Badania biomedyczne: teoretyczne wprowadzenie do metodologii badań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-994 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Badania biomedyczne: teoretyczne wprowadzenie do metodologii badań | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 40 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 40 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kołaczkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kołaczkowska, Małgorzata Opydo-Chanek, Michał Santocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi dotyczącymi typów badań i możliwych podejść metodologicznych, stosowanych w naukach biologicznych i biomedycznych. Nadrzędnym celem jest zapoznanie studentów z pojęciem eksperymentu i jego etapami, z możliwymi typami eksperymentów biologicznych (od badań komputerowych, poprzez izolowane komórki i linie komórkowe, do organizmów zwierzęcych i badań klinicznych) i ich właściwym zastosowaniem w zależności od problemu badawczego. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: - student rozumie na czym polega istota eksperymentów biologicznych i biomedycznych - zna podstawowe kategorie badań z zakresu powyższych dziedzin i różnice pomiędzy nimi (np. badania in vitro a in vivo) - zna podstawowe modele, na których można przeprowadzać badania biomedyczne - student rozróżnia podstawowe typy badań biomedycznych - student posługuje się terminologią właściwą dla badań biologicznych i biomedycznych |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywny udział w konwersatoriach, w formie indywidualnej wypowiedzi i dyskusji z pozostałymi uczestnikami kursy oraz prowadzącym zajęcia. Zadanie domowe, indywidualne lub grupowe, mające na celu zweryfikowanie przygotowania do omawianych tematów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia z zakresu wiedzy zostaną sprawdzone poprzez: Konwersatoria: - przedstawienie przez studenta poprawnie skonstruowanej wypowiedzi dotyczącej badań biomedycznych - udział w dyskusji W czasie zajęć prowadzona będzie bieżąca ocena merytorycznego przygotowania do omawianego tematu oraz umiejętność prowadzenia dyskusji. Wykład i konwersatoria: - zaliczenie na ocenę zadania domowego, indywidualnego lub grupowego, dotyczącego typów badań biomedycznych |
|
Metody dydaktyczne: | wykłady: metody podające: wykład informacyjny metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna konwersatoria: metody podające: objaśnienia metody aktywizujące: dyskusja przy omawianiu zagadnień problemowych |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 15 godz. Udział w konwersatoriach: 20 godz. Przygotowanie do konwersatoriów i zadania domowego: 20 godzin Suma: 55 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Treści modułu dotyczą wykładów (teoria) oraz konwersatoriów (omówienie na konkretnych przykładach): 1. Badania podstawowe – nauka jako dążenie do poznania faktów 2. Modele badań biomedycznych – ich zalety, wady, podstawy metodologiczne: I. Badania in vitro II. Badania ex vivo III. Badania in situ IV. Badania in vivo V. Badania z zastawaniem technologii “organ-on-a-chip” VI. Badania in silico 3. Badania na zwierzętach – modele badawcze: I. organizmy jednokomórkowe i bezkręgowe II. zwierzęta kręgowe i człowiek 4. Badania innowacyjne – nowe modele badawcze, leki, aparatura, patenty 5. Badania wdrożeniowe – nauka jako dążenie do poprawy jakości życia 6. Badania kliniczne – fazy, etyka, skala czasowa, miara sukcesu 7. Przykładowe drogi badań biomedycznych prowadzące do powstania nowych terapii: I. od obserwacji biologicznej do stworzenia leku II. screening substancji aktywnych jako potencjalnych leków III. modelowanie/projektowanie (programy komputerowe) leków | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - materiały dydaktyczne przygotowane i udostępnione przez prowadzących Literatura uzupełniająca: 1. Cezary Watała, Marcin Różalski, Magdalena Boncler, Piotr Kaźmier „Badania i publikacje w naukach biomedycznych.” Tom 1. Planowanie i prowadzenie badań, 2011, Wydawnictwo Medyczne alfa-medica press 2. Peter Agger, , Robert S. Stephenson, Michael Hasenkam, A Practical Guide to Biomedical Research for the Aspiring Scientist, 2017, Springer |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.