Endokrynologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-947-IK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Endokrynologia | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin, 12 miejsc ![]() Konwersatorium, 10 godzin, 12 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Słomczyńska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Duda, Małgorzata Grzesiak, Anna Hejmej, Katarzyna Knapczyk-Stwora, Maria Słomczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: K_W01- student rozumie podstawowe zjawiska z zakresu regulacji hormonalnej i dróg ich oddziaływania. K_W02 - student rozumie znaczenie badań doświadczalnych w wyjaśnianiu zależności we współdziałaniu hormonów. K_W06- student potrafi wyjaśnić molekularne, indukowane przez hormony, mechanizmy szlaków transdukcji sygnału. K_W09- student opisuje funkcję narządów dokrewnych na poziomie komórek, potrafi dokonać klasyfikacji hormonów, ich funkcji i skutków zaburzeń ich sekrecji. W zakresie umiejętności: K_UO1 – student stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w endokrynologii i biologii rozrodu w badaniach na poziomie komórek i tkanek. K_U02- student czyta ze zrozumieniem literaturę z zakresu endokrynologii w języku polskim. K_U03-student czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe z powyższego zakresu w języku angielskim i umie korzystać ze źródeł elektronicznych. K_U05- student potrafi rozróżnić wartość informacji z zakresu endokrynologii podanej w formie wykładu lub opublikowanej w literaturze naukowej w stosunku do materiałów popularno-naukowych. K_U11- student potrafi integrować wiedzę z zakresu endokrynologii, biologii komórki i biologii rozrodu. W zakresie kompetencji społecznych: K_K02- potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu. K_K08 - student widzi potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | prezentacje multimedialne z zakresu przedstawionych treści wykładów, Weryfikacja wiedzy studentów podczas ćwiczeń, pytania i dyskusja, dopuszczenie do egzaminu po pozytywnym zaliczeniu sprawozdań z ćwiczeń, końcowy egzamin ustny z zagadnień podanych w trakcie kursu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Pytania i dyskusja podczas wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń, analiza sprawozdań przygotowanych przez uczestników kursu. |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacje multimedialne, ćwiczenia laboratoryjne |
|
Bilans punktów ECTS: | dział w wykładach 10h Udział w konwersatoriach 10h Udział w ćwiczeniach 25h Przygotowanie się do konwersatoriów 15h Przygotowanie się ćwiczeń 10h Suma 95h Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń 10h Przygotowanie do egzaminu 15h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne wykładów: Klasyfikacja hormonów; drogi regulacji endo-, para-, i autokrynowej; molekularny mechanizm działania hormonów białkowych i steroidowych; budowa i funkcja receptorów; działanie genomowe i pozagenomowe steroidów; drogi przenoszenia sygnału w komórce; centralny poziom regulacji hormonalnej: oś hormonalna podwzgórze - przysadka mózgowa -gruczoł dokrewny; dodatnie i ujemne sprzężenia zwrotne; tarczyca, przytarczyce, gonady, biosynteza hormonów steroidowych; funkcje hormonów tkankowych - komórki endokrynne przewodu pokarmowego i nerek Treść merytoryczna konwersatoriów: najnowsze badania dotyczące molekularnych mechanizmów regulacji funkcjonowania komórek żeńskiego i męskiego układu rozrodczego. Wybrane modele doświadczalne. Treści merytoryczne bloków ćwiczeń: Topografia gruczołów dokrewnych; hormonalna regulacja poziomu glukozy we krwi; budowa i funkcje trzustki; wybrane zagadnienia z endokrynologii kręgowców niższych; hormonalna regulacja reakcji stresowej, hormonalna regulacja funkcji męskiego układu rozrodczego; hormonalna regulacja funkcji żeńskiego układu rozrodczego | |
Literatura: |
Literatura: (dostępna w Zakładzie Endokrynologii) 1. Podstawy endokrynologii Brook, I Marshall [red.] E. Otto-Buczkowska [polska red.], 2000; 2. Endokrynologia ogólna i kliniczna, Greenspan, Gardner [red.], 2004; 3. Biologia rozrodu zwierząt. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy. Tom 1. T. Krzymowski [red.]. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca. Tom. 2. J. Strzeżek [red], 2007. 4. Układ płciowy męski - Badania kliniczne i doświadczalne w męskim układzie płciowym. M. Piasecka (red.), 2013 5. Czasopisma z zakresu endokrynologii (Elsevier, Springer, Willey) dostępne on line | |
Uwagi: |
Kurs obowiązkowy dla II roku studiów I stopnia - ścieżka kształcenia indywidualnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.