Konfucjański krąg kulturowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8402 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Konfucjański krąg kulturowy |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w tematykę kultury Dalekiego Wschodu. Zagadnienia prezentowane są w perspektywie nurtów myślowych, wierzeń, a także tematyki społecznej. |
Pełny opis: |
1 Podstawowe wiadomości o Chinach. 2 Tło historyczne Chin do XX wieku. 3 Tło historyczne Chin w XX w. 4 Mitologia chińska. 5 Religie Chin. 6 Filozofia chińska. 7 Sztuka i podstawy estetyki chińskiej. 8 Konfucjanizm. 9 Hong Kong i Tajwan. 10 Diaspory chińskie. 11 Chiny a współczesne zagadnienia społeczne. 12 Wprowadzenie do kultury koreańskiej. 13 Wprowadzenie do kultury japońskiej. |
Literatura: |
"KUDELSKA, Marta (red.) (2002), Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, Kraków: WUJ. KUNSTLER, Mieczysław Jerzy (2006), Dzieje kultury chińskiej, Warszawa: PWN. LAI, Karyn (2008), An Introduction to Chinese Philosophy, Cambridge: Cambridge UP. LEWIS, Charlton M. & Scott M. Morton (2007), Chiny. Kultura i historia, Kraków: WUJ. PIMPANEAU, Jacques (2001), Chiny. Kultura i tradycje, Warszawa: Dialog. WÓJCIK, Anna I. (2010), Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego, Kraków: WUJ. YAO, Xinzhong (2009), Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków: WUJ. Lektury omawiane na ćwiczeniach zostaną podane na pierwszym spotkaniu. "BOLESTA, Andrzej (2006), Chiny w okresie transformacji, Warszawa: Dialog. DEUCHLER, Martina (1995), The Confucian Transformation of Korea: A Study of Society and Ideology, Cambridge: Harvard University Asia Center. EBREY, Patricia Buckley (2002), Ilustrowana historia Chin, Warszawa: Muza. KUNSTLER, Mieczysław Jerzy (2000), Języki chińskie, Warszawa: Dialog. KUNSTLER, Mieczysław Jerzy (1996), Mały słownik sztuki chińśkiej, Warszawa: Dialog. KUNSTLER, Mieczysław Jerzy (2006), Mitologia chińska, Warszawa: Auriga Oficyna Wydawnicza. MANTHORPE, Jonathan (2005), Forbidden Nation. A History of Taiwan, New York: Palgrave Macmillan. MILLER, James (red.) (2006), Chinese Religions in Contemporary Societies, Santa Barbara: ABC-CLIO. NGO, Tak-Wing (1999), Hong Kong’s History. State and Society under Colonial Rule, London: Routledge. OGAREK-CZOJ, Halina (1994), Religie Korei. Rys historyczny, Warszawa: Dialog. PICQUART, Pierre (2006), Imperium chińskie. Historia i teraźniejszość chińskiej diaspory, Warszawa: Dialog. RURARZ, Joanna (2005), Historia Korei, Warszawa: Dialog. SANJUAN, Thierry (red.) (2009), Leksykon wiedzy o Chinach, Warszawa: Dialog. SHIPP, Steve (1997), Macau, China: A Political History of the Portuguese Colony’s Transition to Chinese Rule, Jefferson: McFarland & Company. SZYMAŃSKA, Beata (red.) (2001), Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, Kraków: WUJ. TOTMAN, Conrad (2009), Historia Japonii, Kraków: WUJ." |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z konfucjańskim kręgiem kulturowym. Podczas zapoznawania się z tradycją, studenci nabywają także umiejętności problematyzacji zagadnień kulturowych oraz ujęcia ich w perspektywie porównawczej. |
|
Efekty kształcenia: | W efekcie realizacji kursu student: [Wiedza] - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranej kultury wybranego obszaru językowego, w szczególności: jego literatury, historii, systemów religijnych i filozoficznych [K_W07+++] - zna, rozumie i potrafi identyfikować przejawy i znaczenie dziedzictwa kulturowego, tożsamości kulturowej oraz ich przemian we współczesnym świecie [K_W08++] - ma świadomość kompleksowego charakteru kultury symbolicznej w jej historycznych kontekstach, identyfikuje wytwory kultury swoiste dla wybranego regionu i interpretuje je z perspektywy wybranej specjalności [K_W09++] [Umiejętności] - posiada podstawowe umiejętności wyszukiwania w różnych źródłach, krytycznej oceny, analizowania i wykorzystania informacji dotyczących zjawisk kulturowych [K_U01+] - posiada umiejętność rozumienia, analizowania i interpretowania konkretnych zjawisk kulturowych [K_U03++] - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa do analizy zjawisk kulturowych [K_U05+] [Kompetencje społeczne] - ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego własnego państwa i innych tradycji kulturowych [K_K04++] - rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw Innych, potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu [K_K06+++] |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1 Do egzaminu można przystąpić wyłącznie po otrzymaniu zaliczenia. 