Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium tematyczne. Oblicza śmierci w różnych kręgach kulturowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8368
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium tematyczne. Oblicza śmierci w różnych kręgach kulturowych
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Śmierć jest nierozerwalnie związana z człowiekiem od początku jego życia, a może i jeszcze wcześniej, jeśli przyjmiemy, że warunkiem narodzin nowego życia jest obumarcie, śmierć. Świadectwa archeologiczne oraz literackie wskazują na to, że zagadnienia eschatologiczne zajmowały ważną część w życiu człowieka w każdym kręgu kulturowym na każdym etapie rozwoju. Kenneth Paul Kramer (Śmierć w różnych religiach świata) uważa, iż „to, w jaki sposób postrzegamy śmierć, wpływa na nasz sposób życia, to, jak żyjemy, wpływa na to, jak umieramy, a to, jak umieramy, nadaje nowy sens i ukazuje drogę życia innym.” To właśnie rozważania związane ze śmiercią – z jej postrzeganiem, z postawami wobec niej, z umieraniem i wierzeniami (poglądami) dotyczącymi życia pośmiertnego w różnych kręgach kulturowych będą tematem niniejszego seminarium.

Pełny opis:

W trakcie seminarium spróbujemy zastanowić się ad tym, czy postawy ludzkie wobec śmierci w naszym kręgu kulturowym uległy zmianie i dlaczego (dlaczego tak lub nie). Porównując różne kultury zwrócimy uwagę na podobieństwa i różnice związane z obrzędami pochówkowymi oraz wierzeniami im towarzyszącymi, a następnie zastanowimy się nad ich pochodzeniem. Celem kursu jest dostarczenie jego uczestnikom nie tylko wiadomości dotyczących zagadnień związanych ze śmiercią, jej postrzegania i podejścia do niej w różnych kręgach kulturowych na różnych etapach rozwoju kulturowego, ale także wyposażenie ich w umiejętności analityczne i praktyczne, niezbędne przy pisaniu pracy magisterskiej.

Szczegółowy program:

1. Definicja śmierci.

2. Rodzaje śmierci.

3. Śmierć jako rezultat…?

4. Co to znaczy „śmierć oswojona”?

5. Śmierć wyczekiwana czy niechciana.

6. Mity początków (kosmogoniczne) i ich związek ze śmiercią.

7. Różnorodność koncepcji eschatologicznych.

8. Zachowania przy zmarłym.

9. Rytuały pogrzebowe i okołopogrzebowe.

10. Zagadnienie duszy.

11. Zmarły jako obcy czy swój, wrogi czy przyjazny?

12. Podejście do zagadnień związanych ze śmiercią i do zmarłych w różnych kręgach kulturach (wskazanych przez uczestników seminarium).

13. Postrzeganie śmierci na przestrzeni wieków w tej samej kulturze.

14. Śmierć w kulturze polskiej.

15. Współczesne zwyczaje w kulturze zachodniej związane ze śmiercią, odbiegające od „tradycyjnych” zachowań.

Literatura:

Literatura ogólna

1. Ariès, P., Człowiek i śmierć, Warszawa 1989.

2. Ariés, P., Rozważania o historii śmierci, Warszawa 2007.

3. „Autoportret”, 2008, nr 3 (24).

4. di Nola, A. M., Tryumf śmierci. Antropologia żałoby, Kraków 2006.

5. Eliade, M., Aspekty mitu, Warszawa 1998, s. 27-43 (rozdz. II: Magiczny czar „początków”), 59-78 (rozdz. IV: Eschatologia i kosmogonia).

6. Kerrigan, M., Historia śmierci, Warszawa 2009.

7. Kramer, K. P., Śmierć w różnych religiach świata, Kraków 2007.

8. Perner, H., Ritual Masks, South Carolina 1992.

9. Thomas, L.-V., Trup, Łódź 1980.

10. van der Leeuw, G., Fenomenologia religii, Warszawa 1997, s. 250-302 (cz. 2, C: Świętość w człowieku. Dusza).

11. Zuccaro, C., Teologia śmierci, Kraków 2004, s. 18-37.

12. Życie po śmierci w wielkich religiach, red. H. Coward, Warszawa 2003.

Literatura szczegółowa będzie podawana systematycznie na zajęciach w zależności od wybranej przez uczestników kursu do prezentacji i dyskusji kultury.

Efekty uczenia się:

Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• wymienić i zdefiniować różne rodzaje śmierci;

• opisać rytuały towarzyszące ceremonii pogrzebowej;

• objaśnić zachowania związane z zagadnieniem śmierci;

• wskazać miejsce zagadnienia śmierci w społeczności danego kręgu kulturowego;

• przedstawić postrzeganie śmierci i rytuałów związanych z ceremonią pogrzebową w perspektywie historycznej;

• wskazać różnice i podobieństwa w rytuałach pogrzebowych występujących w różnych kręgach kulturowych.

