Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język japoński II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8426
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język japoński II
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 12.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: japoński
Skrócony opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę standardowego języka japońskiego (hyoujungo) w oparciu o metodę komunikacyjną. Kurs jest kontynuacją zajęć "Język japoński I".

Pełny opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę standardowego języka japońskiego (hyoujungo) w oparciu o metodę komunikacyjną. Kurs jest kontynuacją zajęć "Język japoński I".

Zagadnienia wprowadzane podczas całorocznego kursu obejmują zarówno problemy gramatyczne - całość poziomu JLPT 5 oraz częściowo JLPT 4, słownictwo umożliwiające swobodną rozmowę na podstawowe tematy, tworzenie wypowiedzi pisemnej na wybrane, podstawowe tematy, umiejętność rozumienia ze słuchu a także rozumienie tekstu pisanego. Ważnym elementem jest również nabycie znajomości biernej oraz czynnej pisma japońskiego (kanji). Dodatkowo, wraz z wprowadzaniem nowego materiału, studenci poznają specyfikę kultury japońskiej, która odzwierciedla się w języku.

1. Gramatyka (zagadnienia N5 - N4):

Rzeczowniki

Czasowniki

Czasowniki nieprzechodnie i przechodnie

Przymiotniki typu na

Zaimki

Przysłówki

Partykuły spójnikowe oraz spójniki

Klasyfikatory

Przyimki

Zmiany eufoniczne (upodobnienia)

Tryby warunkowe

Tryby rozkazujące

Forma potencjalna

Honoryfikatywność

2. Słownictwo: dom cd., rodzina cd., życiorys, uniwersytet i szkoła, sklep, restauracja, słownictwo geograficzne, codzienne aktywności, środki transportu, zainteresowania, rozrywka, choroby i zdrowie, pogoda

3. Ćwiczenia ze słuchu: materiały audiowizualne, multimedialne, reklamy, piosenki, fragmenty filmów, programów TV

4. Rozumienie tekstu pisanego: teksty preparowane dla uczących się języka japońskiego

5. Prezentacja ustna: tworzenie dialogów i wypowiedzi indywidualnej na wybrany temat

6. Prezentacja pisemna: umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej na zadany temat

7. Umiejętność opisu wybranych zagadnień dotyczących kultury Japonii

8. Pismo japońskie

Literatura:

Minna no Nihongo I+II

Basic Kanji Book I+II

Genji I+II

Krassowska-Mackiewicz E., Język japoński dla początkujących, Wydawnictwo PJWSTK 2007

Tanimori M., Praktyczna Gramatyka Języka Japońskiego, Wydawnictwo Akademickie Dialog 2009

A dictionary of basic Japanese grammar

Materiały własne prowadzącego

słowniki znaków oraz gramatyki - do wyboru prowadzącego

Huszcza R., Majewski J., Ikushima M., Gramatyka japońska. Podręcznik z ćwiczeniami, t. 1, Wyd. Akademickie Dialog 1998

Efekty uczenia się:

[Wiedza]

– posiada podstawowe wiadomości z zakresu kultury japońskiej

– ma podstawową wiedzę o kulturotwórczej roli języka japońskiego i jego związku z innymi sferami życia społecznego

– ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w Japonii, które zaznaczają się w strukturach językowych

[Umiejętności]

– nabywa komunikacyjnych umiejętności językowych w ramach lektoratu języka japońskiego

[Kompetencje]

– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

– ma świadomość roli języka w kulturze

– ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych

– potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny w obszarze edukacji językowej

– potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie języka japońskiego

– rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia na podstawie: aktywnego udziału na zajęciach, wywiązywania się z prac domowych, pozytywnej oceny z testów sprawdzających przeprowadzanych po każdym bloku tematycznym, frekwencja (dopuszcza się 10 nieobecności w roku).

