Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Emocje w zdrowym i chorym mózgu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IPs-N-FB12 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Emocje w zdrowym i chorym mózgu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Podczas kursu omawiane są neuropsychologiczne modele emocji; asymetria półkulowa w zakresie emocji; mózgowe podstawy zaburzeń lękowych, depresji oraz innych zaburzeń emocjonalnych; biochemia emocji i oddziaływania farmakologiczne na mózgowe mechanizmy emocji; wpływ psychoterapii na reorganizację nieprawidłowo działających mózgowych systemów emocji.

Pełny opis:

Podczas kursu omawiane są neuropsychologiczne modele emocji; asymetria półkulowa w zakresie emocji; mózgowe podstawy zaburzeń lękowych, depresji oraz innych zaburzeń emocjonalnych; biochemia emocji i oddziaływania farmakologiczne na mózgowe mechanizmy emocji; wpływ psychoterapii na reorganizację nieprawidłowo działających mózgowych systemów emocji.

SYLABUS DO ĆWICZEŃ

Ćwiczenia 1: Przegląd podstawowych koncepcji i kierunków badań.

Ćwiczenia 2: Biologiczne podstawy emocji.

Ćwiczenia 3: Asymetria emocji i ekspresji emocjonalnej, różnice indywidualne.

Ćwiczenia 4: Mózgowe podstawy ekspresji i recepcji emocji i ich zaburzenia w różnych dysfunkcjach.

Ćwiczenia 5: Neurobiologia pozytywnych uczuć, śmiechu i humoru.

Ćwiczenia 6: Rola ciała migdałowatego i hipokampa w procesach emocjonalnych. 

Ćwiczenia 7: Mózgowe podstawy lęku i paniki (fobie, PTSD). 

Ćwiczenia 8: Neuropsychologia smutku i depresji.

Ćwiczenia 9: Mózgowe podstawy wstrętu.

Ćwiczenia 10: Neuropsychologia aleksytymii. 

Ćwiczenia 11: Mózgowe podstawy inteligencji emocjonalnej i społecznej (pł. przedczołowe i ich uszkodzenia, hipoteza Damasio) 

Ćwiczenia 12: Neuropsychologia empatii (autyzm/ psychopatia).

Ćwiczenia 13: Mózg, furia, agresja i przemoc.

Ćwiczenia 14: Mózg w procesie psychoterapii.

Ćwiczenia 15: Uzależnienia. Kiedy układ nagrody działa nieprawidłowo.

Literatura:

Ćwiczenia 1: Psychologia emocji, red. Lewis, Gdańsk 2005 – podrozdziały 9,10,11 str.185-254

Neuropsychologia emocji, red. Herzyk, Borkowska, Lublin 2002,

Neuropsychologiczne modele emocji, Herzyk str. 13-41

Ćwiczenia 2: Mózg a zachowanie red. Górska, Grabowska, Zagrodzka, PWN 2005

Neurofizjologiczne mechanizmy zachowania emocjonalnego, Zagrodzka str. 396-417

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Sadowski, Warszawa, PWN, 2003 – r. 15, str.379-406

Biologiczne podstawy psychologii, Kalat, PWN, 2006, r.12, str. 355-387

Ćwiczenia 3: Neuropsychologia emocji, red. Herzyk, Borkowska, Lublin 2002,

Lateralizacja emocji w mózgu, Grabowska str. 59-83

Ćwiczenia 5: Hedonic Hotspots: Generating Sensory Pleasure in the Brain, Kyle S. Smith, Stephen V. Mahler, Susana Peciña, Kent C. Berridge

http://www.lsa.umich.edu/psych/research&labs/berridge/publications/preprints/Smith%20Mahler%20Pecina%20&%20Berridge%20-%20Pleasure%20chapter%20proofs.doc.pdf

Ćwiczenia 8: Mózg a zachowanie red. Górska, Grabowska, Zagrodzka, PWN 2005,

Depresja i uzależnienia lekowe, Gierdalski str.417-429

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.