Filozofia indyjska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8414 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia indyjska |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty kształcenia: | Celem kursu jest przedstawienie podstawowych koncepcji ortodoksyjnej myśli bramińskiej oraz ukazanie najbardziej charakterystycznych pojęć filozofii indyjskiej zarówno w tamtejszym kontekście kulturowym, jak i przez porównanie ich z analogicznymi koncepcjami filozofii europejskiej. Kurs ma za zadanie wykazać, iż oryginalne spekulacje filozoficzne pojawiły się w Indiach bez żadnego kontaktu z filozofią grecką. Początkowe zajęcia będą omawiały najstarszą tradycję wedyjską mającą rangę Objawienia - śruti. Tradycja ta stanie się punktem odniesienia dla kształtowania się późniejszych klasycznych szkół filozoficznych. Omówieniu sześciu ortodoksyjnych darśan (indyjskich szkół) poświęcone będą kolejne wykłady. Program kończy się przedstawieniem podstawowych założeń tantry śiwaickiej - wielkiej syntezy filozoficznej średniowiecznych Indii. Ćwiczenia poświęcone będą objaśnianiu niektórych elementów programu wykładów, a przede wszystkim czytaniu klasycznych tekstów źródłowych |
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin ustny |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, metody praktyczne, dyskusja dydaktyczna |
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie podstawowych koncepcji ortodoksyjnej myśli bramińskiej oraz ukazanie najbardziej charakterystycznych pojęć filozofii indyjskiej zarówno w tamtejszym kontekście kulturowym, jak i przez porównanie ich z analogicznymi koncepcjami filozofii europejskiej. Kurs ma za zadanie wykazać, iż oryginalne spekulacje filozoficzne pojawiły się w Indiach bez żadnego kontaktu z filozofią grecką. Początkowe zajęcia będą omawiały najstarszą tradycję wedyjską mającą rangę Objawienia - śruti. Tradycja ta stanie się punktem odniesienia dla kształtowania się późniejszych klasycznych szkół filozoficznych. Omówieniu sześciu ortodoksyjnych darśan (indyjskich szkół) poświęcone będą kolejne wykłady. Program kończy się przedstawieniem podstawowych założeń tantry śiwaickiej - wielkiej syntezy filozoficznej średniowiecznych Indii. Ćwiczenia poświęcone będą objaśnianiu niektórych elementów programu wykładów, a przede wszystkim czytaniu klasycznych tekstów źródłowych. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Objaśnienie specyfiki myśli indyjskiej. 2. Pomysły filozoficzne w hymnach Rigwedy. 3. Filozofia rytuału w Brahmanach. 4. Porównanie koncepcji brahmana w Brahmanach i Upaniszadach. 5. Brahmawidja jako cel rozważań soteriologicznych w Upaniszadach. 6. Procesy emanacyjne w sankhji klasycznej. 7. Proces poznania w sankhji. 8. Teoria satkarjawady a obraz świata w sankhji. 9. Natura puruszy i jego relacja wobec prakriti w sankhji i w jodze. 10. Ćitta – wewnętrzny organ świadomościowy. 11. Etyka jako podstawa metody jogi. 12. Ośmiostopniowa ścieżka jogi. 13. Stopnie samadhi – stopnie przekształcania świadomości. 14. Kategorie według systemu waiśesziki. 15. Atomistyczny obraz świata w waiśeszice. 16. Forma sylogizmu w njaji – klasycznej logice indyjskiej. 17. Rodzaje wnioskowania w njaji. 18. Dusza jednostkowa w waiśeszice i w njaji. 19. Obraz świata według purwamimansy – koncepcja dharmy. 20. Teoria warny i wieczności dźwięku w mimansie – filozofia języka. 21. Obraz świata w Brahmasutrach Badarajany. 22. Teoria iluzoryczności i rzeczywistości świata w adwaita wedancie. 23. Pojęcie brahmana w systemie adwaita wedanty. 24. Teoria Iśwary i doktryna mai u Śankary. 25. Wytłumaczenie sposobu istnienia świata i bytowania brahmana u Mandany. 26. Stosunek świata do Boga u Ramanudźy. 27. Proces wyzwolenia a życie etyczne u Ramanudźy. 28. Objaśnienie saććidanandy a koncepcja świata u Wallabhy. 29. Natura Śiwy i Śahti w tantrze śiwaickiej. 30. System emanacyjny w dziele Abhiwanagupty. 31. Powstanie buddyzmu w Indiach. 32. Nauczanie Buddy Śakjamuniego. 33. Cztery Szlachetne Prawdy – podstawa doktryny. 34. Zakreślenie późniejszych perspektyw rozwoju buddyzmu. Zakres dziedzinowy: filozofia, religioznawstwo, kulturoznawstwo |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kudelska | |
Prowadzący grup: | Marta Kudelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kudelska | |
Prowadzący grup: | Marta Kudelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.