Praktyczne zastosowania komórek macierzystych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-986 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczne zastosowania komórek macierzystych | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin ![]() Laboratorium, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Duda, Marcin Majka, Anna Osyczka | |
Prowadzący grup: | Paula Chlebanowska, Małgorzata Duda, Małgorzata Lasota, Krzysztof Łukowicz, Marcin Majka, Iwona Mitrus, Martyna Strzelec, Aleksandra Ulman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studenta z wybranymi technikami laboratoryjnymi służącymi do identyfikacji, izolacji, hodowli (hodowle: 2D, 3D, dynamiczne w bioreaktorach), różnicowania i modyfikacji genetycznych komórek macierzystych. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy student: • zna bieżące odkrycia naukowe dotyczące najnowszych technik pracy z komórkami macierzystymi, w tym: tworzenie iPSc, prowadzenie hodowli typu „organoidy”, zakładanie hodowli 3D i zastosowanie bioreaktorów w hodowlach 3D; • zna zasady planowania badań z wykorzystaniem zaawansowanych technik i narzędzi badawczych właściwych dla inżynierii komórkowej i tkankowej i umie samodzielnie opracować protokół badawczy dotyczący wybranego zagadnienia; • zna zasady pracy w laboratorium, w tym zasady BHP i ergonomii pracy; W zakresie umiejętności student: • umie zaplanować i wykonać podstawowe badania biologiczne z wykorzystaniem komórek macierzystych, w tym: - umie wyizolować wybraną populację komórek macierzystych; - umie zidentyfikować i fenotypować wyizolowaną populację komórek macierzystych; - umie ukierunkować różnicowanie komórek macierzystych w wybrany fenotyp. • wykorzystując wiedzę z oryginalnych publikacji naukowych potrafi przygotować własny protokół postępowania badawczego. W zakresie kompetencji społecznych: • jest odpowiedzialny za powierzony zakres prac badawczych, szanuje pracę własną i innych, umie pracować zespołowo; • krytycznie analizuje informacje, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych. |
|
Wymagania wstępne: | zalecana realizacja kursu: Stem Cells – Biology and Application in Organ and Tissue Regeneration |
|
Forma i warunki zaliczenia: | W trakcie ćwiczeń na bieżąco będą sprawdzane umiejętności praktyczne i poprawność wykonywanych procedur; zaliczenie każdego ćwiczenia odbędzie się na podstawie przedstawionego pisemnego raportu oraz poprawnie prowadzonego dziennika laboratoryjnego. Warunkiem dopuszczającym do zaliczenia pisemnego odbywającego się na końcu cyklu jest obecność na wszystkich ćwiczeniach. W celu zaliczenia przedmiotu student w trakcie egzaminu pisemnego (pytania otwarte, problemowe) powinien uzyskać co najmniej 50% z maksymalnej liczby punktów wynikających z testu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia w zakresie umiejętności będą weryfikowane na bieżąco w trakcie ćwiczeń: obserwacja pracy studenta, ocena jego aktywności i samodzielnej pracy, także w formie zaliczenia praktycznego po każdym cyklu zajęć (raport pisemny). Student na zakończenie ćwiczeń powinien wykazać się umiejętnością: przygotowania własnego protokołu postępowania badawczego; izolacji komórek macierzystych przynajmniej jedną z prezentowanych metod; ich identyfikacji w hodowli (białka markerowe) i enkapsulacji. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy będą sprawdzane przez kolokwia wejściowe oraz test końcowy – pytania otwarte, problemowe. Student powinien znać: podstawowe sposoby izolacji i identyfikacji komórek macierzystych; metody hodowli 3D komórek macierzystych; podstawowe sposoby otrzymywania iPSc; metody modyfikacji genetycznych komórek macierzystych oraz sposoby ich różnicowania w hodowli. |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem nowoczesnego sprzętu badawczego; skrypty do ćwiczeń lub zagadnień przygotowane przez prowadzącego; metody aktywizujące: omawianie zagadnień problemowych (problem-based studies), samodzielne opracowywanie protokołów badawczych w oparciu o literaturę naukową polską i anglojęzyczną, samodzielne opracowywanie alternatywnych (do zaproponowanego) protokołów badawczych, krytyczne ustosunkowywanie się do uzyskanych wyników własnych i wyników literaturowych (raporty). |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w konwersatoriach: 10h Udział w ćwiczeniach: 20h Przygotowanie do konwersatoriów, w tym - czytanie literatury, opracowanie protokołów badawczych: 15h Przygotowanie do ćwiczeń, w tym - czytanie materiałów przesłanych przez prowadzącego (kolokwium wejściowe), opracowanie raportów: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 15h Suma: 75h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Konwersatoria obejmują m.in.: • Sposoby otrzymywania iPS i ocena stopnia ich „przeprogramowania”; • Metody modyfikacji genetycznych komórek macierzystych (transdukcje wirusowe); • Metody hodowli 3D komórek macierzystych i dynamicznych hodowli 3D w bioreaktorach; • Metody sprawdzania plastyczności komórek macierzystych różnych typów – różnicowanie; • Pozyskiwanie i bankowanie komórek macierzystych z krwi pępowinowej, zastosowanie różnej preparatyki komórek krwi pępowinowej i różnych sposobów mrożeniowych otrzymanych komórek macierzystych Ćwiczenia obejmują m.in.: • metody izolacji komórek macierzystych, w tym w oparciu o profil antygenowy (z zastosowaniem sortowania MACS); •metody identyfikacji oraz oceny fenotypu różnych populacji komórek macierzystych za pomocą m.in. technik obrazowych; •wybrane metody ukierunkowujące różnicowanie komórek macierzystych i metody analizy uzyskanego fentypu (np komórek osteoblastycznych) • enkapsulacja komórek macierzystych i zakładanie hodowli 3D z elementami hodowli dynamicznej jako metoda hodowli i późniejszego wykorzystania ich do przeszczepów. | |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: materiały dydaktyczne oraz wybrane pozycje literaturowe (również w j. angielskim) będą udostępniane na bieżąco przez prowadzących m. in. na platformie Pegaz. | |
Uwagi: |
Kurs fakultatywny, zalecany dla ścieżki biologia organizmów; II rok, studia drugiego stopnia (POWER) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.