Psychologia poznawcza I – podstawowe procesy poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-A06a |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia poznawcza I – podstawowe procesy poznawcze |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs kanonu psychologicznego prezentuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Zajęcia poświęcone będą problematyce funkcjonowania umysłu oraz przebiegowi podstawowych procesów przetwarzania informacji. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi modelami umysłu opisywanymi w literaturze (modele blokowe, modele modułowe, modele sieciowe). Omawiane będą również podstawowe formy reprezentacji umysłowych (m.in. wyobrażenia, obrazy umysłowe, reprezentacje werbalne, pojęcia, schematy). Duża część zajęć poświęcona będzie omówieniu teorii podstawowych procesów poznawczych (percepcja, świadomość, uwaga, kontrola poznawcza). |
Pełny opis: |
Kurs kanonu psychologicznego prezentuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Zajęcia poświęcone będą problematyce funkcjonowania umysłu oraz przebiegowi podstawowych procesów przetwarzania informacji. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi modelami umysłu opisywanymi w literaturze (modele blokowe, modele modułowe, modele sieciowe). Omawiane będą również podstawowe formy reprezentacji umysłowych (m.in. wyobrażenia, obrazy umysłowe, reprezentacje werbalne, pojęcia, schematy). Duża część zajęć poświęcona będzie omówieniu teorii podstawowych procesów poznawczych (percepcja, świadomość, uwaga, kontrola poznawcza). Opisywana tematyka zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej oraz empirycznej. Wykłady będą bogato ilustrowane wynikami badań empirycznych i przykładami z życia codziennego. Omawiana tematyka analizowana będzie w perspektywie interdyscyplinarnej, tj. w kontekście modeli kognitywistycznych, a także wyników badań procesów poznawczych z perspektywy neuronauki. W ramach ćwiczeń prezentowane będą wybrane metody eksperymentalne psychologii poznawczej. Uczestnicy będą uczyć się analizować i interpretować wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem najpopularniejszych paradygmatów badawczych. SYLABUS DO WYKŁADÓW: 1. Wprowadzenie do psychologii poznawczej 2. Modele umysłu – wprowadzenie, modele blokowe 3. Modele umysłu – modele modułowe, modele rozproszone 4. Reprezentacje poznawcze 5. Pojęcia 6. Percepcja – ujęcia klasyczne 7. Percepcja i świadomość percepcyjna - złudzenia percepcyjne 8. Uwaga – funkcje uwagi, teorie klasyczne 9. Przetwarzanie pozauwagowe i iluzja uważności 10. Świadomość a uwaga 11. Uwaga – ujęcia neurobiologiczne 12. Kontrola poznawcza 13. Funkcje zarządcze 14. Automatyzacja 15. Kolokwium zaliczeniowe SYLABUS DO ĆWICZEŃ: 1. Metodologia badań i raportowanie wyników 2. Modele umysłu – wprowadzenie, modele blokowe 3. Modele umysłu – modele modułowe, modele rozproszone 4. Reprezentacje poznawcze 5. Pojęcia 6. Percepcja – ujęcia klasyczne 7. Percepcja i świadomość percepcyjna - złudzenia percepcyjne 8. Uwaga – funkcje uwagi, teorie klasyczne 9. Przetwarzanie pozauwagowe i iluzja uważności 10. Świadomość a uwaga 11. Uwaga – ujęcia neurobiologiczne 12. Kontrola poznawcza 13. Funkcje zarządcze 14. Automatyzacja 15. Kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA DO WYKŁADU: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdziały 1,2,3,5,6,7 LITERATURA DO ĆWICZEŃ: Ćwiczenia 2: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 1. Ćwiczenia 3: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 1. Ćwiczenia 4: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 2. Ćwiczenia 5: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 3. Ćwiczenia 6: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 7. Ćwiczenia 7: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 7. Ćwiczenia 8: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 5. Ćwiczenia 9: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 5. Ćwiczenia 10: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 5. Ćwiczenia 11: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 5. Ćwiczenia 12: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 6. Ćwiczenia 13: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 6. Ćwiczenia 14: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 6. |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI K_U06 3: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z dziedziny psychologii poznawczej. Potrafi wymienić specyficzne dla niej metody badawcze, łącznie metodami stosowanymi we współczesnej neuronauce. Sprawnie posługuje się terminologią poznawczą. Potrafi sformułować problem badawczy lub diagnostyczny w tej dziedzinie i zaproponować jego rozwiązanie. KOMPETENCJE K_K06 3: Potrafi zinterpretować zachowania ludzi i zjawiska społeczne w świetle teorii wypracowanych na gruncie psychologii poznawczej i zastosować swoją wiedzę do rozwiązania występujących problemów. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników poznawczych. WIEDZA K_W06 3: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: egzamin Obecność obowiązkowa. Wykład - egzamin testowy (pytania zamknięte, jednokrotny wybór). Ćwiczenia - raport z demonstracji wybranej procedury badawczej, kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.