Rolnictwo przyjazne środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-997 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Rolnictwo przyjazne środowisku | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, II st. od roku ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin, 15 miejsc ![]() Ćwiczenia terenowe, 8 godzin, 15 miejsc ![]() Konwersatorium, 10 godzin, 15 miejsc ![]() Wykład, 6 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paulina Kramarz | |
Prowadzący grup: | Paulina Kramarz, Kamila Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie z obecnie stosowanymi metodami w uprawach rolnych oraz hodowli zwierząt. Wskazanie negatywnych skutków nadmiernej chemizacji rolnictwa oraz hodowli przemysłowej zwierząt w obliczu globalnych zmian klimatu i masowego wymierania gatunków. Przedyskutowanie przyszłości rolnictwa opartego o metody minimalizujące negatywny wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne. |
|
Efekty kształcenia: | - wiedza Rozumie znaczenie praktyk rolniczych w kształtowaniu siedlisk przyrodniczych w skali historycznej i obecnie oraz zasobów przyrodniczych terenów rolniczych. Zna: zagrożenia utraty walorów przyrodniczych związane z metodami agrotechnicznymi oraz sposoby na ich zapobieżenie; możliwości stosowania biologicznej ochrony upraw oraz zielonej biotechnologii. Rozumie wpływ produkcji żywności na globalne zmiany klimatu oraz masowe wymieranie gatunków w zależności od stosowanych metod. - umiejętności Potrafi wyjaśnić w jaki sposób można zmodyfikować stosowane obecnie metody agrotechniczne, aby zminimalizować ich negatywne oddziaływanie na środowisko. Potrafi podać alternatywne rozwiązania dla szkodliwych środków chemicznych stosowanych obecnie w rolnictwie. - kompetencje społeczne Jest świadomym konsumentem produktów rolnych i potrafi przekonać innych do konieczności zmian w metodach agrotechnicznych oraz środkach chemicznych stosowanych w rolnictwie w celu poprawy jakości życia ludzi oraz minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Na końcową ocenę składa się: 1. 25% z oceny z prezentacji przygotowanej na konwersatoria, która będzie średnią z ocen przyznaną przez całą grupę oraz prowadzącą kurs. 2. 25% z oceny z raportów z ćwiczeń. 3. 50% z oceny z egzaminu pisemnego (cztery pytania), który będzie oceniany następująco (procent z uzyskanej liczby punktów: - < 60%: 2.0 - 60 - 66.5%: 3.0 - 67 - 74.9%: 3.5 - 75 - 81.5%: 4.0 - 82 - 89.5%: 4.5 - ≥90%: 5.0 Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z konwersatoriów i ćwiczeń. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena merytoryczna przygotowanych prezentacji dotyczących porównania metod konwencjonalnych oraz nowoczesnych, uwzględniających długoterminowe, pozytywne oddziaływanie na środowisko – istniejące przykłady, proponowane rozwiązania. Ponieważ prezentacje będą przygotowywane w grupach (dwie-trzy osoby), oceniana będzie też spójność prezentowanego tematu, wynikająca ze współpracy.. Ocena raportu z ćwiczeń, które będą krótkimi eksperymentami, dotyczącymi sprawdzenia skuteczności metod biologicznej ochrony upraw oraz zielonej biotechnologii. Raport będzie sporządzony w formie publikacji naukowej, zgodnie z zasadami stosowanymi w czasopismach naukowych. Oceniana będzie poprawność cytowanej literatury, zastosowanie prawidłowych analiz statystycznych oraz umiejętność wyciągnięcia wniosków z otrzymanych wyników Ocena odpowiedzi na pytania otwarte składających się na końcowy egzamin pisemny, które będą dotyczyły zrozumienia korzyści wynikających ze stosowania w rolnictwie metod przyjaznych środowisku. Oceniana będzie umiejętność krytycznej analizy zagadnienia zawartego w pytaniu, w oparciu o fakty naukowe oraz umiejętność właściwego, jasnego sformułowania odpowiedzi. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacje multimedialne, ćwiczenia laboratoryjne, zajęcia trenowe. |
|
Bilans punktów ECTS: | Aktywność nakład pracy Udział w wykładach 6h Udział w konwersatoriach 10h Udział w ćwiczeniach 6h Udział w wycieczce (zajęcia terenowe) 8h Zbieranie materiałów do i przygotowanie raportu z ćwiczeń 10h Zbieranie materiałów i przygotowanie prezentacji 10h Przygotowanie do egzaminu 10h Suma 60h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Historyczny przegląd metod stosowanych w rolnictwie na przestrzeni wieków. Porównanie najczęściej stosowanych obecnie metod z najnowocześniejszymi rozwiązaniami minimalizującymi negatywne skutki dla środowiska. Metody zwiększania bioróżnorodności terenów rolniczych. Pozytywne i negatywne skutki stosowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie w rolnictwie. Zastosowanie zielonej biotechnologii oraz biologicznej ochrony upraw jako alternatywy dla pestycydów, nawozów oraz środków ochrony zapasów. Wpływ różnych metod produkcji żywności na globalny zmiany klimatu oraz masowe wymieranie gatunków Konwersatoria: Porównanie metod konwencjonalnych oraz nowoczesnych, uwzględniających długoterminowe, pozytywne oddziaływanie na środowisko – istniejące przykłady, proponowane rozwiązania. Ćwiczenia: Przykłady metod stosowane w biologicznej ochronie upraw oraz w zielonej biotechnologii. Zajęcia terenowe: Wycieczka do gospodarstwa rolnego stosującego metody minimalizujące negatywne oddziaływanie na środowisko. | |
Literatura: |
Podstawę wiedzy stanowi wykład oraz artykuły naukowe dostępne w bazach czasopism naukowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.