Ekologia z elementami ochrony przyrody i środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-978-IK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia z elementami ochrony przyrody i środowiska | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc ![]() Ćwiczenia terenowe, 20 godzin, 12 miejsc ![]() Konwersatorium, 20 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ryszard Laskowski | |
Prowadzący grup: | Ryszard Laskowski, Łukasz Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Poznanie podstawowych zagadnień ekologicznych oraz najważniejszych współczesnych problemów ochrony przyrody i środowiska. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy. Student: - zna podstawowe zjawiska i procesy ekologiczne (produkcja, dekompozycja, obieg pierwiastków, sukcesja, interakcje międzygatunkowe, nisza ekologiczna, biocenoza, strategie adaptacyjne itp.) zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej (organizm, populacja, ekosystem, biosfera); - zna główne zagrożenia dla przyrody i środowiska - zna podstawowe metody naukowe stosowane w ekologii W zakresie umiejętności. Student: -potrafi obliczyć podstawowe wskaźniki bioróżnorodności. - potrafi określić typy rozmieszczenia organizmów - potrafi sporządzić budżet energetyczny organizmu, - potrafi zastosować rachunek macierzowy (macierze Lesliego) do oszacowania zmian liczebności populacji w czasie, - potrafi policzyć współczynniki wzrostu liczebności populacji. - potrafi, na podstawie dostarczonych mu danych, sporządzić tabele przeżywania dla populacji oraz obliczyć przewidywane dalsze trwanie życia - potrafi wyciągać poprawne wnioski z tekstów związanych z ekologią oraz ochroną przyrody i środowiska. Z zakresie postaw. Student: -wykazuje postawę krytyczną wobec pozyskiwanych informacji. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin w formie pytań otwartych • warunki zaliczenia egzaminu: uzyskanie min. 50% punktów za egzamin (oceny wg skali: >80-100% = 5; >75-80% = 4,5; >65-75% = 4; >60-65 = 3,5; 50-60% = 3; <50% = 2) • warunki dopuszczenia do egzaminu: o udział w konwersatoriach – min. 16 godz. (oceniana jest aktywność na konwersatoriach) o zaliczenie zajęć terenowych (aktywny udział we wszystkich zajęciach) o zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych Warunki zaliczenia ćwiczeń: (a) zaliczenie kolokwium końcowego na minimum 50% punktów (b) oddanie poprawnie napisanego raportu (uzyskanie minimum 50% punktów) (c) nieopuszczenie więcej niż 2 zajęć |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte oraz zadania rachunkowe. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie co najmniej 50% pkt możliwych do uzyskania. Testy sprawdzające przeczytanie wskazanych materiałów do ćwiczeń. Raporty z wykonanych ćwiczeń i eksperymentów. Zaliczenie raportu w oparciu o poprawność merytoryczną i formalną oraz poprawne wykonanie niezbędnych obliczeń. Dyskusja naukowa. Oceniane: aktywność, dobór argumentów i wiedza nabyta z poleconych do przeczytania materiałów. Zaliczenie na podstawie liczby punktów za poszczególne poddane ocenie elementy przyznawane przez prowadzącego. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody problemowe (wykład konwersatoryjny), • metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna), • metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne, zajęcia terenowe). |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach – 70 godzin: • Konwersatorium: 20 godzin • Ćwiczenia: 30 godzin • Zajęcia terenowe: 20 godzin Praca własna studenta – 60 godzin: • przygotowanie raportów - 10 • przygotowanie do egzaminu – 25 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 25 h W sumie: 130 h = 6 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Konwersatoria: • funkcjonowanie organizmu w środowisku • dynamika populacji, w tym problemy demograficzne człowieka • struktura i funkcjonowanie ekosystemów • różnorodność biotyczna • procesy zachodzące w skali biosfery; znaczenie człowieka • teoria i praktyka ochrony przyrody i środowiska Ćwiczenia laboratoryjne i zajęcia terenowe: • oddziaływanie czynników środowiskowych na organizm • metody badania dynamiki populacji • metody badania różnorodności biotycznej • metody badania produktywności ekosystemów • elementy biogeochemii | |
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich studentów): • Weiner, J., Życie i ewolucja biosfery. PWN 2017 (wybrane rozdziały). • Pullin, A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN 2005 (wybrane rozdziały) • Kolbert, E., Szóste wymieranie. Historia nienaturalna. Wydawnictwo W.A.B. 2016. Literatura uzupełniająca (dodatkowa dla studentów, którzy chcą rozszerzyć swoją wiedzę w tematyce poruszanej w ramach kursu): • Begon, M., Mortimer, M., Thompson, D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWN 1999. • Krebs Ch. J., 2011. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. • Mackenzie, A., Ball, A. S., Virdee, S. R., Krótkie wykłady – Ekologia. PWN 2017. • Teksty udostępniane przez prowadzących w trakcie kursu | |
Uwagi: |
obowiązkowy; III rok - ścieżka indywidualnego kształcenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.