Uzyskana przez studenta wiedza, umiejętności i kompetencje zostaną zweryfikowane na podstawie realizacji prac domowych, aktywności podczas zajęć, testów po każdej jednostce materiału oraz egzaminu końcowego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 180 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktoria Krupska, Wioletta Laskowska-Smoczyńska, Gabriela Matusiak
Prowadzący grup: Wiktoria Krupska, Wioletta Laskowska-Smoczyńska, Gabriela Matusiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

[Wiedza]

– posiada podstawowe wiadomości z zakresu kultury japońskiej

– ma podstawową wiedzę o kulturotwórczej roli języka japońskiego i jego związku z innymi sferami życia społecznego

– ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w Japonii, które zaznaczają się w strukturach językowych

[Umiejętności]

– nabywa komunikacyjnych umiejętności językowych w ramach lektoratu języka japońskiego

[Kompetencje]

– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

– ma świadomość roli języka w kulturze

– ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych

– potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny w obszarze edukacji językowej

– potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie języka japońskiego

– rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Uzyskana przez studenta wiedza, umiejętności i kompetencje zostaną zweryfikowane na podstawie realizacji prac domowych, aktywności podczas zajęć, testów po każdej jednostce materiału oraz egzaminu końcowego.

Bilans punktów ECTS:

Bilans do końca roku 2017/2018-udział w zajęciach–160 h=8 ects

Bilans od roku 2018/19-udział w zajęciach – 180 h; praca własna studenta: przygotowanie do zajęć (prace domowe, praca na tekstach, przygotowanie do testów śródsemestralnych) – 140 h; przygotowanie do egzaminu – 40 h. W sumie: 360 h = 12 ECTS

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę standardowego języka japońskiego (hyoujungo) w oparciu o metodę komunikacyjną. Kurs jest kontynuacją zajęć "Język japoński I".

Pełny opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę standardowego języka japońskiego (hyoujungo) w oparciu o metodę komunikacyjną. Kurs jest kontynuacją zajęć "Język japoński I".

Zagadnienia wprowadzane podczas całorocznego kursu obejmują zarówno problemy gramatyczne - całość poziomu JLPT 5 oraz częściowo JLPT 4, słownictwo umożliwiające swobodną rozmowę na podstawowe tematy, tworzenie wypowiedzi pisemnej na wybrane, podstawowe tematy, umiejętność rozumienia ze słuchu a także rozumienie tekstu pisanego. Ważnym elementem jest również nabycie znajomości biernej oraz czynnej pisma japońskiego (kanji). Dodatkowo, wraz z wprowadzaniem nowego materiału, studenci poznają specyfikę kultury japońskiej, która odzwierciedla się w języku.

1. Gramatyka (zagadnienia N5 - N4):

Rzeczowniki

Czasowniki

Czasowniki nieprzechodnie i przechodnie

Przymiotniki typu na

Zaimki

Przysłówki

Partykuły spójnikowe oraz spójniki

Klasyfikatory

Przyimki

Zmiany eufoniczne (upodobnienia)

Tryby warunkowe

Tryby rozkazujące

Forma potencjalna

Honoryfikatywność

2. Słownictwo: dom cd., rodzina cd., życiorys, uniwersytet i szkoła, sklep, restauracja, słownictwo geograficzne, codzienne aktywności, środki transportu, zainteresowania, rozrywka, choroby i zdrowie, pogoda

3. Ćwiczenia ze słuchu: materiały audiowizualne, multimedialne, reklamy, piosenki, fragmenty filmów, programów TV

4. Rozumienie tekstu pisanego: teksty preparowane dla uczących się języka japońskiego

5. Prezentacja ustna: tworzenie dialogów i wypowiedzi indywidualnej na wybrany temat

6. Prezentacja pisemna: umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej na zadany temat

7. Umiejętność opisu wybranych zagadnień dotyczących kultury Japonii

8. Pismo japońskie

Literatura:

Minna no Nihongo I+II

Basic Kanji Book I+II

Genji I+II

Krassowska-Mackiewicz E., Język japoński dla początkujących, Wydawnictwo PJWSTK 2007

Tanimori M., Praktyczna Gramatyka Języka Japońskiego, Wydawnictwo Akademickie Dialog 2009

A dictionary of basic Japanese grammar

Materiały własne prowadzącego

słowniki znaków oraz gramatyki - do wyboru prowadzącego

Huszcza R., Majewski J., Ikushima M., Gramatyka japońska. Podręcznik z ćwiczeniami, t. 1, Wyd. Akademickie Dialog 1998

