Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia poznawcza II – złożone procesy poznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-A06b
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia poznawcza II – złożone procesy poznawcze
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kurs prezentuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych, skoncentrowaną wokół tzw. złożonych procesach poznawczych. Zajęcia poświęcone będą problematyce funkcjonowania umysłu oraz przebiegu takich procesów przetwarzania informacji jak myślenie, rozumowanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, i in. Celem kursu jest zapoznanie studentów z modelami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi oraz klasycznymi i najnowszymi wynikami badań empirycznych w tych obszarach. Omawiana tematyka analizowana będzie w perspektywie interdyscyplinarnej, np. z odwołaniem do neuronauki.

W ramach ćwiczeń, oprócz analizy tekstów, prezentowane będą wybrane metody eksperymentalne psychologii poznawczej. Uczestnicy będą uczyć się analizować i interpretować wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem najpopularniejszych paradygmatów badawczych.

Pełny opis:

Kurs prezentuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych, skoncentrowaną wokół tzw. złożonych procesach poznawczych. Zajęcia poświęcone będą problematyce funkcjonowania umysłu oraz przebiegu takich procesów przetwarzania informacji jak myślenie, rozumowanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, i in. Celem kursu jest zapoznanie studentów z modelami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi oraz klasycznymi i najnowszymi wynikami badań empirycznych w tych obszarach. Omawiana tematyka analizowana będzie w perspektywie interdyscyplinarnej, np. z odwołaniem do neuronauki.

W ramach ćwiczeń, oprócz analizy tekstów, prezentowane będą wybrane metody eksperymentalne psychologii poznawczej. Uczestnicy będą uczyć się analizować i interpretować wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem najpopularniejszych paradygmatów badawczych.

SYLABUS DO WYKŁADÓW:

1. Złożone procesy poznawcze - wprowadzenie

2. Wiedza

3. Pamięć - struktura

4. Pamięć - struktura

5. Pamięć - czynności

6. Pamięć - czynności

7. Myślenie i rozumowanie

8. Myślenie i rozumowanie

9. Rozwiązywanie problemów

10. Rozwiązywanie problemów

11. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji

12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji

13. Język i mowa

14. Język i mowa

15. Psychologia poznawcza w praktyce - podsumowanie

SYLABUS DO ĆWICZEŃ:

1. Zajęcia wprowadzające - specyfika złożonych procesów poznawczych; charakter i organizacja zajęć

2. Wiedza

3. Pamieć - struktura

4. Pamięć - struktura

5. Pamięć - czynności

6. Pamięć - czynności

7. Myślenie i rozumowanie

8. Myślenie i rozumowanie

9. Rozwiązywanie problemów

10. Rozwiązywanie problemów

11. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji

12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji

13. Język i mowa

14. Język i mowa

15. Podsumowanie

Literatura:

LITERATURA DO WYKŁADÓW:

Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i Academica.

LITERATURA DO ĆWICZEŃ:

2. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 4.

3. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 8.

4. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 8.

5. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 9.

6. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 9.

7. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 10.

8. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 10.

9. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 11.

10. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 11.

11. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 12.

12. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 12.

13. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 13.

14. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 13.

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI

K_U06 1: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z dziedziny psychologii poznawczej. Potrafi wymienić specyficzne dla niej metody badawcze, łącznie metodami stosowanymi we współczesnej neuronauce. Sprawnie posługuje się terminologią poznawczą. Potrafi sformułować problem badawczy lub diagnostyczny w tej dziedzinie i zaproponować jego rozwiązanie.

KOMPETENCJE K_K06 1: Potrafi zinterpretować zachowania ludzi i zjawiska społeczne w świetle teorii wypracowanych na gruncie psychologii poznawczej i zastosować swoją wiedzę do rozwiązania występujących problemów. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników poznawczych.

WIEDZA

K_W06 1: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: egzamin

Wykład - egzamin testowy (pytania zamknięte, jednokrotny wybór, kryterium zaliczenia 50%+1).

Ćwiczenia - obecność obowiązkowa, raport z demonstracji wybranego efektu poznawczego, kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c