Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy filozofii nauki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IF-K2NOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy filozofii nauki
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe I rok, semestr zimowy, Kognitywistyka II stopnia st. stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Gołosz
Prowadzący grup: Jerzy Gołosz
Strona przedmiotu: https://sylabus.uj.edu.pl/pl/6/1/3/15/62?masterElement=15
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Cele kształcenia:

Celem kursu jest wprowadzenie do filozofii nauki, tzn. przedstawienie różnych koncepcji metody poznania naukowego; problemu wyjaśniania w nauce; problemu zobowiązań ontologicznych teorii naukowych (spór realizm – antyrealizm w filozofii nauki). Podczas kursu przedstawione zostaną również wybrane filozoficzne zagadnienia nauk szczegółowych.

Efekty kształcenia:

W1: Student zapoznaje się z 1. Podstawowymi zagadnieniami z zakresu filozofii nauki. 2. Sposobami ich rozwiązywania. 3. Argumentami, jakich używano przy ich analizie.

U1: Student nabywa umiejętności 1. Analizowania idei i poglądów z zakresu filozofii nauki oraz syntetyzowania ich (poszukiwania ich wspólnych fundamentów oraz ogólnych rozwiązań). 2. Formułowania nowych pytań i problemów, a także wskazywania możliwych sposobów ich rozwiązywania.

K1: Student 1. Nabywa kompetencji w zakresie samodzielnej i krytycznej analizy problemów leżących na pograniczu filozofii i nauki oraz rozwiązywania ich. 2. Uczy się pozostawania otwartym na nowe teorie, idee i argumenty, które stara się poznać i zrozumieć.

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykład

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja

Bilans punktów ECTS:

Wykład 30g., przygotowanie do zajęć 30g. przygotowanie do egzaminu 40 g. =100g. (4pkt. ECTS)

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Kognitywistyka, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Celem kursu jest wprowadzenie do filozofii nauki, tzn. przedstawienie różnych koncepcji metody poznania naukowego; problemu wyjaśniania w nauce; problemu zobowiązań ontologicznych teorii naukowych (spór realizm – antyrealizm w filozofii nauki). Podczas kursu przedstawione zostaną również wybrane filozoficzne zagadnienia nauk szczegółowych.

Pełny opis:

I. Wstęp: typy nauk i ich odmienności metodologiczne. Naturalizm i antynaturalizm metodologiczny.

II. Problem metody naukowej: indukcjonizm, pozytywizm logiczny, konwencjonalizm, teza Duhema-Quine’a, Michael Polanyi i wiedza osobowa, falsyfikacjonizm Poppera, filozofia nauki Ludwika Flecka, koncepcja rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, metodologia naukowych programów badawczych Lakatosa, koncepcja Paula Feyerabenda (od teoretycznego pluralizmu do anarchizmu metodologicznego), konstruktywizm społeczny oraz poglądy metodologiczne Larry’ego Laudana.

III. Wyjaśnianie w nauce.

IV. Przyczynowość.

V. Status poznawczy teorii naukowych (spór realizm – antyrealizm w filozofii nauki).

VI. Filozoficzne zagadnienia nauk szczegółowych.

Literatura:

Obowiązkowa

Grobler, A. (2006), Metodologia nauk, Aureus - Znak, Kraków.

Kuhn T. (2009), Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa.

Lakatos, I. (1995), Pisma z filozofii nauk empirycznych, PWN, Warszawa.

Laudan, L. (1984), Science and Values, University of California Press, Berkeley.

Popper, K.R. (1992), Wiedza obiektywna: Ewolucyjna teoria epistemologiczna, PWN, Warszawa.

Psillos, S. (1999) Scientific Realism: How Science Tracks Truth, London, Routledge.

Sady, W. (2013), Spór o racjonalność naukową, WN UMK, Toruń.

Dodatkowa

Heller, M. (2005), „Spór o realizm strukturalny”, Kwartalnik Filozoficzny, 33, s. 37 – 55.

Laudan, L. (1977) Progress and its Problems: Towards a Theory of Scientific Growth, California UP.

Losee, J. (2001), Wprowadzenie do filozofii nauki, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Popper, K.R. (1977), Logika odkrycia naukowego, PWN, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b