Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia buddyzmu III (buddyzm tybetański i mongolski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8383
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia buddyzmu III (buddyzm tybetański i mongolski)
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Grela
Prowadzący grup: Joanna Grela, Maksymilian Woch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

W wyniku ukończonych zajęć student/-ka:

EK1: posiada wiadomości z zakresu starożytnych i współczesnych buddyjskich kultur rejonu Himalajów i Mongolii, ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w buddyjskich krajach ww obszaru, ma podstawową wiedzę o różnych wymiarach kultury buddyjskiej i jej związkach z innymi sferami życia społecznego (K1A_W05+++, K1A_W08+++, K1A_W07++)


EK2: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury buddyjskiej (język, sztuka, religia, prawo); zna i rozumie podstawowe tybetańskie i mongolskie buddyjskie teksty kanoniczne (K1A_W06++, K1A_W09+++)


EK3: umie analizować procesy polityczne i społeczne w kulturach rejonu Himalajów i Mongolii, identyfikuje wzajemne wpływy społeczno-polityczno-kulturowe Europy i Wschodu, potrafi ująć komparatystycznie różne aspekty kultury Wschodu i Zachodu, rozumie uwarunkowania i problemy mniejszości wschodnich w krajach europejskich (K1A_U07++, K1A_U08+, K1A_U09++, K1A_U10+)


EK4: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i analizować teksty naukowe z zakresu buddologii i dyscyplin pokrewnych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację zgodnie z dyrektywami teoretyczno – metodologicznymi perspektyw badawczych właściwych kulturoznawstwu, potrafi prezentować efekty swoich analiz w formie eseju naukowego oraz wystąpienia ustnego (K1A_U02++, K1A_U05++, K1A_U12+++)


EK5: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (K1A_K01+++, K1A_K05++, K1A_K06++)


EK6: ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego własnego państwa i innych tradycji kulturowych, ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K1A_K02++, K1A_K03+++, K1A_K08++)

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń

Egzamin pisemny




Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

EK1, EK6 – pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi)

EK2 – kolokwia sprawdzające przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń w tym znajomość lektur (4 kolokwia) oraz pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi)

EK3, EK4, EK5 – zadania indywidualne i zespołowe do wykonania w trakcie ćwiczeń oraz dyskusja podczas ćwiczeń.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna

Metody eksponujące: film

Metody praktyczne: dyskusja problemowa, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe

Bilans punktów ECTS:

Obecność na zajęciach – 2 ECTS

Zaliczenie ćwiczeń: lektura tekstów – 1 ECTS

Przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego, ich uwarunkowaniami i specyfiką oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania złożonej kultury symbolicznej późnych nurtów buddyzmu.

Pełny opis:

1. Kontekst kulturowy (szamanizm himalajski i ałtajski, bon, tengryzm, bø murgel)

2. Tantra i buddyzm tantryczny w Indiach

3. Wprowadzenie buddyzmu do Tybetu. Buddyzm starej szkoły (rnying ma)

4. Druga fala buddyzacji. Standardy moralne szkoły kadam i jej późniejsza transformacja w szkołę gelug

5. Specyfika pozostałych szkół nowych (sakya i kagyu)

6. Buddyzm w Mongolii - historia i polityka

7. Reprezentatywne dla buddyzmu tybeto-mongolskiego postacie specjalistów religijnych (lama, mnich, jogin, siddha, terton)

8. Literatura i sztuki plastyczne buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego

9. Życie monastyczne

10. Typowe formy medytacji siedzącej i medytacji w ruchu

11. Typologia rytuałów. Strukturalna i funkcjonalna analiza przypadku

12. Formy pobożności ludowej

13. Najnowsze tendencje i nurty buddyzmu tybeto-mongolskiego

14. Diaspora tybetańska i mongolska

15. Ikony i wyróżniki buddyzmu tybeto-mongolskiego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Grela, Mahakala. Sześcioręki strażnik w buddyzmie tybetańskim, Kraków 2005;

2. C. Humprey, Hurelbaatar Ujeed, A Monastery in Time: The Making of Mongolian Buddhism, Chicago 2013;

3. M. Kapstein, Tybetańczycy, Kraków 2010;

4. Mongolian Buddhism in History, Culture and Society, red. V.A. Wallace, New York 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. N. Bloch, Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Wrocław 2011;

2. W. Forman, B. Rinczen, Lamajskie maski taneczne. Cam Erlika w Mongolii, Warszawa 1970, s. 39-62;

3. J. Grela, Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków, Bielsko-Biała 2015;

4. M.K. Jerryson, Mongolian Buddhism. The Rise and Fall of the Sangha, Chiang Mai 2007;

5. M. Kohn, Lama of the Gobi: How Mongolia's Mystic Monk Spread Tibetan Buddhism in the World's Harshest Desert, Hong Kong 2010.

