Adaptacje organizmów do środowisk ekstremalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-963 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Adaptacje organizmów do środowisk ekstremalnych | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 15 miejsc ![]() Konwersatorium, 10 godzin, 15 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Duda, Alina Stachurska-Swakoń, Zbigniew Tabarowski | |
Prowadzący grup: | Kaja Rola, Aneta Słomka, Alina Stachurska-Swakoń, Klaudia Sychta, Hajnalka Szentgyörgyi, Zbigniew Tabarowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z mechanizmami adaptacji roślin i zwierząt do życia w ekstremalnych warunkach środowiskowych. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student rozumie: - mechanizmy fizjologiczne umożliwiające przystosowanie roślin i zwierząt do życia w środowiskach ekstremalnych; - mechanizmy adaptacyjne organizmów uruchamiane w odpowiedzi na stres biotyczny i zagrożenia cywilizacyjne. Umiejętności Student: - wykonuje podstawowe analizy biologiczne wskazujące wpływ warunków środowiska na organizmy; - korzysta z baz danych informacji naukowej; - wyszukuje oryginalne publikacje i na ich podstawie prowadzi dyskusję naukową. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest: 1) w trakcie ćwiczeń - realizacja postawionych przed studentem zadań; 2) w trakcie konwersatoriów - postępy studentów będą oceniane na bieżąco na podstawie zaangażowania w przebieg merytorycznej dyskusji. Egzamin końcowy: w formie pytań zamkniętych (testowych wielokrotnego wyboru), przynajmniej jedno pytanie otwarte. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza zdobyta podczas wykładów sprawdzana będzie na egzaminie końcowym za pomocą pytań testowych i otwartych. W trakcie ćwiczeń, na bieżąco, oceniana będzie prawidłowość wykonanych procedur. W trakcie konwersatoriów, ocenie przez nauczyciela będzie podlegać aktywny udział w dyskusji i poprawność wybranej literatury. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy zostaną uznane za osiągnięte jeśli student wykaże się znajomością przystosowań organizmów do życia: w zmienionym przez człowieka środowisku (zasolenie, skażenie środowiska metalami ciężkimi); w odpowiedzi na działający stres biotyczny; w warunkach pustynnych; w środowisku hiperbarycznym; na dużych wysokościach i w nieważkości. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności zostaną osiągnięte jeśli student prawidłowo wykona wszystkie analizy, wykaże się umiejętnością wyszukiwania literatury dotyczącej omawianych zagadnień i aktywnym udziałem w dyskusji prowadzonej w oparciu o w/w literaturę. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – prezentacje multimedialne przygotowane przez prowadzących, wykorzystujące filmy i programy edukacyjne. Metody aktywizujące – konwersatoria - studenci w oparciu o proponowaną lub samodzielnie wybraną literaturę zdobywają wiedzę i wykorzystują ją do weryfikacji hipotez badawczych. Metody praktyczne – ćwiczenia laboratoryjne z użyciem specjalistycznego sprzętu z wybranych zagadnień przedmiotowych. |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach – 30 godzin udział w konwersatoriach – 10 godzin udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 20 godzin przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin praca własna studenta (w tym: lektura wskazanych przez nauczyciela publikacji) - 25 godzin w sumie: 100 godzin |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia dotyczące adaptacji organizmów do życia w ekstremalnych warunkach środowiskowych, omawiane i prezentowane w trakcie wykładów, ćwiczeń i konwersatoriów będą dotyczyły m.in.: reakcji organizmów na zmiany środowiskowe wynikające z silnej antropopresji: wzrost zanieczyszczenia powietrza, susza i stres temperaturowy (wyspy ciepła), zasolenie oraz skażenie gleby metalami ciężkimi; adaptacji i strategii organizmów w efekcie działania stresu biotycznego: konkurencja innych roślin i roślinożerców; zjawiska allelopatii; osobliwości fauny kominów hydrotermalnych, mechanizmy umożliwiające anhydrobiozę, troglobionty i adaptacje do życia pod ziemią, adaptacje do niskich temperatur otoczenia: zjawisko torporu i hibernacji, zamarzanie. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa Podbielkowski Z., Podbielkowska M. 1992. Przystosowania roślin do środowiska. WSiP, Warszawa Ashcroft F., Życie w warunkach ekstremalnych, Muza 2002 Literatura uzupełniająca Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna 1986 Hanns-Christian Gunga, Human physiology in extreme environments, Elsevier 2015 (książka w formie elektronicznej dostępna przez stronę Biblioteki Jagiellońskiej) Wybrane rozdziały z serii książek Oxford Environmental and Ecological Physiology series, Oxford University Press, dostępne w formie elektronicznej przez stronę Biblioteki Jagiellońskiej. | |
Uwagi: |
Obowiązkowy dla ścieżki biologia środowiskowa; studia pierwszego stopnia, III rok Część "botaniczna" rozpocznie się 19 marca 2020 (czwartek) godz. 12.30, Instytut Botaniki UJ, ul. Gronostajowa 3, sala wykładowa (s.049), ćwiczenia odbywają się w sali ćwiczeniowej IB (s.031), ul. Gronostajowa 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.