Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8282
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie społeczne
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wychodząc z założenia, że teoria socjologiczna jest równie dynamiczna jak kultura, której zrozumieniu służy, kurs będzie przedstawiał najważniejsze procesy we współczesnym społeczeństwie globalnym w świetle rozważań myślicieli reprezentujących bardzo różne światopoglądy i mających różne temperamenty badawcze. Większość z tych postaci jest wciąż aktywna, ale prezentowanych jest też kilku autorów już nieżyjących, którzy jednak wciąż mają znaczący wpływ na twórczość naukową w dziedzinie socjologii. Prezentacja ma charakter syntetyczny starając się wyłuskać z bogatego dorobku najważniejszych teoretyków te koncepcje, które mogą być narzędziami analizy współczesnej rzeczywistości społecznej i kulturowej.

Pełny opis:

Wychodząc z założenia, że teoria socjologiczna jest równie dynamiczna jak kultura, której zrozumieniu służy, kurs będzie przedstawiał najważniejsze procesy we współczesnym społeczeństwie globalnym w świetle rozważań myślicieli reprezentujących bardzo różne światopoglądy i mających różne temperamenty badawcze. Większość z tych postaci jest wciąż aktywna, ale prezentowanych jest też kilku autorów już nieżyjących, którzy jednak wciąż mają znaczący wpływ na twórczość naukową w dziedzinie socjologii. Prezentacja ma charakter syntetyczny starając się wyłuskać z bogatego dorobku najważniejszych teoretyków te koncepcje, które mogą być narzędziami analizy współczesnej rzeczywistości społecznej i kulturowej. Celem jest bowiem pokazanie studentom, iż współczesne nauki społeczne nie są dziedziną suchej wiedzy, ale polem pełnej pasji dyskusji na temat kształtu świata, jego przeszłości i przyszłości. Obiektem zainteresowania są tak konceptualizacje zupełnie

nowych zjawisk jak choćby teorie społeczeństwa informacyjnego, studia nad płcią kulturową, czy rozważania na temat globalizacji, ale też intrygujące spojrzenia na kwestie zdawałoby się mniej ekscytujące jak podziały klasowe, działanie, historia lub

choćby język. Podczas wykładów teorie przedstawiane są w zarysie, podczas gdy w ramach ćwiczeń studenci zaproszeni są do zapoznania się ze szczególnie

ważnymi fragmentami kluczowych dzieł i podjęcia namysłu nad możliwościami zastosowania omawianych teorii w swojej własnej praktyce badawczej.

W wyniku zajęć student ma znać:

- zarys dziejów nauk społecznych po drugiej wojnie światowej

- wybrane współczesne teorie socjologiczne

- najważniejsze postaci współczesnych nauk społecznych

- polityczne znaczenie wybranych teorii socjologicznych

W efekcie zajęć student powinien umieć:

- rozróżniać paradygmaty socjologicznego

- zaprezentować omawianych na zajęciach myślicieli

- zaprezentować omawiane na zajęciach teorie

- analizować rzeczywistość przez pryzmat omawianych teorii

W wyniku zajęć student nabędzie następujące postawy:

- wrażliwość na socjologiczny wymiar zjawisk kulturowych

- świadomość złożoności współczesnej kultury

- zdolność do krytycznego myślenia o świecie

Literatura:

1. Althusser L., W imię Marksa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.

2. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.

3. Baudrillard J., Przed końcem: rozmowy z Philippe'em Petit,Wydawnictwo Sic!,

Warszawa 2001.

4. Bauman Z., Nowoczesność i zagłada, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.

5. Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.

6. Bourdieu P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa

2001.

7. Bourdieu P., Rozum praktyczny. O teorii działania, WUJ, Kraków 2009.

8. Butler J., Kłopoty z płcią, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.

9. Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007.

10. de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, WUJ, Kraków 2008.

11. Giddens A., Stanowienie społeczeństwa, Zysk i S-ka, Poznań 2003.

12. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, PWN, Warszawa 2001.

13. Elias N., Czym jest socjologia?, Aletheia, Warszawa 2010.

14. Elias N., Społeczeństwo jednostek, PWN, Warszawa 2008.

15. Foucault M., Nadzorować i karać, Aletheia, Warszawa 1998.

16. Foucault M., Historia seksualności. Tom 1, Czytelnik, Warszawa 2000.

17. Said E., Kultura i imperializm, WUJ, Kraków 2009.

18. Wallerstein I., Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2007.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c