Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-993-B | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ryszard Laskowski | |
Prowadzący grup: | Beata Klimek, Ryszard Laskowski, Aleksandra Mazurkiewicz, Józef Mitka, Piotr Nowicki, Monika Ostap-Chęć, Rita Rakowska, Łukasz Sobczyk, Alina Stachurska-Swakoń, Hajnalka Szentgyörgyi | |
Strona przedmiotu: | http://www.cyfronet.krakow.pl/~uxlaskow/ekologia_Biologia.htm | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi procesami ekologicznymi na poziomie biosfery, ekosystemu i populacji. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia dot. zjawisk i procesów ekologicznych (produkcja, dekompozycja, obieg pierwiastków, sukcesja, interakcje międzygatunkowe, nisza ekologiczna, biocenoza, strategie adaptacyjne itd.) na poziomie biosfery, ekosystemu i populacji oraz ma świadomość skutków oddziaływania człowieka na biosferę W zakresie umiejętności: Student potrafi wyszukiwać i krytycznie selekcjonować dane i informacje z zakresu współczesnej ekologii oraz interpretować wyniki niektórych badań podstawowych Umie dokonać przybliżonych, ilościowych oszacowań i ekstrapolacji wielkości i natężenia zjawisk ekologicznych (np. procesów produkcji i dekompozycji, obiegów pierwiastków, demografii). W zakresie kompetencji społecznych: W ocenie praktycznych problemów związanych z szeroko pojętą ekologią student kieruje się argumentami naukowymi, potrafi odróżnić sferę obiektywnej rzeczywistości przyrodniczej od sfery wartości; na przykład potrafi dostrzec i docenić zależność między bogactwem gatunkowym i procesami oraz interakcjami ekologicznymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej, a także ocenić wpływ działalności człowieka na środowisko organizmów żywych. |
|
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Końcowy egzamin testowy. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności), 2. zaliczenie pisemnych raportów z ćwiczeń, 3. zdanie pisemnego testu końcowego należy uzyskać co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Pisemny egzamin testowy: warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów. Na ocenę końcową z kursu składają się punkty uzyskane z egzaminu z wagą 0,7 i z ćwiczeń z wagą 0,3. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - wykład informacyjny |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), Ćwiczenia i zajęcia terenowe, podczas których studenci w małych zespołach pod kierunkiem prowadzącego analizują wybrane elementy środowiska oraz cechy organizmów żywych i ich populacji z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach - 30 godz. Udział w ćwiczeniach - 45 godz. Przygotowanie się do ćwiczeń (wg zaleceń prowadzących) - 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 13 godz. Pisemne opracowanie raportów z ćwiczeń - 26 godz. Przygotowanie do egzaminu - 26 godz. Suma 150 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Wykłady: Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych. Zasady metodologii i pragmatyki nauk przyrodniczych w odniesieniu do ekologii. Warunki życia na Ziemi. Produkcja pierwotna i dekompozycja. Cykl węgla. Globalne cykle biogeochemiczne. Funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych: sieć troficzna, przepływ energii, obieg pierwiastków. Globalna różnorodność gatunkowa w czasie i przestrzeni. Interakcje między organizmami (konkurencja, roślinożerność, drapieżnictwo, pasożytnictwo, mutualizm), nisza ekologiczna. Biocenoza, sukcesja ekologiczna. Struktura i dynamika populacji. Strategie życiowe, bioenergetyka ekologiczna. Aktualne kierunki rozwoju ekologii. Ćwiczenia obejmują następującą tematykę: zagadnienia z zakresu bioklimatologii, dynamiki populacji, dynamiki zbiorowisk, bioindykacji, bioenergetyki, funkcjonowania ekosystemów oraz demonstrację wybranych metod badań ekologicznych. Ćwiczenia prowadzone są w Instytucie Botaniki oraz Instytucie Nauk o Środowisku. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. (wybrane rozdziały) 2. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (red.), 1987 „Ćwiczenia z Ekologii”, Kraków-Białystok. (wybrane rozdziały) Literatura uzupełniająca: 1. Krebs Ch.J. 2011. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. (Wybrane rozdziały) 2. Mackenzie A., Ball A.S, Virdee S.R. 2000. Ekologia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Teksty udostępniane w trakcie kursu, zamieszczone na stronie kursu na platformie Pegaz. | |
Uwagi: |
studia pierwszego stopnia, II rok; obowiązkowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.