Podstawy filozofii nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IF-K2NOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy filozofii nauki |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe I rok, semestr zimowy, Kognitywistyka II stopnia st. stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Gołosz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Gołosz | |
Strona przedmiotu: | https://sylabus.uj.edu.pl/pl/6/1/3/15/62?masterElement=15 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest wprowadzenie do filozofii nauki, tzn. przedstawienie różnych koncepcji metody poznania naukowego; problemu wyjaśniania w nauce; problemu zobowiązań ontologicznych teorii naukowych (spór realizm – antyrealizm w filozofii nauki). Podczas kursu przedstawione zostaną również wybrane filozoficzne zagadnienia nauk szczegółowych. |
|
Efekty kształcenia: | W1: Student zapoznaje się z 1. Podstawowymi zagadnieniami z zakresu filozofii nauki. 2. Sposobami ich rozwiązywania. 3. Argumentami, jakich używano przy ich analizie. U1: Student nabywa umiejętności 1. Analizowania idei i poglądów z zakresu filozofii nauki oraz syntetyzowania ich (poszukiwania ich wspólnych fundamentów oraz ogólnych rozwiązań). 2. Formułowania nowych pytań i problemów, a także wskazywania możliwych sposobów ich rozwiązywania. K1: Student 1. Nabywa kompetencji w zakresie samodzielnej i krytycznej analizy problemów leżących na pograniczu filozofii i nauki oraz rozwiązywania ich. 2. Uczy się pozostawania otwartym na nowe teorie, idee i argumenty, które stara się poznać i zrozumieć. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wykład |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja |
|
Bilans punktów ECTS: | Wykład 30g., przygotowanie do zajęć 30g. przygotowanie do egzaminu 40 g. =100g. (4pkt. ECTS) |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie do filozofii nauki, tzn. przedstawienie różnych koncepcji metody poznania naukowego; problemu wyjaśniania w nauce; problemu zobowiązań ontologicznych teorii naukowych (spór realizm – antyrealizm w filozofii nauki). Podczas kursu przedstawione zostaną również wybrane filozoficzne zagadnienia nauk szczegółowych. |
|
Pełny opis: |
I. Wstęp: typy nauk i ich odmienności metodologiczne. Naturalizm i antynaturalizm metodologiczny. II. Problem metody naukowej: indukcjonizm, pozytywizm logiczny, konwencjonalizm, teza Duhema-Quine’a, Michael Polanyi i wiedza osobowa, falsyfikacjonizm Poppera, filozofia nauki Ludwika Flecka, koncepcja rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, metodologia naukowych programów badawczych Lakatosa, koncepcja Paula Feyerabenda (od teoretycznego pluralizmu do anarchizmu metodologicznego), konstruktywizm społeczny oraz poglądy metodologiczne Larry’ego Laudana. III. Wyjaśnianie w nauce. IV. Przyczynowość. V. Status poznawczy teorii naukowych (spór realizm – antyrealizm w filozofii nauki). VI. Filozoficzne zagadnienia nauk szczegółowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Grobler, A. (2006), Metodologia nauk, Aureus - Znak, Kraków. Kuhn T. (2009), Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa. Lakatos, I. (1995), Pisma z filozofii nauk empirycznych, PWN, Warszawa. Laudan, L. (1984), Science and Values, University of California Press, Berkeley. Popper, K.R. (1992), Wiedza obiektywna: Ewolucyjna teoria epistemologiczna, PWN, Warszawa. Psillos, S. (1999) Scientific Realism: How Science Tracks Truth, London, Routledge. Sady, W. (2013), Spór o racjonalność naukową, WN UMK, Toruń. Dodatkowa Heller, M. (2005), „Spór o realizm strukturalny”, Kwartalnik Filozoficzny, 33, s. 37 – 55. Laudan, L. (1977) Progress and its Problems: Towards a Theory of Scientific Growth, California UP. Losee, J. (2001), Wprowadzenie do filozofii nauki, Prószyński i S-ka, Warszawa. Popper, K.R. (1977), Logika odkrycia naukowego, PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.