Motywacyjne, społeczne i poznawcze mechanizmy zniekształceń pamięciowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.IPs-N-MGR38 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Motywacyjne, społeczne i poznawcze mechanizmy zniekształceń pamięciowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Adresatami seminarium są studenci zainteresowani problematyką funkcjonowania pamięci i mechanizmów zniekształceń pamięciowych. W wybranym temacie możliwe będzie położenie akcentu przede wszystkim na mechanizmy zniekształceń pamięciowych o charakterze społecznym, motywacyjnym lub poznawczym. Mile widziane będzie badanie uwarunkowań zniekształceń pamięciowych w kontekście psychologii sądowej, ale nie jest to konieczne. Możliwe jest realizowanie innych tematów, po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym. Proponowane prace powinny mieć charakter empiryczny. |
Pełny opis: |
Adresatami seminarium są studenci zainteresowani problematyką funkcjonowania pamięci i mechanizmów zniekształceń pamięciowych. W szczególności możliwe są tematy spośród trzech obszarów badawczych: zniekształcenia raportów pamięciowych, wpływ społeczny, fake news i perspektywa psychologiczna dawania wiary fałszywym informacjom. Mile widziane będzie badanie uwarunkowań zniekształceń pamięciowych w kontekście psychologii sądowej, ale nie jest to konieczne. Możliwe jest realizowanie innych tematów po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym. |
Literatura: |
nie dotyczy |
Efekty uczenia się: |
K_U06 2: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z dziedziny psychologii poznawczej. Potrafi wymienić specyficzne dla niej metody badawcze, łącznie metodami stosowanymi we współczesnej neuronauce. Sprawnie posługuje się terminologią poznawczą. Potrafi sformułować problem badawczy lub diagnostyczny w tej dziedzinie i zaproponować jego rozwiązanie. K_U07 2: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii emocji i motywacji. Potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić badania empiryczne w tym obszarze. Sprawnie posługuje się terminologią z zakresu psychologii emocji i motywacji. K_U10 2: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii społecznej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi zinterpretować społeczne zachowania osób i procesy zachodzące w społeczeństwie, odwołując się do osiągnięć tej dziedziny psychologii. Potrafi samodzielnie i w zespole zaplanować i przeprowadzić badania empiryczne z zakresu psychologii społecznej. Potrafi wskazać aplikacyjny potencjał takich badań. K_K04 3: Prowadząc badania empiryczne, potrafi nawiązać kontakt z uczestnikami badania, w sposób zrozumiały formułować instrukcje i prezentować uczestnikom zarówno uzyskane przez nich indywidualne wyniki, jak i cel samego badania. Współpracuje w zespole badawczym. Jest skłonny do dzielenia się swoją wiedzą. Dba o wartość aplikacyjną prowadzonych badań. K_K06 3: Potrafi zinterpretować zachowania ludzi i zjawiska społeczne w świetle teorii wypracowanych na gruncie psychologii poznawczej i zastosować swoją wiedzę do rozwiązania występujących problemów. Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników poznawczych. K_W06 2: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii procesów poznawczych. Orientuje się w głównych kierunkach badań i podstawowych rozwiązaniach teoretycznych w tej dziedzinie. Rozumie powiązania psychologii poznawczej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza kognitywistyką i neuronauką. K_W07 2: Posiada poszerzoną wiedzę z dziedziny psychologii emocji i motywacji. Zna podstawowe teorie oraz badania empiryczne z zakresu emocji. Rozumie genezę i funkcje emocji. Rozumie wpływ emocji na przebieg procesów poznawczych i zachowanie człowieka. Zna główne koncepcje motywacji i badania w tym obszarze. K_W10 2: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii społecznej. Rozumie jej powiązania z innymi naukami społecznymi (zwłaszcza z socjologią) oraz innymi dziedzinami psychologii. Zna główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej. Posiada wiedzę na temat wartości aplikacyjnej wyników tych badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie I rok, I semestr - wybranie tematu pracy i analiza literatury przedmiotu I rok, II semestr - przygotowanie części teoretycznej pracy II rok, I semestr - opracowanie metody i przeprowadzenie badań II rok, II semestr - analiza wyników i przygotowanie części empirycznej pracy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Polczyk, Malwina Szpitalak | |
Prowadzący grup: | Romuald Polczyk, Malwina Szpitalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Malwina Szpitalak | |
Prowadzący grup: | Romuald Polczyk, Malwina Szpitalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.