Historia Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-IFR1125 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Ameryki Łacińskiej | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej | ||
Grupy: |
kierunek: filologia hiszpańska; studia I stopnia- przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 52 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adriana Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Adriana Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii Ameryki Łacińskiej oraz uświadomienie im złożoności procesów politycznych, społecznych oraz gospodarczych istotnych dla dziejów kontynentu. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: - student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu studiów na temat historii w systemie nauk humanistycznych oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii Ameryki Łacińskiej FHI_K1_W08 - student ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiów na temat historii Ameryki Łacińskiej z innymi dyscyplinami naukowymi w obszarze nauk humanistycznych, tj. historią sztuki, archeologią oraz historią literatury FHI_K1_W06 - student ma podstawową wiedzę o dawnych instytucjach kultury iberoamerykańskiej oraz podstawową orientację w życiu kulturalnym i społecznym Ameryki Łacińskiej omawianych okresów, w tym np. znajomość najważniejszych wydarzeń w dziejach literatury, sztuki, filozofii FHI_K1_W02 Umiejętności: - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie historii Ameryki Łacińskiej, kierując się wskazówkami wykładowcy FHI_K1_U03 - student potrafi rozpoznać różne rodzaje źródeł historycznych oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację, z zastosowaniem podstawowych metod w celu określenia ich znaczeń, miejsca w procesie historyczno-kulturowym i oddziaływania społecznego danej kultury FHI_K1_U04 Kompetencje społeczne: - student jest gotów do rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy FHI_K1_K02 - student jest przygotowany do doceniania wartości dziedzictwa kulturowego Ameryki Łacińskiej i jego różnorodności; jest świadom odpowiedzialności za jego zachowanie, np. dbając o poszerzanie zdobytej wiedzy na ten temat FHI_K1_K02 |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu ustnego. Do egzaminu obowiązuje tematyka wykładów oraz materiał zawarty w literaturze obowiązkowej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W trakcie egzaminu ustnego oceniana jest wiedza studentów na temat historii Ameryki Łacińskiej zdobyta w trakcie wykładu oraz w wyniku samodzielnej lektury (zob. literatura obowiązkowa). Kryteria oceny: znajomość faktów historycznych; umiejętność ukazywania wydarzeń i procesów z uwzględnieniem związków przyczynowo-skutkowych, tworzenia analogii, formułowania wniosków i własnych ocen. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z użyciem prezentacji multimedialnej |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 punkty ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy dziejów Ameryki Łacińskiej ze szczególnym uwzględnieniem hiszpańskiego obszaru językowego. Dzieje kontynentu są prezentowane w trzech modułach - pierwszy dotyczy prekolumbijskiej przeszłości Ameryki Łacińskiej i jej historii do końca XVIII w.; drugi skoncentrowany jest wokół wydarzeń wieku XIX, przede wszystkim narodzin i procesu budowy państw narodowych; trzeci zaś dotyczy historii Ameryki Łacińskiej w XX i XXI wieku. | |
Pełny opis: |
Ramowy plan wykładu (30 godz.) 1. Historia Ameryki Łacińskiej - wprowadzenie (2 godz.). 2. Ameryka Łacińska do końca XVIII w. (8 godz.) W trakcie wykładu zaprezentowana zostanie prekolumbijska przeszłość kontynentu; wyprawy zamorskie organizowane przez Hiszpanię i Portugalię; podbój Ameryki i organizacja terytorium; handel niewolnikami i jego wpływ na historię Ameryki Łacińskiej; dzieje społeczne i gospodarcze kontynentu w XV-XVIII w. 3. Ameryka Łacińska w XIX w. (10 godz.) W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną: dzieje państw południowoamerykańskich w XIX w. ze szczególnym uwzględnieniem walki o niepodległość w poszczególnych regionach; proces budowy państw narodowych i tożsamości narodowej w Ameryce Łacińskiej oraz związane z tym problemy polityczne, społeczne i gospodarcze; rywalizacja między liberałami a konserwatystami w Ameryce Łacińskiej w XIX w. i jej wpływ na dzieje regionu; wpływy państw europejskich i Stanów Zjednoczonych na politykę i gospodarkę regionu w XIX w. 4. Ameryka Łacińska w XX-XXI w. (10 godz.) W trakcie wykładu zaprezentowana zostanie historia polityczna, społeczna i gospodarcza poszczególnych państw Ameryki Łacińskiej w XX i XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem procesu demokratyzacji życia politycznego i jego dynamiki; dyktatur i ruchów lewicowych w regionie; wpływu kryzysów gospodarczych na dzieje Ameryki Łacińskiej; polityki Stanów Zjednoczonych wobec państw regionu w XX wieku; nierówności społeczno-ekonomicznych, ich genezy oraz ewolucji w XX-XXI wieku. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Marschall C. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, tłum. B. Gutowska-Nowak, Kraków 2009 Literatura dodatkowa: Dzieje Ameryki Łacińskiej, red. T. Łepkowski, t. 1-3, Warszawa 1977 | |
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.