Biofizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-962 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biofizyka | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin ![]() Konwersatorium, 10 godzin ![]() Wykład, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Martyna Elas, Michał Sarna, Anna Wiśniewska-Becker | |
Prowadzący grup: | Martyna Elas, Adam Kłóś, Ewa Kowolik, Anna Kozińska, Martyna Krzykawska-Serda, Krystian Mokrzyński, Witold Mora de Korytowo-Korytowski, Tomasz Panz, Anna Rozlach, Michał Sabat, Michał Sarna, Olga Wiecheć-Cudak, Anna Wiśniewska-Becker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Nabycie podstaw wiedzy z wybranych działów fizyki i zastosowanie jej do opisów zjawisk biologicznych. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student: • definiuje najważniejsze prawa fizyki i chemii leżące u podstaw procesów przyrodniczych; • opisuje podstawowe metody analizy statystycznej oraz zasady wykorzystania narzędzi informatycznych do analizy danych; • objaśnia uwarunkowania fizyczne i chemiczne oraz mechanizmy molekularne szlaków metabolizmu podstawowego; • przedstawia podstawowe metody laboratoryjne i terenowe, służące do wyjaśniania zjawisk przyrodniczych; Umiejętności Student: • wykorzystuje podstawowe narzędzia, metody i techniki stosowane w pracy laboratoryjnej oraz terenowej w środowisku przyrodniczym; • posługuje się literaturą naukową w języku polskim z zakresu biofizyki oraz czyta ze zrozumieniem odpowiednie teksty naukowe w języku obcym; • samodzielnie wyszukuje i korzysta z publicznie dostępnych źródeł informacji, w tym ze źródeł elektronicznych; • stosuje podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych biologicznych; • dokonuje syntezy informacji pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski; • w dyskusji specjalistycznej posługuje się językiem naukowym typowym dla nauk biologicznych i edukacyjnych; • przygotowuje prawidłowo udokumentowane opracowania pisemne oraz wystąpienia ustne na temat wybranych problemów biologicznych i edukacyjnych; • uczy się samodzielnie zagadnień wyznaczonych przez opiekuna; Kompetencje społeczne Student: • krytycznie podchodzi do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk przyrodniczych; • efektywnie wykonuje stawiane przed nim zadania, szanuje pracę własną i innych; • współdziała i pracuje w grupie przyjmując w niej różne role; • jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych; • troszczy się o bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych, i potrafi wdrożyć odpowiednie procedury i zasady w stanach nagłego zagrożenia; • wykazuje kreatywną postawę w życiu zawodowym |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. Ćwiczenia – obecność, ocena z każdego ćwiczenia obejmująca kolokwium oraz wykonanie ćwiczenia, i opracowanie wyników w czasie zajęć 2. Konwersatoria – obecność, ocena prezentowanych zadań i zagadnień, kolokwium 3. Po zaliczeniu ćwiczeń i konwersatoriów egzamin pisemny. Punkty dodatkowe za quizy po wykładach w trakcie semestru |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin, dyskusja w trakcie trwania zajęć, prezentacje, kolokwia i quizy. Kryteria oceny podawane na początku zajęć. Skala ocen zgodna z Regulaminem Studiów UJ. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące - film Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład: 45 h konwersatoria: 10 h ćwiczenia: 25 h egzamin: 1 h konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 2 h Godziny kontaktowe: razem 83 h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 12 h przygotowanie do konwersatorium: 10 h praca z materiałami dodatkowymi (literatura): 20 h przygotowanie do egzaminu: 15 h praca własna studenta: razem 57 h Łączny nakład pracy studenta: 140 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Treści kursu: Układy mikro i makro; mikroskopia; Entropia. Układy biologiczne jako minimaliści; Termodynamika procesów nieodwracalnych, Przekaz informacji – biocybernetyka; Dyfuzja, skale czasowe i błądzenie losowe; Bioenergetyka, potencjały redoks; Błony biologiczne i transport; Przepływy i lepkość; Zagęszczone środowisko komórki; Biologiczna elektryczność; Radiobiologia; Fotobiologia i optyka; Magnetobiologia; Biomechanika Tematy ćwiczeń laboratoryjnych: Przepływy i lepkość, Termodynamika/biocybernetyka; Biooptyka; Bioenergetyka; Biomechanika; Elektryczność Tematy konwersatoriów: Termodynamika; Fotobiologia; Błony, transport; Radiobiologia; Biofizyka zmysłów | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Biofizyka, Podręcznik dla Studentów, pod redakcją F. Jaroszyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001 Biofizyka dla Biologów, pod redakcją M.Bryszewskiej i W. Leyko, wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997. Literatura uzupełniająca: Fizyka z elementami biofizyki i agrofizyki, Przestalski, S. Wydawn. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993 Physical Biology of the Cell, Rob Phillips, Jane Kondev, Julie Theriot, Garland, 2008, 2012 Biological Physics, Phillip Nelson, W.H. Freeman, 2013 | |
Uwagi: |
3 rok studiów I stopnia; kurs obowiązkowy 45 h wykładów (15 wykładów) 10 h konwersatoriów (5 konwersatoriów) 25 h ćwiczeń (6 ćwiczeń laboratoryjnych) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.