Umiejętności - w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:

• wskazać pochodzenie zwyczajów związanych z rytuałem pogrzebowym;

• interpretować zwyczaje związane z rytuałem pogrzebowym;

• wskazać wzajemne oddziaływanie na siebie światopoglądu i wierzeń eschatologicznych;

• przeprowadzić analizę rytuałów pogrzebowych w danym kręgu kulturowym i wyniki swoich badań zaprezentować w formie pracy naukowej.

Kompetencje - w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy:

• wrażliwość na różnorodność zachowań związanych z rytuałem pogrzebowym;

• postępowanie zgodne z przyjętymi normami społecznymi w konkretnej sytuacji;

• zdolność do lepszego rozumienia zachowań społecznych;

• świadomość odrębności kulturowej, z jednoczesnym uwzględnieniem wspólnych elementów dla wszystkich kultur;

potrzeba uzupełniania wiadomości dotyczącej kulturowego dziedzictwa danej społeczności w celu zrozumienia jego współczesnego funkcjonowania.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę wystawione na koniec semestru letniego

Warunkami zaliczenia kursu przez studenta jest aktywna obecność (obecność obowiązkowa) na zajęciach, dwukrotne (jedno w każdym semestrze) przedstawienie na zajęciach wybranej problematyki z podanych w programie kursu zagadnień. Przygotowane zagadnienie może dotyczyć pracy magisterskiej, jeśli jej temat odpowiada tematyce seminarium.

Bardzo proszę o obecność na pierwszym spotkaniu, wtedy bowiem zostaną dokładnie omówione warunki zaliczenia, wtedy też zaczyna się realizowanie programu kursu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Gierek
Prowadzący grup: Bożena Gierek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Celem kursu jest dostarczenie jego uczestnikom wiadomości dotyczących zagadnień związanych ze śmiercią, jej postrzeganiem i podejściem do niej w różnych kręgach kulturowych na różnych etapach rozwoju kulturowego. Równocześnie dzięki kursowi jego uczestnicy powinni nabyć analityczne i praktyczne umiejętności niezbędne przy pisaniu pracy naukowej.

Efekty kształcenia:

Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• ma wiedzę dotyczącą różnych rodzajów śmierci (PSC_K2_W02);

• zna rytuały towarzyszące ceremonii pogrzebowej w różnych kręgach kulturowych (PSC_K2_W04);

• rozumie przyjmowanie różnych postaw oraz zachowania związane ze śmiercią (PSC_K2_W05);

• posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia badań antropologiczno-etnograficznych (PSC_K2_W03);

• posiada wiedzę dotyczącą przygotowania naukowych prac pisemnych oraz prezentacji (PSC_K2_W02).


Umiejętności - w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• interpretować zwyczaje związane z rytuałem pogrzebowym (PSC_K2_U01);

• wskazać wzajemne oddziaływanie na siebie światopoglądu i wierzeń eschatologicznych (PSC_K2_U07);

• wskazać różnice i podobieństwa w rytuałach pogrzebowych występujących w różnych kręgach kulturowych (PSC_K2_U02);

• przeprowadzić analizę rytuałów pogrzebowych w danym kręgu kulturowym i wyniki swoich badań zaprezentować w formie pracy naukowej (PSC_K2_U09).


Kompetencje - w wyniku przeprowadzonych zajęć student jest:

• jest gotów postępować zgodne z przyjętymi normami społecznymi w konkretnej sytuacji (PSC_K2_K09);

• świadomy odrębności kulturowej, przy jednoczesnym uwzględnienieniu wspólnych elementów dla różnych kultur (PSC_K2_K03, PSC_K2_K04);

• świadomy potrzeby uzupełniania wiadomości dotyczących kulturowego dziedzictwa danej społeczności w celu zrozumienia jej współczesnego funkcjonowania (PSC_K2_K07).


Wymagania wstępne:

Kurs nie jest przeznaczony dla studentów I roku studiów 1. stopnia.

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie na ocenę wystawiane jest na koniec semestru letniego.


Warunki zaliczenia kursu przez studenta:

• obecność na zajęciach

(dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze na 15 spotkań 1,5-

godzinnych);

• aktywność na zajęciach;

• dwukrotne (jedno w każdym semestrze) przedstawienie na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia związanego z tematyką kursu, uzgodnionego z prowadzącym kurs. Przygotowane zagadnienie może dotyczyć pracy magisterskiej, jeśli jej temat odpowiada tematyce seminarium. Uzupełnieniem prezentacji jest dostarczenie ( najlepiej przed prezentacją, najpóźniej do tygodnia po prezentacji) wykazu literatury ze wszystkimi poprawnie zapisanymi bibliograficznymi danymi - co najmniej 5 publikacji (artykułów, rozdziałów, książek) - wykorzystanej do jej przygotowania.