2 Warunki zaliczenia ćwiczeń: • prezentacja z lektury/materiału filmowego • aktywne uczestnictwo • napisanie testów z lektur • obecność: 3 nieobecności (usprawiedliwione lub nie) bez konsekwencji; dozwolona (warunkowo) 4. nieobecność, która skutkuje odjęciem 10% z uzyskanego wyniku egzaminu. 5. nieobecność pozbawia możliwości otrzymania zaliczenia. 3 Nienapisane testy z powodu nieobecności na zajęciach można napisać w okresie do tygodnia podczas dyżuru. Nienapisanie każdego testu skutkuje odjęciem 1% z uzyskanej punktacji wyniku egzaminu. 4 Niezaliczenie każdego testu skutkuje odjęciem 1% z uzyskanej punktacji wyniku egzaminu. 5 Aktywność (jakościowa i ilościowa) ma wpływ na egzamin: w III części (2 pytania opisowe) za jedno z pytań przyznana zostaje maksymalna liczba punktów (10% punktacji całego egzaminu). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zdobyta przez studenta wiedza zostanie sprawdzona podczas egzaminu pisemnego, natomiast zdobyte umiejętności oraz kompetencje podczas omawiania lektur oraz materiałów filmowych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: - wykład – 30 h - ćwiczenia – 30 h Lektura tekstów na ćwiczenia - 30 h Przygotowanie prezentacji – 15 h Przygotowanie do egzaminu – 45 h W sumie 15 h = 5 ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w tematykę kultury obszaru chińskojęzycznego. Zagadnienia prezentowane są w perspektywie historycznej, nurtów myślowych, wierzeń, a także tematyki społecznej. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w tematykę kultury obszaru chińskojęzycznego. Zagadnienia prezentowane są w perspektywie historycznej, nurtów myślowych, wierzeń, a także tematyki społecznej. 1 Podstawowe wiadomości o Chinach. 2 Tło historyczne Chin do XX wieku. 3 Tło historyczne Chin w XX w. 4 Mitologia chińska. 5 Religie Chin. 6 Filozofia chińska. 7 Sztuka i podstawy estetyki chińskiej. 8 Konfucjanizm. 9 Hong Kong i Tajwan. 10 Diaspory chińskie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ebrey, P.B. (2002), Ilustrowana historia Chin, Warszawa, 2002. Kunstler, M.J., Mitologia chińska, Warszawa, 2006. Lewis, C.M., S.M. Morton, Chiny. Kultura i historia, Kraków, 2007. Chinese Religions in Contemporary Societies, red. J. Miller, Santa Barbara, 2006. Picquart, P., Imperium chińskie. Historia i teraźniejszość chińskiej diaspory, Warszawa, 2006. Wójcik, A I., Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego, Kraków, 2010. Yao, X., Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków, 2009. Lektury omawiane na ćwiczeniach zostaną podane na pierwszym spotkaniu. Literatura uzupełniająca: Bolesta, A., Chiny w okresie transformacji, Warszawa, 2006. Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, red. M. Kudelska, Kraków, 2002. Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, red. B. Szymańska, Kraków, 2001. Kunstler, M.J., Dzieje kultury chińskiej, Warszawa, 2006. Kunstler, M.J., Języki chińskie, Warszawa, 2000. Kunstler, M.J., Mały słownik sztuki chińśkiej, Warszawa, 1996. Kunstler, M.J., Sprawa Konfucjusza, Warszawa, 1983. Leksykon wiedzy o Chinach, red. T. Sanjuan, Warszawa, 2009. Macau, China: A Political History of the Portuguese Colony’s Transition to Chinese Rule, red. S. Shipp, Jefferson, 1997. Manthorpe, J., Forbidden Nation. A History of Taiwan, New York, 2005. Ngo, T., Hong Kong’s History. State and Society under Colonial Rule, London, 1999. Pimpaneau, J., Chiny. Kultura i tradycje, Warszawa, 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z konfucjańskim kręgiem kulturowym. Podczas zapoznawania się z tradycją, studenci nabywają także umiejętności problematyzacji zagadnień kulturowych oraz ujęcia ich w perspektywie porównawczej. |
|
