Historia buddyzmu III (buddyzm tybetański i mongolski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8383 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia buddyzmu III (buddyzm tybetański i mongolski) |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Grela | |
Prowadzący grup: | Joanna Grela, Maksymilian Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | W wyniku ukończonych zajęć student/-ka: EK1: posiada wiadomości z zakresu starożytnych i współczesnych buddyjskich kultur rejonu Himalajów i Mongolii, ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w buddyjskich krajach ww obszaru, ma podstawową wiedzę o różnych wymiarach kultury buddyjskiej i jej związkach z innymi sferami życia społecznego (K1A_W05+++, K1A_W08+++, K1A_W07++) EK2: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury buddyjskiej (język, sztuka, religia, prawo); zna i rozumie podstawowe tybetańskie i mongolskie buddyjskie teksty kanoniczne (K1A_W06++, K1A_W09+++) EK3: umie analizować procesy polityczne i społeczne w kulturach rejonu Himalajów i Mongolii, identyfikuje wzajemne wpływy społeczno-polityczno-kulturowe Europy i Wschodu, potrafi ująć komparatystycznie różne aspekty kultury Wschodu i Zachodu, rozumie uwarunkowania i problemy mniejszości wschodnich w krajach europejskich (K1A_U07++, K1A_U08+, K1A_U09++, K1A_U10+) EK4: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i analizować teksty naukowe z zakresu buddologii i dyscyplin pokrewnych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację zgodnie z dyrektywami teoretyczno – metodologicznymi perspektyw badawczych właściwych kulturoznawstwu, potrafi prezentować efekty swoich analiz w formie eseju naukowego oraz wystąpienia ustnego (K1A_U02++, K1A_U05++, K1A_U12+++) EK5: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (K1A_K01+++, K1A_K05++, K1A_K06++) EK6: ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego własnego państwa i innych tradycji kulturowych, ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K1A_K02++, K1A_K03+++, K1A_K08++) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie ćwiczeń Egzamin pisemny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1, EK6 – pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi) EK2 – kolokwia sprawdzające przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń w tym znajomość lektur (4 kolokwia) oraz pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi) EK3, EK4, EK5 – zadania indywidualne i zespołowe do wykonania w trakcie ćwiczeń oraz dyskusja podczas ćwiczeń. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna Metody eksponujące: film Metody praktyczne: dyskusja problemowa, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe |
|
Bilans punktów ECTS: | Obecność na zajęciach – 2 ECTS Zaliczenie ćwiczeń: lektura tekstów – 1 ECTS Przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego, ich uwarunkowaniami i specyfiką oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania złożonej kultury symbolicznej późnych nurtów buddyzmu. |
|
Pełny opis: |
1. Kontekst kulturowy (szamanizm himalajski i ałtajski, bon, tengryzm, bø murgel) 2. Tantra i buddyzm tantryczny w Indiach 3. Wprowadzenie buddyzmu do Tybetu. Buddyzm starej szkoły (rnying ma) 4. Druga fala buddyzacji. Standardy moralne szkoły kadam i jej późniejsza transformacja w szkołę gelug 5. Specyfika pozostałych szkół nowych (sakya i kagyu) 6. Buddyzm w Mongolii - historia i polityka 7. Reprezentatywne dla buddyzmu tybeto-mongolskiego postacie specjalistów religijnych (lama, mnich, jogin, siddha, terton) 8. Literatura i sztuki plastyczne buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego 9. Życie monastyczne 10. Typowe formy medytacji siedzącej i medytacji w ruchu 11. Typologia rytuałów. Strukturalna i funkcjonalna analiza przypadku 12. Formy pobożności ludowej 13. Najnowsze tendencje i nurty buddyzmu tybeto-mongolskiego 14. Diaspora tybetańska i mongolska 15. Ikony i wyróżniki buddyzmu tybeto-mongolskiego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Grela, Mahakala. Sześcioręki strażnik w buddyzmie tybetańskim, Kraków 2005; 2. C. Humprey, Hurelbaatar Ujeed, A Monastery in Time: The Making of Mongolian Buddhism, Chicago 2013; 3. M. Kapstein, Tybetańczycy, Kraków 2010; 4. Mongolian Buddhism in History, Culture and Society, red. V.A. Wallace, New York 2015. Literatura uzupełniająca: 1. N. Bloch, Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Wrocław 2011; 2. W. Forman, B. Rinczen, Lamajskie maski taneczne. Cam Erlika w Mongolii, Warszawa 1970, s. 39-62; 3. J. Grela, Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków, Bielsko-Biała 2015; 4. M.K. Jerryson, Mongolian Buddhism. The Rise and Fall of the Sangha, Chiang Mai 2007; 5. M. Kohn, Lama of the Gobi: How Mongolia's Mystic Monk Spread Tibetan Buddhism in the World's Harshest Desert, Hong Kong 2010. 6. K. Kollmar-Paulenz, Tybet. Zarys historii, Warszawa 2009; 7. J. Powers, Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, Kraków 2008; 8. Thondup, Ukryte nauki Tybetu. Wyjaśnienia dotyczące tradycji term buddyjskiej szkoły ningma, Warszawa 1998, s. 118-134, 145-150. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Grela | |
