Rośliny użytkowe z elementami etnobotaniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-957 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Rośliny użytkowe z elementami etnobotaniki | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy dedykowane dla studentów I roku biologii (studia I stopnia) Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok; 3 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Köhler | |
Prowadzący grup: | Piotr Köhler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest: zapoznanie studenta z różnorodnością roślin użytkowych, z produktami roślinnymi oraz problemami związanymi z dostępnością żywności; zaznajomienie z wybraną literaturą przedmiotu. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA Student: • zna wybrane rośliny warunkujące zarówno życie człowieka, także lokalnych społeczności na różnych kontynentach; • zna przykłady znaczenia roślin w wiedzy i wierzeniach ludowych w wybranych społecznościach na świecie (elementy etnobotaniki). • nazywa ważniejsze produkty roślinne oraz wskazuje ich źródło (część rośliny, z której pochodzą); • opisuje główne zagrożenia, które mogą być przyczyną światowego kryzysu żywnościowego; • tłumaczy znaczenie utrzymania wysokiej bioróżnorodności dla zachowania warunków do wyżywienia ludzkości. |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); do zdania egzaminu należy uzyskać ponad 50% punktów. Do egzaminu są dopuszczeni wszyscy zapisani na moduł. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wymienione powyżej efekty kształcenia zostaną sprawdzone za pomocą egzaminu pisemnego zawierającego pytania otwarte oraz zamknięte. Kryterium oceny będzie poprawność merytoryczna odpowiedzi. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające (wykład informacyjny) • metody eksponujące (film, ekspozycja, pokaz) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład 15 h Praca własna studenta: •przygotowanie do egzaminu 10 h •lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji 5 h w sumie: 30 h = 1 pkt ECT |
|
Pełny opis: |
1. Rośliny użytkowe a uprawne, udomowienie roślin, centra pochodzenia, rośliny jako źródło pokarmu, etnobotaniczne aspekty wiedzy o roślinach użytkowych różnych regionów. 2. Rośliny zbożowe, strączkowe. 3. Rośliny skrobiowe bulwiaste i cukrodajne. 4. Warzywa i owoce. 5. Fermentacja i jej produkty, używki. 6. Przyprawy. 7. Rośliny oleiste i woskodajne. 8. Rośliny włóknodajne, kauczukodajne. 9. Garbniki, barwniki, żywice, balsamy, gumy, śluzy. 10. Rośliny pastewne, miododajne, drewno. 11. Rośliny lecznicze, kosmetyczne, insektycydy. 12. Perspektywy w użytkowaniu roślin. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Podbielkowski Z. Rośliny użytkowe. Warszawa 1992. Literatura uzupełniająca: Falkowski J., Kostrowicki J. Geografia rolnictwa świata. Warszawa 2001. Wiersema J.H. World economic plants. Boca Raton 2013. Simpson B.B., Ogorzaly M.C. Economic botany: plants in our world. McGraw-Hill Intern. Edit. 2001 Zohary D., Hopf M., Weiss E. Domestication of plants in the Old World. Oxford 2012. Myers N. A wealth of wild species. Westview Press 1983. Spilsbury R. & L. Plants products. Chicago 2003. Morgan S. Plants and people. North Mankato 2002 | |
Uwagi: |
I rok, studia I stopnia; fakultatywny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.