Immunobiologia porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-973 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Immunobiologia porównawcza | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Kursy obowiązkowe w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia molekularna, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 26 godzin ![]() Wykład, 4 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Chadzińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Chadzińska, Joanna Homa, Tomasz Prajsnar, Krzysztof Rakus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z najnowszymi odkryciami z zakresu immunologii, immunobiologii porównawczej (ze szczególnym uwzględnieniem podobieństw i różnic w przebiegu reakcji odpornościowej u zwierząt bezkręgowych, kręgowców zmiennocieplnych oraz ssaków), aktualnymi poglądami na ewolucję odporności (w tym na ewolucję receptorów rozpoznających patogeny oraz czynników regulujących przebieg reakcji np. cytokin/chemokin) oraz najnowszymi, przełomowymi odkryciami z zakresu immunologii doświadczalnej i/lub klinicznej (nowe populacje leukocytów, nowoodkryte mechanizmy walki z patogenami). |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: student rozumie i potrafi wytłumaczyć mechanizmy regulujące przebieg reakcji odpornościowej. Zna i umie opisać aktualny stanu wiedzy w zakresie mechanizmów i ewolucji odporności. Wie czym różni się przebieg reakcji odpornościowej różnych grup zwierząt oraz jakie są przyczyny i konsekwencje tych różnic. Umiejętności: student potrafi wyszukać i prawidłowo wykorzystać informacje naukowe pozyskiwane z różnych źródeł oraz przygotować prezentację pracy badawczej dotyczącej odporności. Posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu immunologii porównawczej. Potrafi prawidłowo wyselekcjonować niezbędne informacje oraz przekazać je w przystępny i zrozumiały sposób. Postawy: student potrafi krytycznie ocenić doniesienia mediów na temat „przełomowych” odkryć z zakresu immunologii/terapii chorób. |
|
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs Immunologia lub pokrewny. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie w oparciu o (1) poprawność merytoryczną przygotowanej prezentacji i (2) wykazanie aktywności w dyskusji. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia w zakresie wiedzy oceniane będą na podstawie zawartości merytorycznej prezentacji przygotowanej przez studentów na wcześniej zadany temat oraz poziomu ich dyskusji naukowej zarówno własnej prezentacji jak i wyników prezentowanych przez kolegów i prowadzących przez cały okres trwania kursu. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: oceniana będzie prawidłowość doboru literatury immunologicznej, oraz jakość prezentacji. Efekty kształcenia w zakresie postawy: w trakcie dyskusji weryfikowany będzie stosunek studentów do naukowych i „pseudonaukowych” doniesień dotyczących zagadnień z zakresu immunologii i terapii chorób |
|
Metody dydaktyczne: | • metody problemowe (wykład konwersatoryjny), • metody aktywizujące (konwersatorium, dyskusja) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 4 h konwersatorium – 26 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 5 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 10 h • przygotowanie prezentacji – 10 h w sumie: 55 h = 2 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Skrócony opis: |
Sposób realizacji: wykład prowadzących, referaty uczestników, dyskusja | |
Pełny opis: |
Najnowsze odkrycia z zakresu immunologii porównawczej: krytyczne porównanie teorii rozpoznania „self/nonself” (C. Jeneway’a) i „danger signals” (P. Matzinger), ewolucja PRR, teoria ewolucji odporności SIR1-4, porównanie aktywności pro- i przeciwzapalnej fagocytów bezkręgowców i kręgowców/polaryzacja komórek, powstawanie i rola inflamasomu, pyroptoza, metabolizm a odporność (immunometabolizm), immunologiczna rola trombocytów, nietypowe populacje leukocytów (iNKT, Th17, ILC), ewolucja cytokin. Zjawisko autofagii i jej rola w inicjacji i regulacji odpowiedzi immunologicznej. miRNA, mikropęcherzyki (MV). | |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. Fanger M.W., Whelan A., Lydyard P. M. Immunologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2017. Najnowsze angielsko- i polskojęzyczne artykuły dotyczące immunologii porównawczej i ewolucji odporności. | |
Uwagi: |
Fakultatywny, zalecany dla ścieżek: Biologia molekularna i Biologia organizmów I i II rok, studia II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.