Prowadzący grup: | Joanna Grela, Maksymilian Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | W wyniku ukończonych zajęć student/-ka: EK1: posiada wiadomości z zakresu starożytnych i współczesnych buddyjskich kultur rejonu Himalajów i Mongolii, ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w buddyjskich krajach ww obszaru, ma podstawową wiedzę o różnych wymiarach kultury buddyjskiej i jej związkach z innymi sferami życia społecznego (K1A_W05+++, K1A_W08+++, K1A_W07++) EK2: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury buddyjskiej (język, sztuka, religia, prawo); zna i rozumie podstawowe tybetańskie i mongolskie buddyjskie teksty kanoniczne (K1A_W06++, K1A_W09+++) EK3: umie analizować procesy polityczne i społeczne w kulturach rejonu Himalajów i Mongolii, identyfikuje wzajemne wpływy społeczno-polityczno-kulturowe Europy i Wschodu, potrafi ująć komparatystycznie różne aspekty kultury Wschodu i Zachodu, rozumie uwarunkowania i problemy mniejszości wschodnich w krajach europejskich (K1A_U07++, K1A_U08+, K1A_U09++, K1A_U10+) EK4: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i analizować teksty naukowe z zakresu buddologii i dyscyplin pokrewnych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację zgodnie z dyrektywami teoretyczno – metodologicznymi perspektyw badawczych właściwych kulturoznawstwu, potrafi prezentować efekty swoich analiz w formie eseju naukowego oraz wystąpienia ustnego (K1A_U02++, K1A_U05++, K1A_U12+++) EK5: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (K1A_K01+++, K1A_K05++, K1A_K06++) EK6: ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego własnego państwa i innych tradycji kulturowych, ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K1A_K02++, K1A_K03+++, K1A_K08++) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie ćwiczeń Egzamin pisemny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1, EK6 – pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi) EK2 – kolokwia sprawdzające przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń w tym znajomość lektur (4 kolokwia) oraz pisemny egzamin końcowy (test analityczny z zadaniami zamkniętymi i otwartymi) EK3, EK4, EK5 – zadania indywidualne i zespołowe do wykonania w trakcie ćwiczeń oraz dyskusja podczas ćwiczeń. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna Metody eksponujące: film Metody praktyczne: dyskusja problemowa, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe |
|
Bilans punktów ECTS: | Obecność na zajęciach – 2 ECTS Zaliczenie ćwiczeń: lektura tekstów – 1 ECTS Przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego, ich uwarunkowaniami i specyfiką oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania złożonej kultury symbolicznej późnych nurtów buddyzmu. |
|
Pełny opis: |
1. Kontekst kulturowy (szamanizm himalajski i ałtajski, bon, tengryzm, bø murgel) 2. Tantra i buddyzm tantryczny w Indiach 3. Wprowadzenie buddyzmu do Tybetu. Buddyzm starej szkoły (rnying ma) 4. Druga fala buddyzacji. Standardy moralne szkoły kadam i jej późniejsza transformacja w szkołę gelug 5. Specyfika pozostałych szkół nowych (sakya i kagyu) 6. Buddyzm w Mongolii - historia i polityka 7. Reprezentatywne dla buddyzmu tybeto-mongolskiego postacie specjalistów religijnych (lama, mnich, jogin, siddha, terton) 8. Literatura i sztuki plastyczne buddyzmu tybetańskiego i mongolskiego 9. Życie monastyczne 10. Typowe formy medytacji siedzącej i medytacji w ruchu 11. Typologia rytuałów. Strukturalna i funkcjonalna analiza przypadku 12. Formy pobożności ludowej 13. Najnowsze tendencje i nurty buddyzmu tybeto-mongolskiego 14. Diaspora tybetańska i mongolska 15. Ikony i wyróżniki buddyzmu tybeto-mongolskiego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Grela, Mahakala. Sześcioręki strażnik w buddyzmie tybetańskim, Kraków 2005; 2. C. Humprey, Hurelbaatar Ujeed, A Monastery in Time: The Making of Mongolian Buddhism, Chicago 2013; 3. M. Kapstein, Tybetańczycy, Kraków 2010; 4. Mongolian Buddhism in History, Culture and Society, red. V.A. Wallace, New York 2015. Literatura uzupełniająca: 1. N. Bloch, Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Wrocław 2011; 2. W. Forman, B. Rinczen, Lamajskie maski taneczne. Cam Erlika w Mongolii, Warszawa 1970, s. 39-62; 3. J. Grela, Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków, Bielsko-Biała 2015; 4. M.K. Jerryson, Mongolian Buddhism. The Rise and Fall of the Sangha, Chiang Mai 2007; 5. M. Kohn, Lama of the Gobi: How Mongolia's Mystic Monk Spread Tibetan Buddhism in the World's Harshest Desert, Hong Kong 2010. 6. K. Kollmar-Paulenz, Tybet. Zarys historii, Warszawa 2009; 7. J. Powers, Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, Kraków 2008; 8. Thondup, Ukryte nauki Tybetu. Wyjaśnienia dotyczące tradycji term buddyjskiej szkoły ningma, Warszawa 1998, s. 118-134, 145-150. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.