Genetyka ilościowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-979-IK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka ilościowa | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021"
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 12 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ryszard Korona | |
Prowadzący grup: | Ryszard Korona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Nabycie wiedzy i umiejętności związanych z analizą ilościową cech osobniczych i kompozycji genetycznej populacji. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: - rozumie procedury mapowania genetycznego - zna założenia genetycznej analizy cech ilościowych - rozumie rolę efektów addytywnych, dominacyjnych i interakcyjnych w dziedziczeniu wielogenowym - zna podstawowe modele teoretyczne tłumaczące wpływ mutacji, migracji, selekcji naturalnej i dryfu genetycznego na kompozycję genetyczną populacji Umiejętności: - potrafi obliczyć odległości genetyczne - umie analizować mapy fragmentów DNA - potrafi wyróżniać komponenty zmienności genetycznej i środowiskowej - umie analizować odziedziczalność cech fenotypowych - potrafi analizować częstości genów i genotypów w populacji - umie wykazać wpływ procesów kierunkowych i losowych na kompozycję genetyczną populacji Kompetencje społeczne: - jest aktywny w formułowaniu celów pracy grupowej - potrafi współpracować przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie wg zgromadzonej sumy ocen cząstkowych (punktów) otrzymanych za: • - oddanie wykonanych prac domowych • - oddanie wypełnionych kart ćwiczeniowych • Należy uzyskać co najmniej 60% punktów możliwych do uzyskania. • Egzamin pisemny sprawdzający umiejętności rozwiązywania zadań obliczeniowych. Minimalna liczba punktów koniecznych do zdania egzaminu wynosi co najmniej 60% punktów możliwych do uzyskania. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ćwiczenia rachunkowe ilustrujące omawiane zagadnienia. Samodzielne i poprawne wykonanie obliczeń w obecności prowadzącego zajęcia. Prace domowe oceniane przez nauczyciela, weryfikujące adekwatność użytych metod rozwiązywania problemu i poprawność uzyskanych wyników. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny • metody programowane z wykorzystaniem komputera • ćwiczenia rachunkowe |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: 30 h Praca własna studenta: Rozwiązywanie zadań obliczeniowych zaleconych w ramach pracy domowej – 15 Praca przy komputerze związana z wykonywaniem operacji matematycznych w arkuszach kalkulacyjnych - 10 h Przygotowanie do ćwiczeń poprzez czytanie zaleconych fragmentów podręczników i wybranych prac badawczych - 15 W sumie: 75 h = 3 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Wszystkie poniższe treści będą wprowadzane poprzez krótkie wykłady. Praktyczne aspekty wiedzy podanej na wykładach będą realizowane na ćwiczeniach poprzez wykonywane przez studentów ćwiczenia obliczeniowe. Związek genów z cechami fenotypowymi - mapowanie genetyczne eukariontów, prokariontów i wirusów - związek genów i fenotypów w genomice funkcjonalnej Mapowanie DNA - relacje między DNA, RNA i białkami - mapowanie restrykcyjne - mapowanie DNA w diagnostyce Cechy ilościowe - dziedziczenie wielogenowe - rozkłady cech ilościowych - cechy progowe - markery molekularne w mapowaniu cech ilościowych (introgresja, QTL, GWAS) Odziedziczalność - komponenty zmienności genetycznej - odziedziczalność - korelacja cech Kompozycja genetyczna populacji - częstości genów i genotypów - polimorfizm - heterozygotyczność - reguła H-W - sprzężenia genetyczne między loci Chów wsobny i dryf genetyczny - depresja wsobna i heterozja - fragmentacja populacji (Wahlund) - rola migracji i presji mutacyjnej Dobór naturalny - definicja dostosowania przy pokoleniach dyskretnych i zachodzących - dobór kierunkowy - dobór stabilizujący polimorfizm genetyczny populacji | |
Literatura: |
Literatura podstawowa D. S. Falconer. 1974. Dziedziczenie cech ilościowych (wybrane fragmenty) H. Krzanowska, A. Łomnicki, H. Szarski, J. Szymura. 1995, Zarys mechanizmów ewolucji (wybrane fragmenty) | |
Uwagi: |
Obowiązkowy; III rok - ścieżka kształcenia indywidualnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.