Biologia ewolucyjna naczelnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-965 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biologia ewolucyjna naczelnych | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla I roku biologii (studia II stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Henryk Głąb | |
Prowadzący grup: | Henryk Głąb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą historii ewolucyjnej naczelnych, zmienności biogeograficznej w obrębie naczelnych oraz strategii zachowań społecznych. |
|
Efekty kształcenia: | wiedza: student • zna systematykę rzędu naczelnych • zna przebieg ewolucji naczelnych • posiada wiedzę z zakresu zróżnicowania małp człekokształtnych, środowiska ich życia oraz zachowań protokulturowych. • zna i komentuje zachowania społeczne małp człekokształtnych w odniesieniu do ewolucji rodzaju Homo. umiejętności: • student używa swobodnie pojęcia zmienności biogeograficznej w kontekście gatunku Homo sapiens • potrafi odnieść się do problemu rasy, płci a także zachowań hetero- i homoseksualnych u naczelnych. • rozumie i potrafi wyjaśnić pojęcie kooperacji rozrodczej (cooperative breeding) i jej znaczenie w ewolucji naczelnych nie wyłączając Homo sapiens • potrafi dyskutować na trudny temat ewolucyjnych uwarunkowań poligynii, poliandrii monogamii, monogamii okresowej oraz podstawowych problemów psychologii ewolucyjnej kompetencje społeczne: • student ma świadomość złożoności zjawisk i procesów ewolucyjnych w obrębie rzędu naczelnych • stosuje zasadę opartego na danych empirycznych interpretowania zjawisk i procesów ewolucyjnych |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru oraz dwóch do trzech pytań otwartych. Student uzyska zaliczenie gdy suma otrzymanych punktów przekroczy 50% maksymalnej ich liczby. • Warunek dopuszczenia do egzaminu - brak |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia w zakresie wiedzy zostaną sprawdzone za pomocą egzaminu pisemnego; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie odpowiedniej ilości punktów (ponad 50%) z zaliczeniowego testu wielokrotnego wyboru oraz dwóch do trzech pytań otwartych. Odpowiednio skonstruowane pytania pozwolą na określenie nabytych umiejętności w zakresie zmienności bioewolucjnej naczelnych włącznie z człowiekiem współczesnym. W zakresie umiejętności student poprawnie potrafi zdefiniować pojęcie „rasy” w odniesieniu do zwierząt i człowieka. Powinien znać cechy typowe (szkieletowe i somatyczne) dla ludności zamieszkującej różne kontynenty i strefy klimatyczne. Student odpowie na pytanie jaka jest różnica między małpami Nowego i Starego Świata zarówno zakresie cech morfologicznych, genetycznych jak i etologicznych. Zróżnicowana waga pytań oraz ich stopień złożoności wykaże czy student zrozumiał istotę zachowań małp zwierzokształtnych, człekokształtnych i człowieka współczesnego. Kompetencje społeczne studenta w zakresie nabytej wiedzy będą sprawdzone na podstawie pytań otwartych i testowych.. Student powinien wiedzieć jaki jest status ewolucyjny naczelnych, rozumieć że człowiek jest gatunkiem biologicznym o szczególnych cechach odróżniających go od reszty świata ożywionego. Powinien w sposób zrozumiały i przejrzysty odnieść się do zróżnicowania biogeograficznego naczelnych i człowieka („rasa”, „odmiana”, „zmienność biogeograficzna”) |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • Prezentacja audiowizualna (film) • Zajęcia w Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: • wykład – 30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do egzaminu – 15 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 15 h w sumie: 60 h = 2 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Naczelne w świecie ssaków, cechy typowe dla tej grupy zwierząt Systematyka naczelnych i problemy z tym związane Ewolucja naczelnych w świetle badań paleontologicznych i genetycznych Zróżnicowanie biogeograficzne naczelnych i ich środowisko życia Strategie zachowań społecznych w obrębie małpiatek, małp zwierzokształtnych i człekokształtnych Uwarunkowania ekologiczne i etologiczne układów haremowych, poliginii wielosamcowej, monogamii, monogamii okresowej i samotniczego trybu życia Rozwój prenatalny i postnatalny na przykładzie wybranych gatunków Zoonozy – choroby przenoszone przez naczelne Zachowania protokulturowe u małp człekokształtnych Problematyka samoświadomości i świadomości refleksyjnej u małp Zagrożenia cywilizacyjne i ich wpływ na przetrwanie naczelnych w środowisku naturalnym Małpy w ZOO, laboratoriach, cyrkach i domostwach – adaptacja, habituacja i efekty czynników stresogennych Małpa w literaturze i szeroko pojętej sztuce. | |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: Frans de Waal, Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych. Copernicus Center, Kraków 2016 Frans de Waal, Małpa w każdym z nas. Copernicus Center, Kraków 2015 Frans de Waal, Małpy i filozofowanie. Skąd pochodzi moralność? Copernicus Center, Kraków 2013 Robin Dunbar, Nowa historia ewolucji człowieka. Copernicus Center, Kraków 2014 Susan Cachel., Primate and Human Evolution. Cambridge University Press, 2006 Peter M. Kappeler, Michael E. Pereira., Primate Life Histories and Socioecology. The University of Chicago Press., 2003 Linda Stone, Paul F. Lurquin, Geny, kultura i ewolucja. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2009 Roger Lewin, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002 | |
Uwagi: |
I rok, studia II stopnia; obowiązkowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.