Biologia rozwoju zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-967 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju zwierząt | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariusz Jaglarz, Teresa Szklarzewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Jabłońska, Mariusz Jaglarz, Teresa Szklarzewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy o rozwoju embrionalnym i postembrionalnym wybranych bezkręgowców i kręgowców oraz o mechanizmach komórkowych i molekularnych odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg rozwoju. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student zna i rozumie złożoność procesów rozwoju zwierząt na poziomie komórkowym i molekularnym; zna podstawowe mechanizmy gametogenezy i rozwoju zarodkowego przedstawicieli wybranych grup zwierząt; zna przebieg procesów rozwojowych posługując się przykładem organizmów modelowych; zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniach rozwoju zwierząt; ma świadomość dynamicznego postępu w badaniach procesów rozwojowych zwierząt. Umiejętności: Student interpretuje preparaty mikroskopowe i makroskopowe dotyczące gametogenezy i rozwoju zarodkowego wybranych bezkręgowców i kręgowców. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • egzamin w formie pisemnej: test obejmujący pytania jednokrotnego wyboru. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% punktów z egzaminu. • warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na podstawie: (1) obecności na wszystkich ćwiczeniach (każda nieobecność musi być usprawiedliwiona), (2) aktywnego udziału w ćwiczeniach, (3) uzyskania minimum 51% maksymalnej liczby punktów łącznie z trzech sprawdzianów pisemnych. • Szczegółowe warunki zaliczenia ćwiczeń zawarte są w "Regulaminie zaliczenia ćwiczeń", który zostanie podany na pierwszych ćwiczeniach. • Każdy wykład stanowi teoretyczne wprowadzenie do zagadnień omawianych na ćwiczeniach, dlatego Student powinien uczestniczyć w wykładach i znać na ćwiczeniach treści prezentowane podczas wykładu. Za obecność na wykładach będą przyznane 2 punkty do ogólnej liczby punktów uzyskanych na egzaminie. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia z zakresu wiedzy: sprawdzona zostanie znajomość i rozumienie pojęć i procesów związanych z rozwojem zwierząt kręgowych i bezkręgowych. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: oceniana będzie (w systemie punktowym) poprawność rozpoznawania przez studenta struktur na preparatach z gametogenezy i rozwoju zarodkowego w czasie dwóch kolokwiów. |
|
Metody dydaktyczne: | • Metody podające (wykład informacyjny multimedialny), • metody eksponujące (film, ekspozycja, pokaz), • metody praktyczne ( ćwiczenia laboratoryjne). |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 30 h ćwiczenia – 24 h Praca własna studenta: • przygotowanie do ćwiczeń – 6 h • przygotowanie do kolokwium -15 h (3x 5 h) • przygotowanie do egzaminu – 20 h w sumie: 95 h = 3 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Budowa gonady męskiej i żeńskiej u wybranych grup bezkręgowców i kręgowców. Przebieg spermatogenezy i budowa męskich komórek rozrodczych. Organizacja jajnika stawonogów i ssaków. Przebieg oogenezy ze szczególnym uwzględnieniem: (1) strategii gromadzenia rybosomowego RNA i znaczenia amplifikacji rDNA, (2) lokalizacji produktów genów - informacja rozwojowa i jej asymetryczne rozmieszczenie w ooplazmie, (3) cytologicznego i molekularnego podłoża witelogenezy i choriogenezy. Filogenetyczny aspekt gametogenezy. Dojrzewanie (reinicjacja mejozy) oocytu. Przebieg i znaczenie zapłodnienia. Rozwój partenogenetyczny. Typy bruzdkowania, blastulacji i gastrulacji u wybranych grup kręgowców i bezkręgowców oraz mechanizmy komórkowe i molekularne regulujące te procesy. Struktury pozazarodkowe: powstawanie i funkcje błon płodowych u owadów, ptaków i ssaków. Typy łożysk. Sygnalizacja międzykomórkowa we wczesnych stadiach rozwoju zarodkowego. Genetyczna regulacja rozwoju zarodkowego. Mechanizmy cytologiczne i molekularne indukcji, organogenezy oraz różnicowania komórkowego. Powstawanie komórek prapłciowych i rozwój linii płciowej modelowych organizmów (Drosophila melanogaster, Caenorhabditis elegans, Mus musculus). Ewolucyjne aspekty gametogenezy oraz rozwoju zarodkowego. Ćwiczenia: Analiza preparatów mikroskopowych, elektronogramów oraz schematów, prezentacje multimedialne oraz filmy ilustrujące: proces spermatogenezy; proces oogenezy; proces zapłodnienia; bruzdkowanie, blastulacja i gastrulacja; błony płodowe i łożysko; mechanizmy molekularne powstawania osi ciała zarodków płazów; migracja komórek prapłciowych w zarodkach organizmów modelowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich studentów): Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, 2005, red. C. Jura i J. Klag Literatura uzupełniająca (dodatkowa dla studentów, którzy chcą rozszerzyć swoją wiedzę w tematyce poruszanej w ramach modułu): S.F. Gilbert, Developmental Biology, Sinauer Associates, 2014 | |
Uwagi: |
Obowiązkowy dla ścieżki Biologia organizmów; III rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.