Fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-971 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Konieczny | |
Prowadzący grup: | Robert Konieczny, Aneta Słomka, Klaudia Sychta, Hajnalka Szentgyörgyi, Halina Ślesak, Monika Tuleja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie z: 1. Podstawowymi procesami fizjologicznymi zachodzącymi w komórkach roślinnych 2. Wpływem czynników środowiskowych na przebieg czynności życiowych roślin 3. Aktualnymi kierunkami badań w fizjologii roślin 4. Metodami stosowanymi w badaniach fizjologicznych nad roślinami |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy, student zna i rozumie: 1. Przebieg podstawowych procesów fizjologicznych roślin 2. Złożoność i współzależność procesów fizjologicznych zachodzących w komórkach roślinnych 3. Wpływ czynników środowiskowych na czynności życiowe roślin 4. Trendy badawcze oraz podstawowe metody badań stosowane we współczesnej fizjologii roślin W zakresie umiejętności student potrafi: 5. Zastosować odpowiednią aparaturę i metodę badawczą do rozwiązania określonego problemu naukowego z zakresu fizjologii roślin 6. Analizować i interpretować wyniki pomiarów z przeprowadzonych badań fizjologicznych 7. Wyszukiwać w literaturze polsko- i obcojęzycznej informacje dotyczące procesów fizjologicznych roślin 8. Zakładać i utrzymywać hodowle ziemne i hydroponiczne |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład: • egzamin pisemny w formie testu obejmującego zadania typu otwartego oraz zamkniętego • warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń • warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% punktów z testu Ćwiczenia: • uczestnictwo w zajęciach (nieobecności usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim), • pozytywne zaliczenie kolokwiów (powyżej 50% punktów) mających formę testów pisemnych z zadaniami typu otwartego i zamkniętego • przygotowanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzanych doświadczeń |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia z zakresu wiedzy będą sprawdzane za pomocą kolokwiów oraz egzaminu pisemnego. Kolokwia oraz egzamin pisemny będą zawierały pytania otwarte i zamknięte. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% punktów. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności zostaną sprawdzone za pomocą sprawozdań obejmujących opis, analizę oraz interpretację wyników uzyskanych z przeprowadzonych doświadczeń. Zostaną one zaliczone jeśli student wykaże zrozumienie przeprowadzonych eksperymentów, poprawnie opracuje dane oraz sformułuje prawidłowe wnioski pozwalające na weryfikacje postawionej hipotezy badawczej lub odpowiedź na postawiony problem badawczy. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: • Metody podające: wykład informacyjny Ćwiczenia laboratoryjne: • Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne • Metody praktyczne: opracowanie wyników ćwiczeń, analiza wyników |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: 1. wykład - 30 godz. 2. ćwiczenia laboratoryjne 45 godz. Praca własna studenta: 1. przygotowanie do ćwiczeń (lektura wskazanej literatury, przygotowanie do kolokwiów) 15 godz. 2. przygotowanie sprawozdań 15 godz. 3. przygotowanie do egzaminu 30 godz. W sumie 135 godz. = 5 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Odbiór i przekazywanie sygnałów w komórce roślinnej; cząsteczki kontrolujące stałość środowiska wewnętrznego 2. Fizjologia kwitnienia, spoczynek i starzenie się 3. Ruchy roślin 4. Transport wody, substancji mineralnych i organicznych związków pokarmowych 5. Odżywianie mineralne; rola makro- i mikroelementów 6. Podstawy energetyki komórki roślinnej 7. Procesy metabolizmu podstawowego 8. Wybrane reakcje metabolizmu wtórnego; funkcje metabolitów wtórnych 9. Wpływ czynników stresowych na biologię roślin, adaptacje do warunków stresu środowiskowego 10. Wybrane zagadnienia z biotechnologii i botaniki eksperymentalnej Ćwiczenia: 1. Wzrost i rozwój wegetatywny 2. Gospodarka wodna i mineralna 3. Biologia kwitnienia i nasion 4. Fotosynteza i fotooddychanie 5. Oddychanie wewnątrzkomórkowe 6. Metabolity wtórne 7. Stres biotyczny i abiotyczny | |
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich studentów): 1. Kopcewicz J, Lewak S (red), 2012, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2. Taiz L, Zeiger E (red), 2010, Plant Physiology, Sinauer Associates Inc,, Publisher Sunderland, Massachusetts, USA Literatura uzupełniająca (dodatkowa dla studentów, którzy chcą rozszerzyć swoją wiedzę w tematyce poruszanej w ramach modułu): 3. Kopcewicz J, 2012, Podstawy biologii roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 4. Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L, 2013, Biochemia. Krótki kurs. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |
Uwagi: |
III, studia I stopnia; obowiązkowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.