Neurobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-949-IK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Neurobiologia | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin, 12 miejsc ![]() Konwersatorium, 10 godzin, 12 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Błasiak, Tomasz Błasiak | |
Prowadzący grup: | Anna Błasiak, Tomasz Błasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Po ukończeniu modułu student posiada wiedzę: z zakresu budowy i funkcji tkanki nerwowej oraz układu nerwowego ssaków, opartą o aktualną literaturę przedmiotu oraz obserwacje laboratoryjne (K_W05, K_W06). W szczególności: - student potrafi opisać budowę i funkcję komórek zwierzęcych ze szczególnym uwzględnieniem cech komórki nerwowej i glejowej (K_W03), - student potrafi opisać neurofizjologiczne mechanizmy funkcjonowania komórek nerwowych i ich zespołów (K_W13), - student rozumie mechanizmy jonowe leżące u podstaw potencjału spoczynkowego, generowania potencjału czynnościowego i przekaźnictwa synaptycznego, - student potrafi wyjaśnić na czym polega integracyjna funkcja ośrodkowego układu nerwowego, - student zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach struktury i funkcji układu nerwowego (K_W18), - student zna zasady planowania badań elektrofizjologicznych na preparacie in vivo tkanki nerwowej ssaków (K_W09; +++). Student posiad umiejętność: - przeprowadzania analizy informacji pochodzącej z różnych źródeł naukowych i formułowania/przedstawiania poprawnych wniosków (K-U09), -student będzie potrafił wykonywać zewnątrzkomórkowe rejestracje aktywności pojedynczych komórek nerwowych i populacji neuronalnych (potencjały polowe) oraz wewnątrzkomórkowe rejestracje z zastosowaniem techniki patch-clamp (K_W06; +++), w szczególności z wykorzystaniem technik mikroelektrodowych stosowanych do (K_U02; +++): • zewnątrzkomórkowej rejestracji aktywności pojedynczych komórek nerwowych (potencjały czynnościowe) i populacji neuronalnych (potencjały polowe), • wewnątrzkomórkowej rejestracji zjawisk błonowych z wykorzystaniem techniki patch-clamp, • elektrycznej i chemicznej stymulacji tkanki nerwowej. - Ponadto, student rozszerzy swoje umiejętności językowe w zakresie posługiwania się specjalistycznym, technicznym słownictwem z dziedziny neurobiologii i neurofizjologii (K_U14; +++). - student zna literaturę z zakresu neurobiologii w języku polskim i angielskim (K_U02), - student potrafi krytycznie analizować i selekcjonować informacje, naukowe (K_U04). Student rozwinie kompetencje w zakresie: - współpracy w grupie (K_K02), - stosowania zasad etyki w badaniach naukowych, w szczególności z wykorzystaniem modeli zwierzęcych. |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza obejmująca podstawowe zagadnienia z biologii komórki, fizjologii zwierząt oraz podstawy nauk ścisłych (chemia, matematyka). Podstawowa znajomość języka angielskiego. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin składający się z części ustnej (dyskusji zagadnień zawartych w treści modułu oraz sprawdzenie/wykorzystanie niektórych umiejętności studenta) oraz z części praktycznej (sprawdzenie umiejętności związanych z pracą laboratoryjną). |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład połączony z prezentacjami multimedialnymi Metody problemowe – metody aktywizujące - dyskusja zagadnień opracowanych samodzielnie przez studentów. Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach: 10 godzin udział w konwersatoriach: 10 godzin udział w ćwiczeniach: 25 godzin przygotowanie do konwersatoriów: 15 godzin przygotowanie się do ćwiczeń: 20 godzin przygotowanie do egzaminu: 15 godz. łączny nakład pracy studenta: 95 godzin |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
1. Komórki budujące układ nerwowy ssaków a. komórki nerwowe b. komórki glejowe 2. Potencjał błonowy komórki nerwowej a. mechanizm powstawania potencjału spoczynkowego b. mechanizm powstawania potencjału czynnościowego 3. Sygnalizacja wewnątrz komórkowa a. wewnątrzkomórkowa sygnalizacja elektryczna b. chemiczne przekaźnictwo wewnątrzkomórkowe 4. Przekazywanie sygnału pomiędzy komórkami nerwowymi a. transmisja synaptyczna b. komunikacja elektryczna 5. Organizacja i zasady działania sieci neuronalnych a. przepływ informacji w obwodach neuronalnych (na przykładzie łuków odruchowych) b. reguły rządzące przepływem i przetwarzaniem informacji w sieciach neuronalnych 6. Anatomia układu nerwowego ssaków 7. Funkcjonalna budowa układu nerwowego ssaków a. układy specyficzne b. układy niespecyficzne | |
Literatura: |
A. Longstaff. Krótkie wykłady. Neurobiologia. PWN, Warszawa, 2002. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka. Mózg a zachowanie. PWN, 2005. E. Kandel, J. Schwartz, T. Jessell, S. Siegelbaum, A. Hudspeth. Principles of Neural Science. Elsevier, 2012. L. Squire, D. Berg, F. Bloom, S. du Lac, A. Ghosh, N. Spitzer. Fundamental Neuroscience. Academic Press, 2014. | |
Uwagi: |
II rok, I stopień, studia stacjonarne Ścieżka kształcenia indywidualnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.