułów i ich dyskusja): 2 x 2.5 godz./tydzień x 2 tygodnie • Ćwiczenia praktyczne: zespołowe wykonanie eksperymentu (mini-projekt): 5 godz./tydzień x 5 tygodni (terminy elastyczne) • Zadanie domowe indywidualne (przygotowanie krótkiego streszczenia samodzielnie wybranego artykułu) • Zadanie domowe wykonywane w małych grupach (2-3 osoby): wykonanie analiz statystycznych i raportu pisemnego na podstawie wyników uzyskanych w przeprowadzonym wspólnie eksperymencie. • Konsultacje indywidualne/grupowe, wg uznania studentów (prowadzący kurs będzie dostępny dla studentów przez minimum 1 godz./tydzień w trakcie trwania zajęć) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach z prowadzącym: 45 h w tym: - wykłady 10 h - konwersatoria 10 h - ćwiczenia (wykonanie eksperymentu) 25 h Praca indywidualna (w tym wspólna z innymi studentami): 50 h w tym: - przygotowanie do konwersatoriów 15 h - zadania domowe indywidualne (streszczenie artykułu): 5 h - zadanie domowe zespołowe (analiza danych i przygotowanie raportu z eksperymentu wykonanego w trakcie ćwiczeń) 10 h -- przygotowanie do testów i końcowego egzaminu 20 h Razem: 95 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Zakres treści wykładów i konwersatoriów: Zakres zainteresowań fizjologii ekologicznej i ewolucyjnej; Koncepcja organizmu jako "maszyny" przetwarzającej pobierane zasoby na potomstwo; Koncepcja budżetu energetycznego zwierząt i jego podziału na składowe wg różnych kryteriów; Mechanizmy ograniczające budżet energetyczny i chwilowe tempo metabolizmu; Aklimatyzacja i adaptacja do szczególnych warunków życia; Model ewolucji złożonych adaptacji fizjologicznych jako efektu doboru działającego na cechy behawioralne; Testowanie hipotez o ewolucji adaptacji: badania porównawcze i ich ograniczenia; korelacje fenotypowe i genetyczne, eksperymenty ewolucyjne. Tematyka ćwiczeń: Efekty aklimatyzacji do niskich temperatur u małych ssaków: Zespołowe wykonanie kompletnego eksperymentu, obejmującego doświadczenie żywieniowe, pomiary tempa metabolizmu i pomiary morfometryczne; Analiza wyników i przygotowanie raportu z badań (w formie zgodnej z wymaganiami dla manuskryptów składanych do druku w czasopismach naukowych.) | |
Literatura: |
Podstawowe: - K. Schmidt-Nielsen. Fizjologia Zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN, Warszawa (1997 lub 2007). - Wybrane artykuły z międzynarodowych czasopism. Uzupełniające: - P. Willmer, G. Stone and I. Johston. Environmental physiology of animlas. Blackwell Science, Oxford (2000). - W.H. Karasov and C.M. del Rio. Physiological ecology: how animals process energy, nutrients, and toxins. Princeton University Press (2007).. - T. Piersma and J.A. van Gils. The flexible phenotype. A body-centred integration of ecology, physiology, and behaviour. Oxford University Press (2010). - A. Łomnicki: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN (1999 lub nowsze) - J. Weiner: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. PWN (1998 lub nowsze) | |
Uwagi: |
studia I stopnia, rok II obowiązkowy dla ścieżki indywidualnego kształcenia na kierunku Biologia Sposób realizacji: wykład, konwersatoria, ćwiczenia: praca indywidualna i zespołowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.