6. K. Kollmar-Paulenz, Tybet. Zarys historii, Warszawa 2009;

7. J. Powers, Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, Kraków 2008;

8. Thondup, Ukryte nauki Tybetu. Wyjaśnienia dotyczące tradycji term buddyjskiej szkoły ningma, Warszawa 1998, s. 118-134, 145-150.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Grela
Prowadzący grup: Joanna Grela, Maksymilian Woch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

W wyniku ukończonych zajęć student/-ka:

EK1: posiada wiadomości z zakresu starożytnych i współczesnych buddyjskich kultur rejonu Himalajów i Mongolii, ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w buddyjskich krajach ww obszaru, ma podstawową wiedzę o różnych wymiarach kultury buddyjskiej i jej związkach z innymi sferami życia społecznego (K1A_W05+++, K1A_W08+++, K1A_W07++)


EK2: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury buddyjskiej (język, sztuka, religia, prawo); zna i rozumie podstawowe tybetańskie i mongolskie buddyjskie teksty kanoniczne (K1A_W06++, K1A_W09+++)


EK3: umie analizować procesy polityczne i społeczne w kulturach rejonu Himalajów i Mongolii, identyfikuje wzajemne wpływy społeczno-polityczno-kulturowe Europy i Wschodu, potrafi ująć komparatystycznie różne aspekty kultury Wschodu i Zachodu, rozumie uwarunkowania i problemy mniejszości wschodnich w krajach europejskich (K1A_U07++, K1A_U08+, K1A_U09++, K1A_U10+)


EK4: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i analizować teksty naukowe z zakresu buddologii i dyscyplin pokrewnych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację zgodnie z dyrektywami teoretyczno – metodologicznymi perspektyw badawczych właściwych kulturoznawstwu, potrafi prezentować efekty swoich analiz w formie eseju naukowego oraz wystąpienia ustnego (K1A_U02++, K1A_U05++, K1A_U12+++)


EK5: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (K1A_K01+++, K1A_K05++, K1A_K06++)


EK6: ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego własnego państwa i innych tradycji kulturowych, ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K1A_K02++, K1A_K03+++, K1A_K08++)

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń

Egzamin pisemny




Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

EK1, EK6 – pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi)

EK2 – kolokwia sprawdzające przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń w tym znajomość lektur (4 kolokwia) oraz pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi)

EK3, EK4, EK5 – zadania indywidualne i zespołowe do wykonania w trakcie ćwiczeń oraz dyskusja podczas ćwiczeń.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna

Metody eksponujące: film

Metody praktyczne: dyskusja problemowa, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe

Bilans punktów ECTS:

Obecność na zajęciach – 2 ECTS

Zaliczenie ćwiczeń: lektura tekstów – 1 ECTS

Przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego, ich uwarunkowaniami i specyfiką oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania złożonej kultury symbolicznej późnych nurtów buddyzmu.

Pełny opis:

1. Kontekst kulturowy (szamanizm himalajski i ałtajski, bon, tengryzm, bø murgel)

2. Tantra i buddyzm tantryczny w Indiach

3. Wprowadzenie buddyzmu do Tybetu. Buddyzm starej szkoły (rnying ma)

4. Druga fala buddyzacji. Standardy moralne szkoły kadam i jej późniejsza transformacja w szkołę gelug

5. Specyfika pozostałych szkół nowych (sakya i kagyu)

6. Buddyzm w Mongolii - historia i polityka

7. Reprezentatywne dla buddyzmu tybeto-mongolskiego postacie specjalistów religijnych (lama, mnich, jogin, siddha, terton)

8. Literatura i sztuki plastyczne buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego

9. Życie monastyczne

10. Typowe formy medytacji siedzącej i medytacji w ruchu

11. Typologia rytuałów. Strukturalna i funkcjonalna analiza przypadku

12. Formy pobożności ludowej

13. Najnowsze tendencje i nurty buddyzmu tybeto-mongolskiego

14. Diaspora tybetańska i mongolska

15. Ikony i wyróżniki buddyzmu tybeto-mongolskiego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Grela, Mahakala. Sześcioręki strażnik w buddyzmie tybetańskim, Kraków 2005;

2. C. Humprey, Hurelbaatar Ujeed, A Monastery in Time: The Making of Mongolian Buddhism, Chicago 2013;

3. M. Kapstein, Tybetańczycy, Kraków 2010;

4. Mongolian Buddhism in History, Culture and Society, red. V.A. Wallace, New York 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. N. Bloch, Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Wrocław 2011;

2. W. Forman, B. Rinczen, Lamajskie maski taneczne. Cam Erlika w Mongolii, Warszawa 1970, s. 39-62;

3. J. Grela, Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków, Bielsko-Biała 2015;

4. M.K. Jerryson, Mongolian Buddhism. The Rise and Fall of the Sangha, Chiang Mai 2007;

5. M. Kohn, Lama of the Gobi: How Mongolia's Mystic Monk Spread Tibetan Buddhism in the World's Harshest Desert, Hong Kong 2010.

6. K. Kollmar-Paulenz, Tybet. Zarys historii, Warszawa 2009;

7. J. Powers, Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, Kraków 2008;

8. Thondup, Ukryte nauki Tybetu. Wyjaśnienia dotyczące tradycji term buddyjskiej szkoły ningma, Warszawa 1998, s. 118-134, 145-150.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a