Językoznawcza analiza tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-IFG-LN01-1L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawcza analiza tekstu |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Vogelgesang-Doncer | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Vogelgesang-Doncer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | W ramach zajęć student zapoznaje się z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu lingwistyki tekstu oraz nabywa umiejętność językoznawczej analizy tekstu. |
|
Efekty kształcenia: | NFDe1A_W02: Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę z zakresu aparatu pojęciowo-terminologicznego stosowanego w lingwistyce tekstu. NFDe1A_W06: Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury. NFDe1A_U09: Student potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację z zastosowaniem podstawowych metod, w celu określenia ich znaczeń, miejsca w procesie historyczno-kulturowym i oddziaływania społecznego. NFDe1A_U11: Student wykorzystując różnorodne techniki komunikacyjne potrafi porozumiewać się i dyskutować na temat lingwistyki tekstu oraz językoznawczej analizy tekstu |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność ma zajęciach oraz pozytywny wynik jednej lub dwóch pisemnych prac kontrolnych |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Jedna lub dwie pisemne prace kontrolne |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 punkty: 1 punkt - liczba godzin dydaktycznych; 2 punkty - zapoznanie się z literaturą przedmiotu, wykonanie zadań domowych praz przygotowanie do pisemnych prac kontrolnych |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filologia germańska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują następujące kompleksy zagadnień: Wprowadzenie do lingwistyki tekstu Definicje tekstu i tekstowości Typologia tekstów i jej kryteria Funkcje tekstów i ich wykładniki Charakterystyka tekstów użytkowych Przedmiot z zakresu językoznawstwa – lingwistyka tekstu |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć są wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu. Szczegółowo omawiana jest na zajęciach problematyka spójności (koherencji i kohezji) tekstu, typologia tekstów, ich funkcje, typy progresji tematyczno-rematycznej oraz cechy makro- i mikrostruktury wybranych typów tekstów użytkowych. Student powinien na podstawie poznanych kryteriów prawidłowo klasyfikować teksty, odróżniać teksty od tworów nietekstualnych, identyfikować w tekstach środki tekstualności, określać występujący w nich typ progresji tematyczno-rematycznej oraz cechy makro- i mikrostruktury danego tekstu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Adamzik, K. (Hrsg.) (2000): Textsorten. Reflexionen und Analysen. Staufenburg. Brinker, K. (52001): Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin. Dressler, W.U. / de Beaugrande, R. (1981): Einführung in die Textlinguistik. Tübingen. Gülich, E. / Raible, W. (Hrsg.) (21975): Textsorten. Differenzierungskriterien aus linguistischer Sicht. Wiesbaden. Heinemann, M. / Heinemann, W. (2002): Grundlagen der Textlinguistik: Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen. Rolf, E. (1993): Die Funktionen der Gebrauchstextsorten. Berlin / New York Vater, H. (21994): Einführung in die Textlinguistik. München. Literatura uzupełniająca: Engel, U. (Hrsg.) (1999): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Band 1, Teil 2 Der Text. Heidelberg. Sandig, B. (2006): Textstilistik des Deutschen. Berlin / New York. Wawrzyniak, Z. (1980): Einführung in die Textwissenschaft. Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.