Student przygotowujący prezentację winien podać (po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącą kurs) pozostałym uczestnikom kursu tekst źródłowy z nią związany najpóźniej na tydzień przed tą prezentacją.

W przypadku nieprzygotowania lub niedostatecznego przygotowania do zajęć

prowadząca kurs może zalecić opracowanie danego tematu w formie pisemnej i dostarczenie pracy w wyznaczonym terminie.


Bardzo proszę o obecność na pierwszym spotkaniu, wtedy bowiem zostaną dokładnie omówione warunki zaliczenia, wtedy też zaczyna się realizowanie programu kursu.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Na końcową ocenę składają się następujące elementy: obecność na wszystkich zajęciach (10%), aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przedstawienie wybranych zagadnień. Liczba punktów (%), dotycząca dwóch ostatnich elementów będzie uzależniona od aktywności oraz prezentacji. Na ocenę końcową może mieć także wpływ zaawansowanie pracy magisterskiej, jeśli będzie pisana z tematyki seminarium.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium

Bilans punktów ECTS:

bierny udział w zajęciach – 30 godz. (1 ECTS);

zapoznanie się z literaturą przedmiotu i aktywny udział w zajęciach – 90 godz. (3 ECTS);

przygotowanie dwóch wystąpień/prezentacji (w każdym semestrze jedno) dotyczących problematyki podanej w programie kursu – 60 godz. (2 ECTS)


Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kształcenia do wyboru

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, rok 1
Studia nad buddyzmem współczesnym, rok 1

Skrócony opis:

Śmierć jest nierozerwalnie związana z człowiekiem od początku jego życia, a może i jeszcze wcześniej, jeśli przyjmiemy, że warunkiem narodzin nowego życia jest obumarcie, śmierć. Świadectwa archeologiczne oraz literackie wskazują na to, że zagadnienia eschatologiczne zajmowały ważną część w życiu człowieka w każdym kręgu kulturowym na każdym etapie rozwoju. Kenneth Paul Kramer ("Śmierć w różnych religiach świata") uważa, iż „to, w jaki sposób postrzegamy śmierć, wpływa na nasz sposób życia, to, jak żyjemy, wpływa na to, jak umieramy, a to, jak umieramy, nadaje nowy sens i ukazuje drogę życia innym”. To właśnie rozważania związane ze śmiercią – z jej postrzeganiem, z postawami wobec niej, z umieraniem i wierzeniami (poglądami) dotyczącymi życia pośmiertnego w różnych kręgach kulturowych będą tematem niniejszego seminarium.

Pełny opis:

W trakcie seminarium spróbujemy zastanowić się nad tym, czy postawy ludzkie wobec śmierci w naszym kręgu kulturowym uległy zmianie i dlaczego (dlaczego tak lub nie). Porównując różne kultury zwrócimy uwagę na podobieństwa i różnice związane z obrzędami pochówkowymi oraz wierzeniami im towarzyszącymi, a następnie zastanowimy się nad ich pochodzeniem.

Szczegółowy program:

1. Definicja śmierci i jej rodzaje.

2. Śmierć jako element życia społecznego; jej miejsce w społeczeństwie.

3. Mity kosmogoniczne i ich związek ze śmiercią.

4. Różnorodność koncepcji eschatologicznych.

5. Zachowania przy zmarłym. Rytuały pogrzebowe i okołopogrzebowe.

6. Zagadnienie duszy.

7. Podejście do zagadnień związanych ze śmiercią i do zmarłych w różnych kręgach kulturach w perspektywie czasu i zmienności.

8. Prowadzenie badań naukowych oraz prezentowanie ich wyników w formie

pisemnej lub wystąpienia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ariès, P., Człowiek i śmierć, Warszawa 1989.

2. Ariés, P., Rozważania o historii śmierci, Warszawa 2007.

3. „Autoportret”, 2008, nr 3 (24).

4. di Nola, A. M., Tryumf śmierci. Antropologia żałoby, Kraków 2006.

5. Eliade, M., Aspekty mitu, Warszawa 1998.

6. Frazer, J. G., Złota gałąź, Warszawa 1969.

7. Thomas, L.-V., Trup, Łódź 1980.

8. van der Leeuw, G., Fenomenologia religii, Warszawa 1997.

9. Zuccaro, C., Teologia śmierci, Kraków 2004, s. 18-37.

Literatura uzupełniająca:

1. Canetti, E., Masa i władza, Warszawa 1996.

2. Kramer, K. P., Śmierć w różnych religiach świata, Kraków 2007.

3. Życie po śmierci w wielkich religiach, red. H. Coward, Warszawa 2003.

Literatura szczegółowa będzie podawana systematycznie na zajęciach w zależności od kultury wybranej przez uczestników kursu do prezentacji i dyskusji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b