Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Percepcja i uwaga z perspektywy mózgu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-FB06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Percepcja i uwaga z perspektywy mózgu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z aktualnym stanem wiedzy na temat procesów mózgowych związanych z mechanizmami uwagi i jej wpływu na procesy percepcyjne. Problematyka kursu obejmuje zarówno automatyczne jak i kontrolowane procesy sterowania uwagą. Omówione zostaną również efekty uszkodzeń układu nerwowego oraz zmiany w funkcjonowaniu uwagi powstające w procesie starzenia się mózgu. Całość będzie ilustrowana wynikami badań z użyciem technik elektrofizjologicznych (EEG, potencjały mózgowe, MEG) oraz technik neuroobrazowania (fMRI, PET).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Eimer M. (2001) Crossmodal links in spatial attention between between vision, audition and touch: evidence from Event-related potentials. Neuropsychologia, 39, 1292-1303.

Hillyard S.A. & Annlo-Vento L. (1998) Event-related potentials in the study of visual selective attention. Proceedings of National Academy of Sciences USA, 91, 7398- 7403.

Kanwisher N., Wojciulik E. (2000). Visual attention: insight from brain imaging. Nature Neuroscience Reviews, 1, 91-100.

Kastner S., Ungerleider L. (2001). The neural basis of biased competition in human visual cortex. Neuropsychologia, 39, 1263-1276.

Kolańczyk A. (1992/1997). Uwaga w procesie przetwarzania informacji, [w:] M. Materska i T. Tyszka (red.), Psychologia i poznanie (s. 78-100). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka E. (1994). Inteligencja i procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nęcka E. (1995). Czy uwaga jest mechanizmem jednorodnym? [w:] A. Biela, J. Brzeziński i T. Marek (red.), Społeczne, eksperymentalne i metodologiczne konteksty procesów poznawczych człowieka (s. 165-185). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Nęcka E. (2000). Procesy uwagi, [w:] J. Strealu (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 77- 96). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mesula M. (1999). Spatial attention and neglect. Phil Trans R Soc Lond B, 354, 1325-1346.

Posner M.I. (1994). Attention: the mechanisms of cosciousness. Proceedings of National Academy of Sciences USA, 91, 7398- 7403.

Szymura B. (2007) Temperament uwagi. (s. 78-92). Kraków: Universitas.

Wronka E. (2004) Uwaga! – mózg w działaniu. O neuronalnych podstawach mechanizmu uwagi. Studia Psychologiczne, 42, 11-23.

Literatura uzupełniająca:

Hillyard S.A., Teder-Sälejärvi W.A. & Münte T.F. (1998). Temporal dynamics of early perceptual processing. Current Opinion in Neurobiology, 8: 202-210.

Logan D.G., Taylor S.E. & Etherton J.L. (1999). Attention and automaticity: Toward a theoretical integration, Psychological Research, 62, 165-181.

Schneider W. & Schiffrin R.M. (1977). Controlled and automatic human information processing: I. Detection, search, and attention. Psychological Review, 84, 1-66.

Metody i kryteria oceniania:

kurs kończy się egzaminem testowym - ocena pozytywna przy uzyskaniu ponad 50% pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eligiusz Wronka
Prowadzący grup: Eligiusz Wronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 3
Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 5
Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eligiusz Wronka
Prowadzący grup: Eligiusz Wronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b