Metodologia I – metody badań ilościowych z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-A03a |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia I – metody badań ilościowych z elementami statystyki |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest zaznajomienie uczestników z podstawami psychologicznego warsztatu naukowego. Zwłaszcza w odniesieniu do omawianych metod statystycznych nacisk kładziony jest głównie na bierne opanowanie podstawowych zagadnień umożliwiające czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych i elementarną ocenę wiarygodności wyników opisywanych w nich badań. |
Pełny opis: |
Zadaniem kursu jest zaznajomienie uczestników z podstawami psychologicznego warsztatu naukowego. Zwłaszcza w odniesieniu do omawianych metod statystycznych nacisk kładziony jest głównie na bierne opanowanie podstawowych zagadnień umożliwiające czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych i elementarną ocenę wiarygodności wyników opisywanych w nich badań. Bloki tematyczne 1. Wprowadzenie do informacji naukowej: Jaki jest społeczny mechanizm dochodzenia do wiedzy naukowej? Jakie są formalne i treściowe standardy obowiązujące w tekstach naukowych? Jak korzystać ze źródeł informacji naukowej? 2. Elementy metodologii: Jak projektuje się wiarygodne badania empiryczne? Jak interpretować wyniki badań opisowych, korelacyjnych i eksperymentalnych? 3. Podstawy statystyki opisowej: Jak dostrzec zależności niewidoczne gołym okiem? Jak komunikatywnie przedstawiać te zależności? 4. Podstawy wnioskowania statystycznego: Czego i jak można się dowiedzieć o populacji na podstawie badania jej niewielkiej próbki? Jak należy właściwie interpretować publikowane wyniki badań? 5. Charakterystyka najważniejszych metod wielozmiennowych: Jak poszukuje się złożonych zależności między wieloma zmiennymi? Jak buduje się i weryfikuje modele takich zależności? Jak interpretować wyniki najpopularniejszych analiz wielozmiennowych (analiz wariancji, regresji, czynnikowych, skupień, ścieżek, itp.)? SYLABUS DO WYKŁADÓW: 1. Informacja naukowa 1: specyfika poznania naukowego 2. Informacja naukowa 2: społeczny mechanizm dochodzenia do wiedzy naukowej; przedmiot i metody wymiany informacji naukowej 3. Informacja naukowa 3: konstrukcja typowego doniesienia z badań, bibliograficzne bazy danych 4. Zmienne i zmienność 5. Pomiar, skale 6. Operacjonalizacja, typy badań naukowych. 7. Eksperyment 8. Pomiar w psychologii 9. Statystyka opisowa - wprowadzenie 10. Korelacja i regresja 11. Miary położenia i zmienności 12. Rozkład normalny. Standaryzacja 13. Podstawy wnioskowania statystycznego 1: Estymacja 14. Podstawy wnioskowania statystycznego 2: Weryfikacja hipotez statystycznych 15. Metody wielozmiennowe SYLABUS DO ĆWICZEŃ: 1. Specyfika poznania naukowego 2. Wyszukiwanie literatury w bibliograficznych bazach danych 3. Specyfika stylu naukowego 4. Analiza doniesień z badań 1 - identyfikacja zmiennych 5. Analiza doniesień z badań 2 - operacjonalizacja, zmienne zakłócające 6. Analiza doniesień z badań 3 - trafność wewnętrzna, zewnętrzna, kwestie etyczne 7. Opis statystyczny 1 - metody 8. Opis statystyczny 2 - zasady komunikatywnej prezentacji danych 9. Korelacja a przyczynowość 10. Rozkład normalny - podstawy 11. Skala z. Porównywanie rozkładów 12. Estymacja 13. Test t. Testy nieparametryczne 14. ANOVA 15. Analiza regresji |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA DO WYKŁADU: Brzeziński, J. (1996) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Francuz, P i Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Górniak, J. i Wachnicki, J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA DO WYKŁADU: King, B. M & Minium, E. W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Shaughnessy, J. J.; Zechmeister, E. B.; Zechmeister, J. S. (2002) Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP LITERATURA DO ĆWICZEŃ: Ćwiczenia 1: Dawkins, R. (1996) Science, delusion and the appetite for wonder. Richard Dimbleby Lecture on BBC1 Television in England, 12 listopad 1996. Dostępny pod adresem internetowym: http://WWW.edge.org/3rd_culture/dawkins/lecture_p1.html Ćwiczenia 3: APA Publication Manual; Nęcka, Stocki - Jak pisać prace z psychologii |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI K_U01 3: Potrafi przedstawić charakterystykę psychologii jako nauki i odróżnić naukowe poznanie psychologiczne od poznania nienaukowego. Sprawnie posługuje się podstawową terminologią z zakresu całości wiedzy psychologicznej. W stopniu zaawansowanym zna szczegółową terminologie wybranej specjalizacji. Czyta ze zrozumieniem psychologiczną literaturę naukową. K_U04 1: Umie samodzielnie i w zespole badawczym zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne z zastosowaniem metod ilościowych i jakościowych. Potrafi poddać analizie zebrane dane empiryczne i prawidłowo wyprowadzić wnioski, a także przedstawić je w formie pisemnego raportu, referatu lub prezentacji multimedialnej. K_U17 1: Potrafi przeszukiwać bazy danych literatury naukowej i poszukiwać informacji w literaturze psychologicznej. Potrafi przygotować multimedialną prezentację raportu z badań własnych, wniosków z analizy literatury naukowej itp. Potrafi przygotować pracę pisemną, spełniającą standardy edytorskie, w tym również empiryczną lub teoretyczną pracę magisterską. KOMPETENCJE K_K04 1: Prowadząc badania empiryczne, potrafi nawiązać kontakt z uczestnikami badania, w sposób zrozumiały formułować instrukcje i prezentować uczestnikom zarówno uzyskane przez nich indywidualne wyniki, jak i cel samego badania. Współpracuje w zespole badawczym. Jest skłonny do dzielenia się swoją wiedzą. Dba o wartość aplikacyjną prowadzonych badań. K_K17 3: Uznaje znaczenie technologii multimedialnej dla przekazu wiedzy. Prezentacje wyników swoich badań (w formie prac, artykułów, prezentacji multimedialnych) przygotowuje z uwzględnieniem ich wartości komunikacyjnej z punktu widzenia odbiorcy. WIEDZA K_W01 2: Posiada rozszerzoną wiedzę na temat charakteru psychologii jako nauki, jej miejsca w systemie nauk i relacjach do innych nauk, zwłaszcza filozofii, socjologii, biologii i medycyny. K_W17 1: Zna bazy danych literatury naukowej w dziedzinie psychologii. Zna polskie naukowe czasopisma psychologiczne. Posiada dobrą orientację w technologii multimedialnej. Zna formalne zasady przygotowywania prezentacji multimedialnych. Zna standardy edycji artykułów naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie kolokwiów i prac kontrolnych. Kolokwia i prace są punktowane. Maksymalna liczba punktów łącznie do uzyskania w ramach ćwiczeń wynosi 50. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 Zdanie egzaminu wymaga uzyskania w teście wyboru 60% poprawnych odpowiedzi. Poprawne odpowiedzi powyżej kryterium zaliczenia są punktowane i pozwalają uzyskać maksymalnie 50 pkt. Wysokość oceny końcowej jest ustalana na podstawie sumy punktów za ćwiczenia i egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.