Biologia rozwoju roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-966 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju roślin | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krystyna Musiał | |
Prowadzący grup: | Krystyna Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Poznanie podstawowych procesów rozwojowych zachodzących w cyklu życiowym roślin wyższych, znaczenia badań empirycznych w poznaniu tych procesów, uzyskanie wiedzy dotyczącej znaczenia wyników badań podstawowych w praktyce hodowlanej roślin. |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: student zna ontogenezę, budowę i funkcje struktur związanych z rozmnażaniem roślin, rozumie podstawowe kategorie pojęciowe biologii rozwoju, zna terminologię stosowaną w embriologii roślin oraz podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w analizie procesów rozwojowych roślin modelowych w zakresie umiejętności: student potrafi przygotować podstawowe preparaty embriologiczne wykorzystując dostępny materiał roślinny i prawidłowo zinterpretować i udokumentować obserwacje. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny obejmujący krótkie pytania otwarte opisowe, test jednoktotnego wyboru, opis schematów, test wyboru prawda czy fałsz; wymagany próg na ocenę dostateczny: 51-60%, dostateczny plus: 61-70%, dobry: 71-80%, dobry plus: 81-90%, bardzo dobry: 91-100%. warunki dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu: – obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach – prowadzenie dokumentacji analizowanych obrazów mikroskopowych – na zakończenie ćwiczeń praktyczny sprawdzian obejmujący mikroskopowe rozpoznanie i zwięzły opis preparatu embriologicznego |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | w zakresie wiedzy – egzamin pisemny sprawdzający znajomość podstawowych procesów rozwojowych zachodzących w fazie generatywnej i wegetatywnej cyklu życiowego roślin wyższych oraz znajomość terminologii embriologicznej; w zakresie umiejętności – na zakończenie ćwiczeń sprawdzenie umiejętności analizy mikroskopowej preparatu embriologicznego oraz wykonanie dokumentacji rysunkowej obserwowanych obiektów wraz z opisem zawierającym odpowiednie terminy embriologiczne |
|
Metody dydaktyczne: | wykład ćwiczenia z użyciem mikroskopów |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 30 h ćwiczenia – 15 h Praca własna studenta: • przygotowanie do ćwiczeń (lektura wskazanej literatury) – 5 h • przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 5 h • przygotowanie do egzaminu – 20 h w sumie: 75 h = 3 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów Charakterystyka sposobów rozmnażania roślin. Procesy i zjawiska związane z rozmnażaniem generatywnym roślin (mejoza, syngamia, przemiana faz jądrowych, przemiana pokoleń). Biologia procesów kwitnienia – model genetycznej kontroli indukcji i morfogenezy kwiatu. Morfogeneza organów generatywnych, tożsamość komórek linii generatywnej i jej genetyczne uwarunkowanie. Procesy sporogenezy, gametofitogenezy i gametogenezy w męskiej i żeńskiej linii. Etapy fazy progamicznej, zapłodnienie u roślin okrytozalążkowych i molekularne aspekty tego procesu. Endosperma jako środowisko rozwoju zarodka – typy rozwojowe, stosunek ilościowy genomów rodzicielskich, imprinting genomowy. Rozwój zarodka – czynniki morfogenetyczne odpowiedzialne za ustalanie osi bazalno-apikalnej i planu budowy zarodka, embriogeneza u jedno- i dwuliściennych, relacje zarodek/bielmo/sporofit macierzysty. Programowana śmierć komórki w odniesieniu do komórek szlaku rozwojowego. Poliploidyzacja w organach i tkankach związanych z rozmnażaniem. Apomiktyczna droga formowania nasion. Rozwój siewki i etapy kiełkowania. Tematyka ćwiczeń Podstawowe techniki utrwalania materiału roślinnego do badań oraz przygotowania preparatów embriologicznych. Anatomia główki pręcika w kolejnych stadiach rozwojowych, typy tapetum pylnikowego. Analiza stadiów mikrosporogenezy, rozwój i budowa gametofitu męskiego w stadium pylenia. Budowa zalążni oraz podstawowych typów zalążków. Archespor żeński, proces megasporogenezy. Typy rozwojowe gametofitu żeńskiego – analiza wybranych stadiów rozwoju monosporowego woreczka zalążkowego (typ Polygonum) oraz tetrasporowego woreczka zalążkowego (typ Fritillaria). Budowa dojrzałego gametofitu żeńskiego oraz charakterystyka struktury poszczególnych jego komórek. Typy rozwojowe endospermy – charakterystyka bielma jądrowego i komórkowego. Embriogeneza u roślin dwuliściennych, zarodek traw. Budowa nasion obielmowych, bezbielmowych i bielmowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bednarska E. Zarys embriologii roślin okrytonasiennych. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1994. Lack A.J., Evans D.E. Biologia roślin. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2003. Literatura uzupełniająca: Twyman R.M. Biologia rozwoju. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2003. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzewska D. Embriologia Angiospermae–rozwojowa i eksperymentalna. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1994. Lersten N.R. Flowering plant embryology. Blackwell Publishing, 2004. Hejnowicz Z. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, Warszawa, 2002. | |
Uwagi: |
Obowiązkowy dla ścieżki biologia organizmów; III rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.