Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego IIa (morfologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-IFR478 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego IIa (morfologia) | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej | ||
Grupy: |
filologia hiszpańska - stacjonarne I stopnia; I,II,III rok; obowiązkowe do całego toku studiów kierunek: filologia hiszpańska; studia I stopnia- przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | hiszpański |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Stala | |
Prowadzący grup: | Ewa Stala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: NFEs1A_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu morfologii w systemie nauk humanistycznych oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej morfologii języka hiszpańskiego ++ NFEs1A_W02 ma podstawową i uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu aparatu pojęciowo-terminologicznego, teorii i morfologii języka hiszpańskiego +++ wie jak zdefiniować podstawowe pojęcia używane w morfologii (morfem, rdzeń, leksem, wyraz, grupa nominalna etc.); potrafi zidentyfikować i scharakteryzować poszczególne części mowy oraz potrafi opisać tworzenie wyrazów w języku hiszpańskim+++ NFEs1A_W06 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji morfologicznej tekstów w języku hiszpańskim ++ Umiejętności: NFEs1A_ U06 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące morfologii języka hiszpańskiego, wykorzystując różne źródła polskie i obcojęzyczne +++ NFEs1A_ U07 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie morfologii języka hiszpańskiego, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego ++ NFEs1A_ U09 potrafi definiować oraz opisywać zagadnienia poruszane na zajęciach, zilustrować omawiane zagadnienia własnymi przykładami, wyjaśnić pochodzenie oraz istotę omawianych zjawisk językowych i identyfikować je w tekście+++ potrafi wykorzystać zdobyte informacje teoretyczne w praktycznej analizie tekstu z zachowaniem podstawowych metod, wzbogacając ją o dodatkowe przykłady+++ NFEs1A_ U11 wykorzystując różnorodne techniki komunikacyjne potrafi porozumiewać się i dyskutować na temat morfologii języka hiszpańskiego+ Kompetencje społeczne: NFEs1A_ K01 rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy z zakresu morfologii+ |
|
Wymagania wstępne: | Pozytywny wynik zaliczenia/ egzaminu z gramatyki opisowej j. hiszp. Ia, Ib. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie w semestrze zimowym na podstawie: - obecności na zajęciach (dopuszczona 1 nieobecność na każdym typie zajęć w danym semestrze; w przypadku większej liczby nieobecności student ma obowiązek zdać materiał zajęć, w których nie uczestniczył) - oceniania ciągłego w trakcie ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia. Egzamin w j. hiszpańskim. Na egzaminie obowiązuje następująca skala ocen: • 0-64 % – ocena ndst • 65-71 % – ocena dst • 72-78 % – ocena + dst • 79-85 % – ocena db • 86-92 % – ocena + db • 93-100 % – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Na wykładach i ćwiczeniach wymagana jest obecność. W czasie ćwiczeń studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz przygotowania do zajęć. Student powinien przeczytać teksty zadane przez wykładowcę oraz przygotować się do omawiania/dyskusji podanych tematów. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - dyskusja oceniająca sposób przygotowania zadanych zagadnień - przygotowanie przez studentów opracowań ustnych na zadany temat. Metody podsumowujące: - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z 2 części. Każda część zawiera pytania o różnym stopniu złożoności. Część teoretyczna bada znajomość zagadnień poruszanych na wykładach, część praktyczna znajomość słownictwa omawianego na ćwiczeniach. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
|
Bilans punktów ECTS: | 30 godz. wykładów - 1pkt; 30 godz. ćwiczeń – 1 pkt; 30 godz. przygotowanie do zajęć – 1 pkt; 30 godz. przygotowanie do egzaminu – 1 pkt Punkty ECTS są przyznawane dopiero po zdaniu egzaminu. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy. |
|
Skrócony opis: |
Morfologia języka hiszpańskiego. | |
Pełny opis: |
Zakres dziedzinowy: gramatyka opisowa, język hiszpański. Morfologia jako dziedzina językoznawstwa opisowego: jej związek z fonetyką, składnią i leksykologią. Podstawowe terminy z zakresu morfologii (morfem, gramem, baza, temat, afiks etc.). Przegląd i charakterystyka części mowy (rzeczownik – rodzaj i liczba, przymiotnik – rodzaj, liczba, derywacja, stopień, klasyfikacje tzw. determinantes w j. hiszp., czasownik – czas, tryb, aspekt, formy nieosobowe, paradygmat odmiany, przysłówek i jego klasyfikacja, przedimek – użycie czasowe, przestrzenne i konceptualne). Podstawowe elementy słowotwórstwa. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa – Literatura básica 1. Alarcos Llorach E., Estudios de gramática funcional del español, Madrid, 1987. 2. Bosque I., Demonte V. (ed.), Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid, 1999. 3. Esbozo de una nueva gramática de la lengua española, Madrid, 2000. 4. Linde-Usiekniewicz J., Jakubowska Z., Jaskot M., Sobanski T., Gramatyka opisowa jezyka hiszpaskiego, cz. I Morfologia, Warszawa, 2010. 4. Matte Bon F., Gramática comunicativa del español, Edelsa, Madrid, 1995. 5. Nueva gramática de la lengua española, t. I, RAE, Madrid, 2009. 6. Sarmiento R., Sánchez A., Gramática básica del español, Madrid, 1996. Literatura uzupełniająca – Literatura adicional 1. Bosque, I., Las categorías gramaticales. Relaciones y diferencias. Madrid, 1991. 2. Pawlik, J., Selección de problemas de gramática española, Poznań, 2001. 3.Torrego Gómez L, Análisis morfológico. Teoría y práctica, Madrid, 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.