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 180 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktoria Krupska, Wioletta Laskowska-Smoczyńska, Gabriela Matusiak
Prowadzący grup: Wiktoria Krupska, Wioletta Laskowska-Smoczyńska, Gabriela Matusiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

[Wiedza]

– posiada podstawowe wiadomości z zakresu kultury japońskiej

– ma podstawową wiedzę o kulturotwórczej roli języka japońskiego i jego związku z innymi sferami życia społecznego

– ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w Japonii, które zaznaczają się w strukturach językowych

[Umiejętności]

– nabywa komunikacyjnych umiejętności językowych w ramach lektoratu języka japońskiego

[Kompetencje]

– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

– ma świadomość roli języka w kulturze

– ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych

– potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny w obszarze edukacji językowej

– potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie języka japońskiego

– rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Uzyskana przez studenta wiedza, umiejętności i kompetencje zostaną zweryfikowane na podstawie realizacji prac domowych, aktywności podczas zajęć, testów po każdej jednostce materiału oraz egzaminu końcowego.

Bilans punktów ECTS:

Bilans do końca roku 2017/2018-udział w zajęciach–160 h=8 ects

Bilans od roku 2018/19-udział w zajęciach – 180 h; praca własna studenta: przygotowanie do zajęć (prace domowe, praca na tekstach, przygotowanie do testów śródsemestralnych) – 140 h; przygotowanie do egzaminu – 40 h. W sumie: 360 h = 12 ECTS

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę standardowego języka japońskiego (hyoujungo) w oparciu o metodę komunikacyjną. Kurs jest kontynuacją zajęć "Język japoński I".

Pełny opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę standardowego języka japońskiego (hyoujungo) w oparciu o metodę komunikacyjną. Kurs jest kontynuacją zajęć "Język japoński I".

Zagadnienia wprowadzane podczas całorocznego kursu obejmują zarówno problemy gramatyczne - całość poziomu JLPT 5 oraz częściowo JLPT 4, słownictwo umożliwiające swobodną rozmowę na podstawowe tematy, tworzenie wypowiedzi pisemnej na wybrane, podstawowe tematy, umiejętność rozumienia ze słuchu a także rozumienie tekstu pisanego. Ważnym elementem jest również nabycie znajomości biernej oraz czynnej pisma japońskiego (kanji). Dodatkowo, wraz z wprowadzaniem nowego materiału, studenci poznają specyfikę kultury japońskiej, która odzwierciedla się w języku.

1. Gramatyka (zagadnienia N5 - N4):

Rzeczowniki

Czasowniki

Czasowniki nieprzechodnie i przechodnie

Przymiotniki typu na

Zaimki

Przysłówki

Partykuły spójnikowe oraz spójniki

Klasyfikatory

Przyimki

Zmiany eufoniczne (upodobnienia)

Tryby warunkowe

Tryby rozkazujące

Forma potencjalna

Honoryfikatywność

2. Słownictwo: dom cd., rodzina cd., życiorys, uniwersytet i szkoła, sklep, restauracja, słownictwo geograficzne, codzienne aktywności, środki transportu, zainteresowania, rozrywka, choroby i zdrowie, pogoda

3. Ćwiczenia ze słuchu: materiały audiowizualne, multimedialne, reklamy, piosenki, fragmenty filmów, programów TV

4. Rozumienie tekstu pisanego: teksty preparowane dla uczących się języka japońskiego

5. Prezentacja ustna: tworzenie dialogów i wypowiedzi indywidualnej na wybrany temat

6. Prezentacja pisemna: umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej na zadany temat

7. Umiejętność opisu wybranych zagadnień dotyczących kultury Japonii

8. Pismo japońskie

Literatura:

Minna no Nihongo I+II

Basic Kanji Book I+II

Genji I+II

Krassowska-Mackiewicz E., Język japoński dla początkujących, Wydawnictwo PJWSTK 2007

Tanimori M., Praktyczna Gramatyka Języka Japońskiego, Wydawnictwo Akademickie Dialog 2009

A dictionary of basic Japanese grammar

Materiały własne prowadzącego

słowniki znaków oraz gramatyki - do wyboru prowadzącego

Huszcza R., Majewski J., Ikushima M., Gramatyka japońska. Podręcznik z ćwiczeniami, t. 1, Wyd. Akademickie Dialog 1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a