Etyka buddyjska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8324 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka buddyjska |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs stawia sobie za cel ukazanie nauczania etycznego zawartego w myśli buddyjskiej, począwszy od stanowiącej dla niej tło indyjskiej myśli przed- i okołobuddyjskiej, poprzez buddyzm kanonu palijskiego, mahajanę, tantrę, aż do współczesnych nurtów, jak buddyzm zaangażowany. |
Pełny opis: |
Kurs stawia sobie za cel ukazanie nauczania etycznego zawartego w myśli buddyjskiej, począwszy od stanowiącej dla niej tło indyjskiej myśli przed- i okołobuddyjskiej, poprzez buddyzm kanonu palijskiego, mahajanę, tantrę, aż do współczesnych nurtów, jak buddyzm zaangażowany. Zagadnienia: 1. kontekst intelektualny dla powstania buddyzmu (idee Rigwedy, Upaniszad, idee ascetyczno-filozoficzne z czasów zbliżonych do powstawania buddyzmu), 2. podstawowe idee wspólne dla wszystkich stanowisk etycznych w buddyzmie, 3. opis wybranych tradycji buddyjskich, wartych wyróżnienia ze względu na specyfikę ich stanowiska etycznego, 4. odpowiedź buddyzmu na konkretne dylematy moralne, z naciskiem na problemy współczesnego świata. |
Literatura: |
1) P. Harvey, An Introduction to Buddhist Ethics: Foundations, Values, and Issues, Cambridge University Press, 2000 (fragmenty) 2) D. Kalupahana, Ethics in Early Buddhism, Delhi 2008 3) D. Keown, Buddhist Ethics: a Very Short Introduction, Oxford University Press, 2005 4) M. Kudelska (red.), Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, Kraków 2002 (fragmenty) 5) M. Kudelska, Karman i dharma. Wizja świata w filozoficznej myśli Indii, Kraków 2003 (fragmenty) 6) M. Kudelska (red.), Wartości etyczne w różnych tradycjach religijnych, Kraków 2005 (fragmenty) 7) B. Szymańska (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2001 (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
a) wiedza o kontekście, w jakim kształtował się wczesny buddyzm, ze szczególnym uwzględnieniem myśli etycznej [W05+, W06++, W07+] b) rozpoznawanie podobieństw etyki buddyjskiej do któregoś ze stanowisk wyróżnionych w zachodniej myśli filozoficznej (np. deontologia, utylitaryzm, etyka cnót), wraz z argumentacją i wskazaniem ewentualnych problemów [U09+] c) identyfikacja głównych idei, wokół których budowana była refleksja etyczna buddyzmu [W07+] d) świadomość wielości podejść do etyki w tradycji buddyjskiej, z podstawowym podziałem na ścieżkę słuchacza i ścieżkę bodhisattwy, a na gruncie tej ostatniej wskazaniem na specyfikę między innymi tradycji zen, buddyzmu czystej ziemi, tantry, czy tradycji Nichirena z jego współczesnymi ewolutami (soka gakkai) [W07++] e) znajomość odpowiedzi buddyzmu na konkretne dylematy moralne, jak aborcja, eutanazja, stosunek do zwierząt i – szerzej – natury, relacje lekarz-pacjent, podejście do życia seksualnego i mniejszości seksualnych, czy zagadnienia konfliktu [W08++] f) dostrzeganie istotności związku pomiędzy etyką, a ogólnym stanowiskiem filozoficznym, w jakim jest ona formułowana, jak również wpływu, jaki wywiera rzeczywistość społeczna na problematykę i odpowiedzi etyki [U08++] g) zdolność do porównania buddyjskiej myśli etycznej z etyczną refleksją filozofii zachodniej, a także krytycznej refleksji nad ich mocnymi i słabymi stronami [U09++, K02++, K03+] h) umiejętność krytycznego analizowania tekstów źródłowych oraz syntetycznego, klarownego przedstawiania tych analiz w formie ustnej i pisemnej [U12+, K05] i) umiejętność rekonstruowania argumentacji za danym stanowiskiem etycznym jak i zarzutów przeciwko niemu [K05+] j) zdolność wyrażania indywidualnych ocen w kwestii siły przytoczonej argumentacji, a także przedstawiania własnych argumentów za- lub przeciwko danemu stanowisku etycznemu [K01+] Zakres dziedzinowy: etyka, buddyzm |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa na podstawie oceniania ciągłego w trakcie zajęć; warunki: frekwencja 80%. Ocenianie ciągłe. Ocena końcowa wystawiana jest w oparciu o poziom przygotowania do zajęć (ujawniający się w trakcie dyskusji) oraz poziom aktywności podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Zapart | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zapart | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Zapart | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zapart | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.