Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia religii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IR-D/01
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia religii
Jednostka: Instytut Religioznawstwa
Grupy: Przedmioty dla programu WFZ-0140-1SO
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Sacha
Prowadzący grup: Matylda Ciołkosz, Małgorzata Sacha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

hybrydowe

Dodatkowe strony WWW:

https://pegaz.uj.edu.pl/course/view.php?id=603693


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

religioznawstwo – interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią rozwoju psychologii religii oraz ze współczesnym stanem badań

w tej dziedzinie. Ważnym akcentem kształcenia w ramach modułu będzie wspólna dyskusja nad możliwymi

praktycznymi aplikacjami badań z zakresu psychologii religii: do psychoterapii, sztuki, nauk o zarządzaniu.

Pełny opis:

Treści programowe:

1.Zarys koncepcji kursu. Podstawowe kategorie psychologii religii.

Metodologia badań w psychologii religii

2. Psychologia religii – wprowadzenie. Przywiązanie czy kultura? Uwagi o dwóch modelach psychologii religii

3. Doświadczenie religijne a przekonania religijne

4. Poznawcze aspekty doświadczenia religijnego

5. Motywacje i emocje w kontekście badań z zakresu psychologii religiii

6. Wyobrażenia religijne. Rola wyobraźni

7. Sny, wizje, halucynacje: zmienione stany świadomości (ASC) z perspektywy psychologii religii

8. Rozwój religijności u dzieci i młodzieży

9.. Religia w kontekście starzenia się i radzenia sobie ze śmiercią

10. Kryzysy religijne i duchowa przemiana

12. Religia i patologia: osobowość

13. Religia i patologia: procesy grupowe

14. Psychologia duchowości

14. Psychologia ateizmu

15. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura do egzaminu:

Wulff D. M., Psychologia religii klasyczna i współczesna, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Argyle M., Psychology and Religion, An Introduction. London and New York 2000.

2. Beit-Hallahmi B., Argyle M., The Psychology of Religious Behaviour, Belief and Experience. London and New York 1997.

3. Bulkeley K., Visions of the night. Dreams, religion, and psychology. Albany 1999.

4. Emmons R.A., The psychology of ultimate concerns: Motivation and spirituality in personality. New York 1999.

5. Grzymała-Moszczyńska H., Psychologia religii. Wybór tekstów, część I. Kraków 1984.

6. Grzymała-Moszczyńska H., Psychologia religii. Wybór tekstów, część II. Kraków 1985.

7. James W., Doświadczenia religijne, Warszawa 1958.

8. Jonte-Pace D., Parsons, W. B., Religion and Psychology: Mapping the Terrain. London 2001.

9. Kirkpatrick, L. A., Attachment, Evolution, and the Psychology of Religion. London 2005.

10. Makselon J., Lęk wobec śmierci. Wybrane teorie i badania psychologiczne. Kraków 1988.

11. Paloutzian K.I., Park. C.L., Religiousness and Spirituality: The Psychology of Multilevel Meaning-Making Behavior,

“Religion, Brain & Behavior”, 2015, 5(2), s. 166-178.

12. Paloutzian R. F., Park C.L., (red.) Handbook of the psychology of religion and spirituality. New York 2005.

13. Pargament K. I., Spiritually integrated psychotherapy: Understanding and addressing the sacred. New York 2007.

14. Socha, P. Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność. Kraków 2000.

15. Vitz P., Faith of the Fatherless: The Psychology of Atheism. Dallas 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b