Psychologia poznawcza II – złożone procesy poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-A06b |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia poznawcza II – złożone procesy poznawcze |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych, skoncentrowaną wokół tzw. złożonych procesach poznawczych. Zajęcia poświęcone będą problematyce funkcjonowania umysłu oraz przebiegu takich procesów przetwarzania informacji jak myślenie, rozumowanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, i in. Celem kursu jest zapoznanie studentów z modelami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi oraz klasycznymi i najnowszymi wynikami badań empirycznych w tych obszarach. Omawiana tematyka analizowana będzie w perspektywie interdyscyplinarnej, np. z odwołaniem do neuronauki. W ramach ćwiczeń, oprócz analizy tekstów, prezentowane będą wybrane metody eksperymentalne psychologii poznawczej. Uczestnicy będą uczyć się analizować i interpretować wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem najpopularniejszych paradygmatów badawczych. |
Pełny opis: |
Kurs prezentuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych, skoncentrowaną wokół tzw. złożonych procesach poznawczych. Zajęcia poświęcone będą problematyce funkcjonowania umysłu oraz przebiegu takich procesów przetwarzania informacji jak myślenie, rozumowanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, i in. Celem kursu jest zapoznanie studentów z modelami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi oraz klasycznymi i najnowszymi wynikami badań empirycznych w tych obszarach. Omawiana tematyka analizowana będzie w perspektywie interdyscyplinarnej, np. z odwołaniem do neuronauki. W ramach ćwiczeń, oprócz analizy tekstów, prezentowane będą wybrane metody eksperymentalne psychologii poznawczej. Uczestnicy będą uczyć się analizować i interpretować wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem najpopularniejszych paradygmatów badawczych. SYLABUS DO WYKŁADÓW: 1. Złożone procesy poznawcze - wprowadzenie 2. Wiedza 3. Pamięć - struktura 4. Pamięć - struktura 5. Pamięć - czynności 6. Pamięć - czynności 7. Myślenie i rozumowanie 8. Myślenie i rozumowanie 9. Rozwiązywanie problemów 10. Rozwiązywanie problemów 11. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji 12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji 13. Język i mowa 14. Język i mowa 15. Psychologia poznawcza w praktyce - podsumowanie SYLABUS DO ĆWICZEŃ: 1. Zajęcia wprowadzające - specyfika złożonych procesów poznawczych; charakter i organizacja zajęć 2. Wiedza 3. Pamieć - struktura 4. Pamięć - struktura 5. Pamięć - czynności 6. Pamięć - czynności 7. Myślenie i rozumowanie 8. Myślenie i rozumowanie 9. Rozwiązywanie problemów 10. Rozwiązywanie problemów 11. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji 12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji 13. Język i mowa 14. Język i mowa 15. Podsumowanie |
Literatura: |
LITERATURA DO WYKŁADÓW: Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i Academica. LITERATURA DO ĆWICZEŃ: 2. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 4. 3. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 8. 4. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 8. 5. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 9. 6. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 9. 7. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 10. 8. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 10. 9. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 11. 10. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 11. 11. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 12. 12. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 12. 13. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 13. 14. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Rozdział 13. |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI K_U06 1: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z dziedziny psychologii poznawczej. Potrafi wymienić specyficzne dla niej metody badawcze, łącznie metodami stosowanymi we współczesnej neuronauce. Sprawnie posługuje się terminologią poznawczą. Potrafi sformułować problem badawczy lub diagnostyczny w tej dziedzinie i zaproponować jego rozwiązanie. KOMPETENCJE K_K06 1: Potrafi zinterpretować zachowania ludzi i zjawiska społeczne w świetle teorii wypracowanych na gruncie psychologii poznawczej i zastosować swoją wiedzę do rozwiązania występujących problemów. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników poznawczych. WIEDZA K_W06 1: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: egzamin Wykład - egzamin testowy (pytania zamknięte, jednokrotny wybór, kryterium zaliczenia 50%+1). Ćwiczenia - obecność obowiązkowa, raport z demonstracji wybranego efektu poznawczego, kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.