Asymetria mózgu i lateralizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-FB16 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Asymetria mózgu i lateralizacja | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest zarówno dla osób, które interesują się neuropsychologią, psychofizjologią i neuronauką, jak i dla tych, które myślą o pracy klinicznej, wychowawczej, czy in. i z tej racji potrzebują elementarnej wiedzy na temat asymetrii mózgu i lateralizacji. Spośród wszystkich zagadnień neuropsychologicznych, kwestia czynnościowego znaczenia asymetrii mózgu bywa bardzo często nadinterpretowana - zwłaszcza w doniesieniach popularnych, czy na obrzeżach nauki, np. w szkoleniach, treningach, programach wychowawczych, itp. Część z tych interpretacji to twarde fakty, część to interesujące spekulacje, a część to bzdury, które nie mają zupełnie nic wspólnego z rzeczywistością. Przeciętnemu psychologowi często trudno odróżnić jedne od drugich. Kurs ma w tym pomóc. Kurs składa się w połowie z wykładów i konwersatoriów a w połowie z demonstracji laboratoryjnych. |
||
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony jest zarówno dla osób, które interesują się neuropsychologią, psychofizjologią i neuronauką, jak i dla tych, które myślą o pracy klinicznej, wychowawczej, czy in. i z tej racji potrzebują elementarnej wiedzy na temat asymetrii mózgu i lateralizacji. Spośród wszystkich zagadnień neuropsychologicznych, kwestia czynnościowego znaczenia asymetrii mózgu bywa bardzo często nadinterpretowana - zwłaszcza w doniesieniach popularnych, czy na obrzeżach nauki, np. w szkoleniach, treningach, programach wychowawczych, itp. Część z tych interpretacji to twarde fakty, część to interesujące spekulacje, a część to bzdury, które nie mają zupełnie nic wspólnego z rzeczywistością. Przeciętnemu psychologowi często trudno odróżnić jedne od drugich. Kurs ma w tym pomóc. Kurs składa się w połowie z wykładów i konwersatoriów, a w połowie z demonstracji laboratoryjnych. SYLABUS DO WYKŁADU Wykład 1: Początki nowoczesnej neuropsychologii - XIX wieczny spór lokalizacjonistów z antylokalizacjonistami; odkrycie ośrodka mowy, a zarazem asymetrii czynnościowej mózgu. Lewa półkula jako ośrodek wyższych czynności psychicznych Wykład 2: Operacje rozszczepienia mózgu (split-brain) - rozkwit zainteresowania problematyką asymetrii czynnościowej mózgu; implikacje dla rozumienia świadomości, woli. Wykład 3: Metody i techniki badawcze stosowane w badaniach nad asymetrią czynnościową mózgu i lateralizacją; Wykład 4: Asymetrie anatomiczne i czynnościowe - od miękkich interpretacji do twardych faktów: mowa, kontrola ruchu, uwaga przestrzenna; różne skutki czynnościowe prawo- i lewo- stronnych uszkodzeń ogniskowych mózgu. Wykład 5: Filo- i ontogeneza asymetrii czynnościowych i anatomicznych. Wykład 6: Lateralizacja i preferencje stronne ze szczególnym uwzględnieniem ręczności. Wykład 7: Poszukiwanie zasady definiującej różnice międzypółkulowe. Czy taka zasada w ogóle istnieje? Kwestia systemowych właściwości półkul mózgowych. Funkcje spoidła wielkiego, natura interakcji półkulowych SYLABUS DO ĆWICZEŃ Ćwiczenia 1: Metody pomiaru ręczności Ćwiczenia 2: Psychologiczne korelaty ręczności Ćwiczenia 3: Asymetria czynnościowa a poziom wykonania zadania Ćwiczenia 4: Współpraca półkul mózgowych w prostej integracji wzrokowo-ruchowej. Wskaźnik CUD Ćwiczenia 5: Współpraca półkul mózgowych w prostej integracji wzrokowo-ruchowej. Wskaźnik zysku z nadmiaru Ćwiczenia 6: Asymetrie emocjonalne Ćwiczenia 7: Asymetria językowa - EEG |
||
Literatura: |
WYKŁAD Literatura obowiązkowa: 1. Springer, S.P. Deutsch G, (2004) Lewy mózg, prawy mózg. Z perspektywy neurobiologii poznawczej. W-wa: Prószyński i S-ka 2. Grabowska A. Lateralizacja funkcji psychicznych w mózgu człowieka. W: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (Red.), Mózg a zachowanie. PWN, Warszawa, 2005; 443-488. Literatura uzupełniająca: Wolski, P. (2005) Trzy sigma. Współpraca półkul mózgowych w prostej integracji wzrokowo-ruchowej. Badania chronometryczne. Kraków: Wydawnictwo UJ. Wolski, P. (2010) W stronę biopsychologicznej koncepcji osobowości. Jak wyjść poza naiwny monizm starej i nowej frenologii? W: A. Tokarz (red.). Wielkie teorie osobowości – Koniec czy początek. Towarzystwo przyjaciół nauk KUL. Lublin dodatkowo: literatura uzupełniająca do poszczególnych tematów, szczegółowa lista zostanie ustalona zależnie od bieżących potrzeb ĆWICZENIA Ćwiczenia 1: Annett, M. (1998). Handedness and cerebral dominance: The right shift theory. Journal of Neuropsychiatry & Clinical Neurosciences, 10(4), 459-469. Ćwiczenia 2: Nicholls, M. E., Orr, C. A., & Lindell, A. K. (2005). Magical ideation and its relation to lateral preference. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 10(6), 503-15. doi:10.1080/13576500442000265 Ćwiczenia 3: Boles, D. B., & Barth, J. M. (2011). "Does degree of asymmetry relate to performance?" A critical review. Brain and Cognition, 76(1), 1-4. doi:10.1016/j.bandc.2011.01.013 Ćwiczenia 4: Wolski, P. (2005) Trzy sigma. Współpraca półkul mózgowych w prostej integracji wzrokowo-ruchowej. Badania chronometryczne. Kraków: Wydawnictwo UJ. Ćwiczenia 5: j.w. Ćwiczenia 6: Wager, T. D., Phan, K. L., Liberzon, I., & Taylor, S. F. (2003). Valence, gender, and lateralization of functional brain anatomy in emotion: A meta-analysis of findings from neuroimaging. NeuroImage, 19(3), 513-31. Ćwiczenia 7: Catani, M., & Mesulam, M. (2008). The arcuate fasciculus and the disconnection theme in language and aphasia: History and current state. Cortex; A Journal Devoted to the Study of the Nervous System and Behavior, 44(8), 953-61. doi:10.1016/j.cortex.2008.04.002 |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.