Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawcza analiza tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-IFG-LN01-1L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językoznawcza analiza tekstu
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Vogelgesang-Doncer
Prowadzący grup: Agnieszka Vogelgesang-Doncer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

W ramach zajęć student zapoznaje się z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu lingwistyki tekstu oraz nabywa umiejętność językoznawczej analizy tekstu.

Efekty kształcenia:

NFDe1A_W02: Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę z zakresu aparatu pojęciowo-terminologicznego stosowanego w lingwistyce tekstu.

NFDe1A_W06: Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury.

NFDe1A_U09: Student potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację z zastosowaniem podstawowych metod, w celu określenia ich znaczeń, miejsca w procesie historyczno-kulturowym i oddziaływania społecznego.

NFDe1A_U11: Student wykorzystując różnorodne techniki komunikacyjne potrafi porozumiewać się i dyskutować na temat lingwistyki tekstu oraz językoznawczej analizy tekstu

Forma i warunki zaliczenia:

Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność ma zajęciach oraz pozytywny wynik jednej lub dwóch pisemnych prac kontrolnych

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Jedna lub dwie pisemne prace kontrolne

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład informacyjny

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie

Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Bilans punktów ECTS:

3 punkty: 1 punkt - liczba godzin dydaktycznych; 2 punkty - zapoznanie się z literaturą przedmiotu, wykonanie zadań domowych praz przygotowanie do pisemnych prac kontrolnych

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filologia germańska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują następujące kompleksy zagadnień:

Wprowadzenie do lingwistyki tekstu

Definicje tekstu i tekstowości

Typologia tekstów i jej kryteria

Funkcje tekstów i ich wykładniki

Charakterystyka tekstów użytkowych

Przedmiot z zakresu językoznawstwa – lingwistyka tekstu

Pełny opis:

Tematem zajęć są wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu. Szczegółowo omawiana jest na zajęciach problematyka spójności (koherencji i kohezji) tekstu, typologia tekstów, ich funkcje, typy progresji tematyczno-rematycznej oraz cechy makro- i mikrostruktury wybranych typów tekstów użytkowych. Student powinien na podstawie poznanych kryteriów prawidłowo klasyfikować teksty, odróżniać teksty od tworów nietekstualnych, identyfikować w tekstach środki tekstualności, określać występujący w nich typ progresji tematyczno-rematycznej oraz cechy makro- i mikrostruktury danego tekstu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Adamzik, K. (Hrsg.) (2000): Textsorten. Reflexionen und Analysen. Staufenburg.

Brinker, K. (52001): Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin.

Dressler, W.U. / de Beaugrande, R. (1981): Einführung in die Textlinguistik. Tübingen.

Gülich, E. / Raible, W. (Hrsg.) (21975): Textsorten. Differenzierungskriterien aus linguistischer Sicht. Wiesbaden.

Heinemann, M. / Heinemann, W. (2002): Grundlagen der Textlinguistik: Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen.

Rolf, E. (1993): Die Funktionen der Gebrauchstextsorten. Berlin / New York

Vater, H. (21994): Einführung in die Textlinguistik. München.

Literatura uzupełniająca:

Engel, U. (Hrsg.) (1999): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Band 1, Teil 2 Der Text. Heidelberg.

Sandig, B. (2006): Textstilistik des Deutschen. Berlin / New York.

Wawrzyniak, Z. (1980): Einführung in die Textwissenschaft. Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a