Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanizmy pamięci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WBl-IZ-NE/083
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mechanizmy pamięci
Jednostka: Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Hess
Prowadzący grup: Grzegorz Hess
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Neurobiologia, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1
Neurobiologia, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Neurobiologia, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

- Podstawy teorii uczenia się i pamięci, rodzaje pamięci. Pamięć krótkotrwała i długotrwała. Pamięć robocza. Nieświadome i świadome uczenie się.

- Badania uczenia się i pamięci u ludzi. Amnezje. Konsolidacja pamięci. Funkcje poznawcze formacji hipokampalnej. Rola hipokampa w pamięci deklaratywnej, epizodycznej i przestrzennej. Uczenie ruchowe i jego podłoże anatomiczne. Zespół sawanta.

-Nieasocjacyjne formy uczenia się i pamięci. Mechanizmy komórkowe i molekularne krótko- i długotrwałej facylitacji u Aplysia californica. Sensytyzacja u ssaków.

-Testy behawioralne stosowane w badaniach różnych rodzajów uczenia się i pamięci u gryzoni.

- Uczenie asocjacyjne, warunkowanie klasyczne zależne od ciała migdałowatego. Uczenie ze wzmocnieniem pozytywnym. Warunkowanie instrumentalne. Supresja pamięci, zapominanie, wygaszanie, utajone hamowanie.

- Długotrwałe wzmocnienie synaptyczne (LTP) jako model mechanizmu przechowywania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym. Synapsa glutaminianergiczna. Mechanizmy pre- i postsynaptyczne LTP. Formy LTP zależne i niezależne od receptora NMDA. Długotrwałe osłabienie synaptyczne (LTD).

- Budowa receptora NMDA i jego rola w uczeniu i pamięci. Mechanizmy molekularne regulujące funkcje receptora NMDA. Procesy uruchamiane w efekcie aktywacji receptora NMDA.

- Mechanizmy biochemiczne przechowywania informacji na poziomie komórkowym. Kinaza CaMKII, fosforylacja i obrót receptorów AMPA, zmiany presynaptyczne.

- Mechanizmy genetyczne przechowywania informacji na poziomie komórkowym. Pamięć długotrwała a ekspresja genów. Mechanizmy epigenetyczne.

- Zaburzenia pamięci związane ze starzeniem. Choroba Alzheimera.

Literatura:

L. Squire et al., Eds. Fundamental Neuroscience. Fourth edition. Academic Press, 2012.

D. Purves et al., Eds. Neuroscience. Sixth edition. Sinauer Associetes, 2018.

E.R. Kandel et al., Eds. Principles of Neural Science, Sixth Edition. McGraw Hill, 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c