Efekty kształcenia: | W efekcie realizacji kursu student: [Wiedza] - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranej kultury wybranego obszaru językowego, w szczególności: jego literatury, historii, systemów religijnych i filozoficznych [K_W07+++] - zna, rozumie i potrafi identyfikować przejawy i znaczenie dziedzictwa kulturowego, tożsamości kulturowej oraz ich przemian we współczesnym świecie [K_W08++] - ma świadomość kompleksowego charakteru kultury symbolicznej w jej historycznych kontekstach, identyfikuje wytwory kultury swoiste dla wybranego regionu i interpretuje je z perspektywy wybranej specjalności [K_W09++] [Umiejętności] - posiada podstawowe umiejętności wyszukiwania w różnych źródłach, krytycznej oceny, analizowania i wykorzystania informacji dotyczących zjawisk kulturowych [K_U01+] - posiada umiejętność rozumienia, analizowania i interpretowania konkretnych zjawisk kulturowych [K_U03++] - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa do analizy zjawisk kulturowych [K_U05+] [Kompetencje społeczne] - ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego własnego państwa i innych tradycji kulturowych [K_K04++] - rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw Innych, potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu [K_K06+++] |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1 Do egzaminu można przystąpić wyłącznie po otrzymaniu zaliczenia. 2 Warunki zaliczenia ćwiczeń: • prezentacja z lektury/materiału filmowego • aktywne uczestnictwo • napisanie testów z lektur • obecność: 3 nieobecności (usprawiedliwione lub nie) bez konsekwencji; dozwolona (warunkowo) 4. nieobecność, która skutkuje odjęciem 10% z uzyskanego wyniku egzaminu. 5. nieobecność pozbawia możliwości otrzymania zaliczenia. 3 Nienapisane testy z powodu nieobecności na zajęciach można napisać w okresie do tygodnia podczas dyżuru. Nienapisanie każdego testu skutkuje odjęciem 1% z uzyskanej punktacji wyniku egzaminu. 4 Niezaliczenie każdego testu skutkuje odjęciem 1% z uzyskanej punktacji wyniku egzaminu. 5 Aktywność (jakościowa i ilościowa) ma wpływ na egzamin: w III części (2 pytania opisowe) za jedno z pytań przyznana zostaje maksymalna liczba punktów (10% punktacji całego egzaminu). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zdobyta przez studenta wiedza zostanie sprawdzona podczas egzaminu pisemnego, natomiast zdobyte umiejętności oraz kompetencje podczas omawiania lektur oraz materiałów filmowych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: - wykład – 30 h - ćwiczenia – 30 h Lektura tekstów na ćwiczenia - 30 h Przygotowanie prezentacji – 15 h Przygotowanie do egzaminu – 45 h W sumie 15 h = 5 ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w tematykę kultury obszaru chińskojęzycznego. Zagadnienia prezentowane są w perspektywie historycznej, nurtów myślowych, wierzeń, a także tematyki społecznej. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w tematykę kultury obszaru chińskojęzycznego. Zagadnienia prezentowane są w perspektywie historycznej, nurtów myślowych, wierzeń, a także tematyki społecznej. 1 Podstawowe wiadomości o Chinach. 2 Tło historyczne Chin do XX wieku. 3 Tło historyczne Chin w XX w. 4 Mitologia chińska. 5 Religie Chin. 6 Filozofia chińska. 7 Sztuka i podstawy estetyki chińskiej. 8 Konfucjanizm. 9 Hong Kong i Tajwan. 10 Diaspory chińskie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ebrey, P.B. (2002), Ilustrowana historia Chin, Warszawa, 2002. Kunstler, M.J., Mitologia chińska, Warszawa, 2006. Lewis, C.M., S.M. Morton, Chiny. Kultura i historia, Kraków, 2007. Chinese Religions in Contemporary Societies, red. J. Miller, Santa Barbara, 2006. Picquart, P., Imperium chińskie. Historia i teraźniejszość chińskiej diaspory, Warszawa, 2006. Wójcik, A I., Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego, Kraków, 2010. Yao, X., Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków, 2009. Lektury omawiane na ćwiczeniach zostaną podane na pierwszym spotkaniu. Literatura uzupełniająca: Bolesta, A., Chiny w okresie transformacji, Warszawa, 2006. Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, red. M. Kudelska, Kraków, 2002. Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, red. B. Szymańska, Kraków, 2001. Kunstler, M.J., Dzieje kultury chińskiej, Warszawa, 2006. Kunstler, M.J., Języki chińskie, Warszawa, 2000. Kunstler, M.J., Mały słownik sztuki chińśkiej, Warszawa, 1996. Kunstler, M.J., Sprawa Konfucjusza, Warszawa, 1983. Leksykon wiedzy o Chinach, red. T. Sanjuan, Warszawa, 2009. Macau, China: A Political History of the Portuguese Colony’s Transition to Chinese Rule, red. S. Shipp, Jefferson, 1997. Manthorpe, J., Forbidden Nation. A History of Taiwan, New York, 2005. Ngo, T., Hong Kong’s History. State and Society under Colonial Rule, London, 1999. Pimpaneau, J., Chiny. Kultura i tradycje, Warszawa, 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.